مشکلات کودکان معلول ذهنی(نا آرامی):
چرا بعضی از کودکان معلول ذهنی نا آرام هستند؟
از مواردی که در بعضی از کودکان معلول ذهنی به چشم می خورد،مورد بیقراری و عدم تمرکز است.
در این وضعیت کودک،مدام اقدام به فعالیت های گوناگون نموده. و چون اعمال وی فاقد هدف مشخص بوده. و در عین حال با کم شعوری همراه است موجب ویرانی و تخریب هرچه که در دسترس وی باشد،می گردد.یک چیز معین او را جذب نکرده و به سرعت تغییر فعالیت می ده و اگر او را اجبارا وادار به نشستن در گوشه ای بکنیم کودک در آن حال عصبانی شده ، ودر عین حال بشدت شروع به تکان دادن یکنواخت قسمت های مختلف بدن خود می کند.در این شرایط وضع کودک را می توان با یک شخصی که به شدت عصبانی شده و به زور او را وادار به ارامش می کنند تشبیه کرد.
به طور کلی علت نا آرامی معلول ذهنی ناشی از دو عامل است:
1)علت کنشی.
2)علت ارگانیکی.
1)علت کنشی:
در طی مراحل رشد یک کودک معمولی سه جنبه بدنی،ذهنی و عاطفی وی همگام با هم رشد و تکوین می یابند.
یک کودک 6ساله معمولی از نظر بدنی توانایی فعالیت هایی را که ذهن وی خواستار آن می باشد داراست. و به همین نحو از نظر عاطفی نیز در شرایط خاص خود می باشد.
و عموما رشد هماهنگ بین این سه جنبه موجب بروز رفتار عادی در کودک و ایجاد امکانات برای زمینه های یادگیری بعدی می شود.در یک کودک معلول ذهنی این توازن به هم می ریزد.رشد ذهنی و عاطفی طفل همگام لا رشد بدنی پیشرفت نمی یابد.
اعضا و اندام کودک از طریق تغذیه رشد کافی پیدا می کنند. و در صورتیکه زمینه های ذهنی قادر به هماهنگی با آن نیستند.
انرژی موجود در بدن طفل به دنبال زمینه هایی برای بروز فعالیت می گردد.ولی ذهن جوابگوی آن نیست.
در اینحال کودک دچار نا آرامی می گردد .،و بدون هدف و بدنبال یکسری فعالیت هایی در جهت کاهش یا تخلیه ی هیجانات اندرونی خود است.
یک فرد معمولی وقتیکه با موردی هیجانی روبه رو شد،ذهن تصمیم می گیرد. وبدن مجری دستور ذهن است تا به طریقی جهت تخلیه یا کاهش هیجانات درونی واکنش نشان دهد.
کودک عادی در طی یک مسابقه ورزشی دچار هیجان شده و به کمک ذهن تصمیم به نحوه عمل صحیح می گیرد. و بدن با واکنش دلخواه،اقدام به عمل می کند.در صورتیکه در طفل معلول ذهنی یک یا دو مورد از موارد فوق فاقد قدرت لازم جهت انجام عمل است .وطبعا مورد سوم(بدن)که نیروی کافی دارد اقدام به واکنش های نابخردانه و بی هدف می کند و نا ارامی بارز می شود.هیجانات اطفاءنشده باقی می ماند و عدم تمرکز و بی قراری به طور مستمر بروز می کند.
مربی یا نگهدارنده کودک از رفتار های کودک کلافه شده،واکنش شدید نشان می دهد و این نه تنها بهبود در وضع ایجاد نمی کند.بلکه هر چه بیشتر به مشکلات عاطفی کودک می افزاید….
نحوه درمان:
دانستیم برای انجام هر عمل ،انگیزش در فرد ایجاد هیجان و کشش می کند.ذهن نحوه ی عمل را معین کرده تصمیم می گیرد و بدن در جهت اطفاء آن هیجان اقدام می ورزد.
بطور کلی فعالیت های عادی روزمره بر اثر فعالیت بین این سه جنبه انسان است.در کودک معمول ذهنی به جز جنبه بدنی ان ،دو جنبه دچار نقصان و نیازمند کمک می باشند.لذا از طریق ایجاد امکاناتی برای بروز هیجانات و انگیزش ها باید تا حد امکان این سه جنبه را در خدمت هم در آورد.
یکی از خصوصیات بارز کودکان معمول ذهنی،احساس وابستگی شدید آنان به دیگران است.آنان به خاطر عدم رشد کافی عاطفی وابستگی در حد یک طفل شیرخوار به مادر را نسبت به نزدیکترین شخص اطراف خود دارند.باید تا حد ممکن از ارائه محبت به وی دریغ نورزیده ،این نیاز را تا حد ممکن در وی اطفاء نمود.
این نوع کودکان نسبت به زمینه های عاطفی بسیار آسیب پذیرتر از کودکان عادی می باشند.
پس محبت یکی ازمهم ترین نیاز های اولیه آنان به شمار می رود.لذا با ایجاد شرایطی بسیار ساده باید هیجانات کودک را به بازی گرفته،در جهت تقویت آن کوشید.بطور مثال ،بازی های که موجب ایجاد هیجانات خوشایند در کودک می شود توصیه می گردد .بطور وقتی توپی را پرت می کنید از کودک بخواهید که آن را به شما بازگرداند و وقتی انرا بازگرداند انسباط و شادی را چهره شما بخواند .
از شاد شدن شما دچار هیجان شده عملی را انجام داده است که در عین سادگی موجب فعالیت سه جانبه عاطفی،ذهنی و بدنی وی گردیده است.هیجان برای شادی آفرینی در شما ،تصمیم گیری در جهت اوردن توپ و نهایتا عمل آوردن توپ و بعد اصفاء هیجان ،از طریق مشاهده چهره رضایت آمیز شما.
در یک چنین برنامه باید جدا از اعمال فشار یا کم محبتی اجتناب ورزیده، با کمال صبر و حوصله آنقدر به فعالیت های ساده توام با هیجان ادامه داد به نتیجه مطلوب رسید.
2)علت ارگانیکی:
در بعضی موارد علت ناارامی کودک ناشی از فعل و انفعالات غیر عادی مغز است.
این عارضه نیز در حقیقت حالتی مشابه صرع می باشد.منتهی زمینه ی بوز به عوض آنکه حالتی مشابه صرع ایجاد نماید،کودک را دچار ناآرامی های شدید و ناآگاهانه می نماید که در اینصورت کودک باید مورد معاینه روانپزشک متخصص قرار گرفته،در این صورت تایید موضوع مورد نظر از طریق تجویز دارو فعالیتهای غیر عادی مغز تحت کنترل در آید.
گفتاردرمانی و کاردرمانی آنلاین
کم توانی ذهنی Mental Retardation
اغاز یک برنامه رشد زبان برای کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر
یادگیری کودک کم توان ذهنی و توصیه های آموزشی