توصیه در مورد آموزش کودکان معلول ذهنی: ( یادگیری کودک )
-
در انجام کار و به نتیجه رسیدن کودک شتاب به خرج ندهید با توجه به شناختی که نسبت به کند کاری آنان دارید به آنان فرصت دهید تا بلاخره کار خود را انجام دهند.
-
تکرار و تمرین زیاد لازمه یادگیری هر مفهوم یآ مهارت از طرف کودکان عقب مانده ذهنی است.هر مهارت هر چقدر ساده باید آنقدر تکرار شود تا از طرف او مورد یادگیری قرار بگیرد.
-
رفتار شما باید با آنان مانند رفتار با کودکان عادی باشد،ولی در عین حال انتظار عکس العمل کودکان عادی را نباید از آنان داشته باشید.
-
در صورت عدم توفیق در یادگیری از تحقیر ،ملامت و سرزنش وی بپرهیزید و بدانید که خود کودک از عدم کفایت خود در انجام امور به حد کافی رنج می برد.
-
کودک را به نیمه تمام کردن کارها عادت ندهید.بهترین اقدام آنست که کاری را به او به او واگذار نماییم اطمینان داشته باشیم .تا اخر قادر به انجام آن هست.
-
کودک را نیمه تمام کردن کارها عادت ندهید.بهترین اقدام آنست که کاری را به او واگذار نماییم .که اطمینان داشته باشیم تا اخر قادر به انجام آن هست.
-
اگر این گروه فاقد دقت و تمرکز روی یک موضوع خاص بوده،در خلال آموزش از موردی به مورد دیگر جلب می گردند.با ایجاد انگیزش کافی آنان را در انجام کار مورد نظر جذب نمایید. این خود تمرینی خواهد بود در داشتن تمرکز روی موردی خاص که نهایتا جنبه درمانی نیز دارد.
-
در طی یادگیری هر موضوع ،توصیه ها و سفارشات کلامی کافی نیست. باید کودک عملا با موضوع آشنا شده،در طی تجربه آنرا کسب کند.
-
سعی کنید از اقدام به کارهایی که از آنان انتظار ندارید،خود نیز پرهیز کنید.نباید به تصور اینکه آنها(نمی فهمند)بسیاری از کارهایی که از آنان انتظار ندارید از خودتان سر بزند.
-
در مورد ایجاد عادات خوب و رفع عادات بد،تا مادامیکه اینگونه امور در قالب حرف و ارائه پند و نصیحت باشد .هیچگونه ارزشی ندارد،بلکه باید از عینیت برخورداربوده،ضمنا توسط دیگران نیز رعایـت شود.
یادگیری کودک و آموزش کودکان کم توان ذهنی
-
هیچگاه کودک به خاطر یادگرفتن مسئله ای سرزنش نکنید.توجه داشته باشید که در شرایط مساعد هر کس طالب آموختن مطالب جدید است.پس به دنبال دلیل نامساعد بودن شرایط یادگیری باشید.
-
تمرینات یادگیری را به صورت برنامه های خشک کلاسی ارائه نکنید.،بلکه بصورتی از کودک بخواهید که حالتی بازیگونه داشته باشد.
-
توجه داشته باشید که کودک عقب مانده ذهنی در ازاء هر کار خوبی که انجام می دهد احتیاج به تشویق دارد و این تشویق جز نشان دادن احساس رضایت از طرف شما به نحویکه متوجه آن گردد،نیست.توجه داشته باشید که اگر یادگیری و فعالیت های مثبت او با تشویق توام نگردد،کم کم از آنجا انها خسته می شود.
-
دقت داشته باشید که فرامینی که به کودک می دهید کاملا واضح و روشن و قابل درک برای او باشد.از بکار بردن جملات پیچیده و گنگ پرهیز کنید.
-
دقت کنید آموزش از حداکثر سادگی برخوردار باشد. تا یادگیری آن برای کودک مقدور گردد .و در هر مرحله آنقدر صبر و مقاومت داشته باشید تا کودک کاملا آنرا یآد بگیرد.
-
داشتن زمینه قبلی در آموزش در هر مرحله رکن اساسی است.باید ببینید این مرحله از آموزش را که دارید به او عرضه میکنید،آیا مرحله مقدماتی تر آن مهارت را می داند؟
-
در مورد انجام کارها تا حدیکه خود قادر به انجام آن است .اورا آزاد بگذارید و مواردی را که قادر به آنجام آن نیست فقط در کنار او به او کمک کنید.
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان
یادگیری کودک کم توان ذهنی و توصیه های آموزشی
مهارت های مربوط به توانایی حرکتی ظریف وخود یاری یا مراقبت از خود