بد عملکردی حنجره:
نشانه های صوتی کم و زياده عملکردی: ( بد عملکردی حنجره )
اغلب مواقع اختلال هاب حنجره ای مربوط به آسيب عصبی توصيف می شود. اما رويکرد درمانی نظام مند اندکی برای اين اختلال ها ارائه شده است.
بسياری از نويسندگان از بيان اين مسأله که اختلالات صوتی قابل درمان هستند ،طفره می روند.
آرنسون(1985)هنگام صحبت از گفتار فلجی بزرگسالی می گويد:
(بيشتر اختلالات صوتی مرتبط به بيماری های سيستم عصبی در برابر اصلاح مقاوم هستند.)
طبق مشاهدات هاردی(1983)بدعملکردی صوتی فرد مبتلا به فلج مغزی ،گسترده وسيعی از ناتوانی کامل در نزديک کردن چينهايي صوتی تا نوع رايج تر بدعملکردی صوتی که به صورت فعاليت زياده عملکردی ياکوشش بيشينه فيزيولوژی تظاهر می يابد. را شامل می شود.در برخی موارد کودک گفتار فلج فقط قادر است واکه نامتمايز توليد کند.
در بهترين شرايط اين زياده عملکردی در توليد صوت،کيفيت صوتی خيلی تصنعی به همراه خواهد داشت.در کل پيش آگهی هاردی در تمام شرايط منفی است اما وی يک دوره درمانی آزمايشی را با اميد اندکی به بهبودی در بيشتر موارد توصيه می کند.
درمان اختلال های صوتی نوجوانان:
در موارد نه چندان شديد مشکل حنجره ای زياده عملکردی،که در آن کودک آواسازی غير عادی _نه آوا سازی ديسفونيک_دارد. دريافتم که در برخی از مواقع مداخله صوتی در اصلاح زير و بمی و بلندی غير عادی نتايج غير متفربه ای در بر دارد.
در يک بخش از برنامه درمانی جاری کودک گفتار فلج مبتلا به فلج مغزی ،ما گروه کوچکی از کودکان را برای درمان زير و بمی و بلندی صدا معرفی کرديم.ما موفقيت در اين زمينه را به اين مسئله نسبت می دهيم. که در واقع اين کودکان که تقريبا در همه دوران زندگيشان برنامه تمرينی گفتاری داشتند.
هرگز در طول سالهای متمادی از هيچ روش تمرين صوتی مستقيم بهره مند نبودند.اغلب اين گروه کودکان پيش دبستانی و ابتدايي تمرينات عضلات دهانی جامعی برای اماده سازی توليد داشتند.معمولا تمرين توليد به طور کامل با تاکيد بر تعيين جايگاه آوايي انجام می شده است.تصور بر اين است که هنگامی که کودک به سطح متوسطی از وضوح گفتار جهت ارتباط نايل می شود،هدف عمده درمان به دست امده است.
اين کودکان به ندرت فرصت پيدا می کردند. تا به صدايشان از طريق ضبط صوت گوش دهند و نيز مجال کمتری داشتند. تا به تکنيکهای تمرين صوتی سنتی عمل کنند.ما مخصوصا تکنيکهای تمرين شنيداری را به کار برديم و در آن از کودک خواستيم که انواع مختلف توليد صوت را از لحاظ بلندی،زير و بمی و ابعاد کيفی شناسايي کرده و تشخيص دهد.آزمونی ها ی ما قبلاهرگز ملزم نشده بودند که به ابعاد مختلف صوتی درمانگرانشان توجه کنند و نير آموزشی در زمينه گوش کردن به صدای خود نديده بودند و تلاشی نيز برای اصلاح صدای خود از طريق ضبط صوت نداشتند.
این بدین معنی نيست که همه کودکان گفتار فلج قادر خواهند بود اختلال های صوتی اشان را به واسطه ی روش های تمرينی شنيداری سنتی درمان صوت بهبود بخشند،اما باسعی فراوان برخی از آنها خواهند توانست. که به راحتی و به طور طبيعی صدا توليد کنند،نتيجه اين خواهد بود که وضوح گفتار افزايش ياقته و نشانه های صوتی از لحاظ اجتماعی موجب شرم بيمار می شوند کاهش می يابد.صدای بيشتر کودکان گفتار فلج،حتی با تمرين معمولا فاقد تغييرات طبیعی زير وبمی،بلندی و کيفيتی است که در کودکان طبيعی ديده می شود.حتی در کودکی که روش اوليه ارتباط وی با ابزار مکمل خواهد بود. بهبودی توليد و صدا،کل تعامل ارتباطی وی را تسريع خواهد کرد.
