تقویت تماس چشمی و رفتارهای مربوط به تقویت نگاه کردن(ارتباط چشمی )در کودکان:
در صورتی که کودک هنوزاز زبان استفاده نمی کند،قرار دادن او در معرض تجربه های متنوع نگاه کردن بسیار اهمیت دارد.آموزش نگاه کردن باید در دوره خردسالی شروع شود و به طور نامحدودی ادامه داشته باشد.
اگرکودک به چشم هایش توجه کند،به طور معمول به گوش هایش نیز توجه می کند.
جلب توجه کودک به سوی خودتان:
وقتی کودک به سوی شما نگاه می کند،اورا پاداش دهید.
از هرشیوه جلب توجه می توان استفاده کرد:
-
کودک را با نام کوچک صدا کنید
-
دستهایتان را به هم بزنید
-
چراغ را روشن و خاموش کنید
روش های جلب توجه را در قسمت های مختلف اتاق به کار ببرید.پنهان نشوید،قابل رؤیت باشید.کودک باید قادر باشد شمارا با چشمهایش تعقیب کند.
اگر کودک پاسخ نمیدهد ،به اونزدیک تر شوید .روش های جلب توجه را تکرار کنید تا این که کودک به شما نگاه کند.این تمرین ها را به صورت بازی های شادی اور اجرا کنید.
جلب توجه کودک به سوی صورت خودتان:
-
کودک را در دامنتان بگیرید.
-
با او غان و غون کنید
-
اوراغلغلک بدهید
-
با او بخندید
کمی مکث کنید و به کودک فرصت بدهید تا پاسخ دهد.بعد از این که کودک به شما نگاه کرد ،اعمالتان را تکرارکنید.
بازی با توپ:
توپ را بغلتانید،شما و کودک دنبال ان بخزید یا بدوید و بگویید:توپ کجاست؟یا توپ را پیدا کن.سپس وقتی که توپ را پیدا کردید یا
گرفتید،بگویید: توپ اینجاست.
استفاده از اینه برای خود یابی:
یک اینه بزرگ کنار دیوار اتاق قرار دهید.خودتان مقابل اینه بایستید یا بنشینید و با دست ها و صورتتان بازی کنید.باید مطمعن باشید کودک به انچه شما انجام می دهید توجه دارد.در حالی که قسمت های مختلف بدن را لمس می کنید،هر یک از انها را نام ببرید.اگر کودک خودش به طرف ایینه نزدیک نمی شود،او را نزدیک یک ایینه بیاورید.
دست ها نام ببرید ،آنهارا روی ایینه بگذارید ،انگشتانتان را تکان دهید و از کودک بخواهید تا به دست هایش نگاه کند.وقتی کودک نشان دهید و از کودک بخواهید تا به دست هایش نگاه کند.وقتی کودک نشان دادکه تا حدی کلمه ی دست هارا فهمیده است(با تکان دادن دست هایش ،وقتی که شما واژه دست ها را می گویید)،این تمرین را به همین ترتیب برای سایر قسمت های بدن مانند بینی ،دهان ،چشم ها،گوش ها و پاها ادامه دهید،به کودک اجازه دهید ازادانه مقابل آیینه بازی کند.
وقتی کودک با ایینه آشنا شد،با او بازی (بینی علی کجاست؟) (بینی علی اینجاست) را بازی کنید.با انگشت خود به عضو مورد نظر اشاره کنید.
جلب توجه کودک به سمت غذا:
تا کودک به غذا نگاه نکند،به او غذا ندهید.این روش را همواره مد نظر داشته باشید.از جهت های گوناگون به کودک غذا بدهیدتا بدین ترتیب توجه کودک به سوی غذا جلب شود.
جلب توجه کودک به سوی اشیاء صدادار:
اگرکودک پاسخ نمی دهد ،با گفتن (این جارا نگاه کن)او را تشویق کنید.بعد از ان که کودک پاسخ مناسب به یکی از اشیاء صدادار داد،
فعالیت های خود را با اشیاء گوناگون صدادار تکرار کنید.البته انتظار نداشته باشید که فورا نتیجه بگیرید.از اشیاء صدادار مورد کودک استفاده کنید و در یک زمان فقط یک شیئی صدادار را به کار ببرید.
زنگ بزنید(از جغجغه،سنتور اسباب بازی و امثال آن استفاده کنید)مکث کنید ،به کودک فرصت دهید تا به زنگ نگاه کند. اگر کودک نگاه کرد یا تلاش کرد که نگاه کند به عنوان پاداش مجددا زنگ را به صدا در آورید.
نگاه کردن و دسترسی یافتن به اشیاء:
یک اسباب بازی را دردسترس کودک نگه دارید .توجه او را با صدازدن نامش جلب کنید. اگر لازم شد دست و صورت اورا به طرف اسباب بازی هدایت کنید.
نام بردن تصویر:
به کودک اموزش دهید تا به تصاویری اشاره کند. خودتان به تصویری اشاره کنید و سپس نام انها را ببرید (برای مثال گربه)و از کودک بخواهید که به گربه اشاره کند.
این روش را با گربه های دیگر به کار ببرید .می توانید از تصویر های دیگر نیز استفاده کنید.از کودک بخواهید که تصویر گربه مورد نظر را شناسایی کند.
از کودک بخواهید که یک گربه اسباب بازی را با تصویر گربه مورد نظر تطبیق دهد.به پشت و جلوی گربه اشاره کنیدو بگوئید:گربه،گربه.
یک گربه پارچه ای یا نمدی برای این که کودک بتواند ان را لمس کند بسیار مفید است.صدای گربه در بیاورید،میومیو،اما انتظار نداشته باشید که کودک آن صدارا تکرار کند.
عالی بود