آغاز یک برنامه رشد زبان برای کودکان کم توان ذهنی:
پیش از شروع برنامه رشد زبان،کودک مورد نظر باید با دقت توسط افراد حرفه ای از قبیل پزشک متخصص کودکان،پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ،متخصص شنوایی سنجی ،متخصص گفتاردرمانی،مدد کار اجتماعی،روان شناس و متخصص دندان آرایی یا منظم کردن دندان ها(ارتودنتیست)مورد تشخیص قرار گیرد.
زمانی که فعالیت های مربوط به رشد و آموزش زبان را برنامه ریزی می کنید،مطمئن شوید که هفت اصل زیر در رویکرد شما گنجانده شده اند:
1_یادگیری زنجیره ای:
فعالیت ها،هدف ها و یادگیری ها برحسب سطح دشواری در نظرگرفته شوند.
از حداقل دشواری شروع کنید و به طرف دشواری بیشتر حرکت کنید.مطمئن شوید که این افزایش دشواری،تدریجی،موفقیت آمیز و توام با پاداش های مناسب باشند.
2_یادگیری جزء به جزء:
هر بخش از یادگیری را به قسمت های جزئی تر و کوچکتر تقسیم کنید تا کودک بتواند آن را به سهولت و با موفقیت یاد بگیرد.
مطمئن شوید که کودک بیشتر با موفقیت مواجه شود تا شکست و نیز به طور پیوسته و مکرر پاداش داده شود.
3_تعامل کافی بین کودک و محیط یادگیری:
کودک باید از محیط خود اگاه باشد،زیرا که تعامل او با محیط،بهترین وسیله یادگیری کودک است.تجربه ها و فعالیت ها باید در جهت رشد توانایی کودکان از نظر حرکت مستقل در محیطش به کار گرفته شوند.
4_تقویت پیوسته و ثابت:
تقویت،تمرین و پاداش رفتار مطلوب،در هر برنامه رشد توانایی زبان کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر باید در درجه اول اهمیت قرار داشته باشند.
5_سرعت عمل کودک:
پیشرفت فعالیت های رشدی باید متناسب با میزان آمادگی کودک باشد تا برنامه زمان بندی شده معلم.
6_اموزش فردی:
فعالیت ها باید برای یک کودک خاص و تاجایی که ممکن است بر اساس آموزش انفرادی برنامه ریزی شودو
7_ارزیابی مستمر و تعدیل هدف ها و محتوای برنامه:
دست اورد های فردی و گروهی و اثر بخشی شیوه های آموزشی و کارکنان باید به طور مستمر مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گیرند.
اصلاح گفتار کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر:
هدف هر برنامه رشد زبان برای کودک کم توان ذهنی تربیت پذیر عبارت است از گفتار مفید و قابل فهم.
از آنجا که همه ی کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر احتمالا دشواری هایی در به وجود آوردن اصوات مناسب خواهند داشت،پیش از تلاش برای اصلاح نقش گفتاری آن ها ،آموزش آن ها در زمینه برقراری ارتباط حائز اهمیت است.
اگر کودک هنوز نمی تواند نام خود را به شما بگوید یا نمی تواند وقت توالت رفتن خود را خبر کند،سعی نکنید نقص گفتاری اورا اصلاح کنید.هدف های مربوط به اصلاح گفتاردر مقایسه با هدف های رشد زبان در درجه دوم اهمیت قرار دارند.
پیشنهاد های کلی برای آموزش
با توجه به روش های زیر یک الگو یا سرمشق خوب گفتاری برای کودک باشید:
-
آرام ،اما به طور طبیعی حرف بزنید.
-
از شدت صدا و آهنگ صدای مناسب استفاده کنید.
-
با کودک حرف بزنید و در حال حرف زدن به او نگاه کنید.
-
از حرف زدن کودکانه خودداری کنید.
-
پی گیر و شکیبا باشید.
همیشه گفتار را با تفریح توأم کنید.به خاطر داشته باشید ارتباط ناخوشایند ،یک تجربه ناخوشایند به وجود می آورد که در نتیجه ممکن است کودک را از تلاش برای حرف زدن دلسرد کند.
نیاز به ارتباط کلامی ایجاد کنید.اشاره های بی صدا را پاداش ندهید.
یک مجموعه لغات (واژگان)مفید به وجود اورید و به جای بیان واژه ها،آن ها را به طور عملی به کار ببرید.به دفعات،تکرار و تمرین کنید و مکررا پاسخ های مطلوب را پاداش دهید.
هدف های رشد زبان برای کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر:
مهم ترین هدف های رشد زبان به شرح زیر می باشد:
-
کودک باید بتواند واژه هایی که جنبه حفاظتی و ایمنی دارند بفهمد،از قبیل:نه،دست نزن،بیا اینجا و داغ.
-
کودک باید بتواند نام کامل خود و اسامی اعضای خانواده ،معلم و همکلاسی هایشان را بیان کند.
-
کودک باید بتواند اصطلاحات مؤدبانه را به کاربرد،از قبیل:متشکرم،لطفا،ببخشید،خوش آمدید،سلام وخدافظ.
-
کودک باید بتواند به یک پیام کوتاه یا یک فرمان ساده گوش کند و به آن پاسخ مناسب دهد.
-
کودک باید بتواند به سادگی درباره ی خود حرف بزند.
-
کودک باید بتواند به تلفن جواب دهد.
-
کودک باید بتواند یک پیام کوتاه را منتقل کند.
-
کودک باید بتواند به یک داستان کوتاه گوش دهد و آن رابازگو کند.سوال های مناسب بپرسد و احتمالا از خودش یک داستان کوتاه بسازد.
تمرین های آموزش مفاهیم به کودکان
کم توانی ذهنی Mental Retardation
گفتاردرمانی و کاردرمانی خوب در گرگان