نشانه های بلندی صدا:
به طور کلی بلندی صدا در مقايسه با ساير ابعاد صدا در کودک گفتار قلج به مراتب راحت تر اصلاح می گردد.ضعف عضلانی مرتبط با اختلالات LMNکه بعضی وقتها در اختلالات UMNنيز ملاحظه می شود عمدتا منجر به صدای اهسته و نفس آلود می گردد.اين گونه موارد احتمالا دارای کم نزديکی هستند .روش های فيبروپتيک برای معاينه حنجره کودکان گفتار فلجی هنوز گزارش نشده است. بنابرين تا به حال هيچ مدرک واقعی ،دال بر شب بودن چينهای صوتی در اختلالات LMNارائه نشده است. ممکن است اما صدای اهسته _نفس آلود ناشی از ضعف زياد عضله با تمريناتی که سبب افزايش تلاش صوتی می شود،بهبود بيابد.غالبا«روش فشار»برای افزايش تونوی عضلانی حنجره توصيه می شود.
در اين روش از کودک خواسته می شود تا ميله ای را در بالای قفسه سينه محکم نگه دارد و يا لبه صندلی را گرقته و محکم فشار دهد.افزايش تونوس عضلانی که در نتيجه انقباض عضله حين فشار دادن حاصل می شود. غالبا همراه باافزايش تونوس در عضلات حنجره است.
تامسون اعلام کرد اگر بدن دچار ضعف عمومی باشد،اين تمرين بی تاثير است. زيرا مشکل ضعف حرکتی بيش از آنی است. که بتواند تونوس لازم در چينهای صوتی را ايجاد نمايد.اگر تونوس عضلانی ناحيه حنجره به اندازه کافی افزايش نبايد،تقويت کننده صوتی قابل حمله عنوان ابزار مکمل در نظر گرفته می شود.
هاردی(1389)مشاهده کرد که استفاده از پروتز بالا برکامی،ظاهرابد عملکردی نرم کامی حلقی را بهبود می بخشد. که در نتيجه موجب بهبودی دريچه صوتی به طور کامل ،کاهش خروج هوا در نواحی دريچه ای و طبيعی نمودن بلندی صدا در گفتار فلجی شل می گردد.درمان مشکلات کامی حلقی که باعث اتلاف هوا و ضعف صدا در کودکان فلج مغزی سفت (اسپاستيک)می شود. معمولا در برنامه ی زمان بندی شده فعاليتهای درمانی به تعويق انداخته می شود .رشد مهارت های حرکتی_دهانی و تغذيه ای ،رشد اوليه زبان و مهارت های عملکردی توليد غالبا در اولويت درمان قرار می گيرند.زمانی که مشکلات زيادی خيشومی و علائم صدای نفس آلود آهسته در گفته های کودک پايدار پديدار می شود. درمان کامی حلقی مد نظر قرار می گيرد.استفاده از پروتز بالابر کامی هميشه منجر به کاهش سريع اتلاف هوا و در نتيجه مشکلات بلندی صدا يا زياده خيشومی نخواهد شد.
نشانه های تکيه و زير و بمی صدا:
( بد عملکردی حنجره )
درمان اختلالات زيرو بمی صدا در گفتار فلجی کودکی مهمولا دارای سه هدف است:
-
پايين اوردن زير و بمی صدا.
-
بالا بردن زيرو بمی .
-
افزايش انعطاف پذيری زير و بمی.
بازخورد زيستی شنيداری و ديداری مفيد بوده و اين مکان را به کودک می دهد. که برای اصلاح زير و بمی صدايش بکوشد.تامپسون (1988)استفاده از ابزار مقرون به صرفه ای تحت عنوان ويزی پيچ را برای کمک به اصلاح زير و بمی صدای کودک توصيه می شود.چندين سال است که استفاده از ضبط صوت نيز به منظوذ بازبينی زيرو بمی (و بلندی صدا)به خوبی جا افتاده و هنوز از کارايي بسيار بالايي برخوردار است.بايد برای افزايش انعطاف زير و بمی بايد ،تغيير آهنگ صدا نيز آموزش داده شود.استفاده از نمودار های نشانگر افزايش و کاهش زير و بمی در هجاها ،کلمات و عبارات برای کودکان مفيد است.
بروکستون و همکارانش (1986)تاکيد داشتند. که بايد گويندگان گفتار فلج ياد بگيرند که تکيه زبانی هدف را در يک گروه تنفسی شناسايي و سپس به نحو شايسته در کوشش های گفتاری از آن استفاده کنند.
توجه به الگوهای تکيه و ارائه مناسب آن در گفتار خود به خودب سبب افزايش رفتار طبيعی گفتار در فرد گفتار فلج می گردد. به طور کلی اين فعاليت ها برای کودکان بزرگتر مناسب تر است. زيرا مهارت های شناختی و درکی پيشرفته ای را می طلبد.در مورد کودکان کم سن و سال تر از لحاظ کارايي مدارک کمی موجود است.
گفتاردرمانی و کاردرمانی آنلاین _فلج صوتی بدعملکردی حنجره
اختلالات صدا و صوت – کلینیک یاشاـ دکتر حنیف امانیان ـ09909501428
24 خرداد 1400[…] بد عملکردی حنجره […]
ساختار مغز افراد نارساخوان – کلینیک یاشاـ دکتر حنیف امانیان ـ09909501428
2 شهریور 1400[…] بد عملکردی حنجره […]