نشانه های اولیه اتیسم
هر چند بسیاری از نشانه ها دلالت کننده بر وجود اختلال اتیسم از سنین ۱۸ ماهگی تا شش سالگی به وضـوح آشکار میشوند .اما ممکن است بسیاری از آنها در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی و یا قبل تر از آن آشکار شوند .
از جمله :
۱) تا ۱۲ ماهگی هیچگونه نشانی از بل بل کردن در آنها دیده نمی شود .
۲ ) هنوز ژستهایی از قبیل چنگ زدن ، اشاره کردن و تکان دادن دست در آنها مشاهده نمی شـود .
۳ ) تا ۱۶ ماهگـی هنـوز قادر به بیان یک کلمه نمیباشند. تا ۲۴ ماهگی هنوز قادر به بیان عبارتهای دو کلمه ایی نیستند .
۴ ) لبخند اجتماعی و حالات انتظار برای درآغوش گرفته شدن در برخورد با دیگران در آنها وجود ندارد .
5 ) تماس چشمی غیر عادی یا کمتر از حد معمول در آنها آشکار است . معنای نشانه های رفتار اجتماعی مانند دالی دالی و یا شکلک در آوردن را درک نمی کننـد .
6 ) زل زدن برگرداندن سر ، تعقیب دیگران و تولید صداهایی از سر هیجان درآنها مشاهده نمی شود .
نشانه اتیسم در سنین پیش از دبستـان
قشقرقهای طولانی و دشواری دارند .
بدون دلیل آشکار میخندند و یا گریه می کنند .
دلبستگی های غیر معمـول مانند دلبستگی به یک موسیقی اسبـاب بـازی ، و یا وسیله ایی خاص در منزل دارند.انجـام رفتارها حرکات کلیشه ایی مانند تکان دادن بدن ، و حرکتهایی مانند بال بال زدن دست ها دارند .
در انطباق با تغییرات محیط مانند تغییر مکان غذا خوردن،تغییر مکان خوابیدن ، و یا طراحی داخل منزل مقاومت میکنند .
بی قراری و بیش فعالی دارند .
زمانی که او را با نام صدا میزنند پاسخ نمیدهد .
ممکن است لغاتی که قبلا استفاده میکـرده را از دست بدهد .و به صداهای مشخصی واکنش نشان دهد. اما صدای انسان را نادیده بگیرد .
وقتی با او صحبت میکنید جای دیگری را نگاه میکند. و به افراد پیرامون توجهی نشان نمی دهند .یا توجه بسیار کمی به آنها دارد .
پاسخی به لبخند والدین و یا دیگر نزدیکان نشان نمی دهند. به نظر میرسد اغلب در دنیای خود به سر میبرند .
فاقد هیجانات مثبت و لذت بردن میباشد .
به سختی میتوانند به موضوعات و یا اشیا اشاره و توجه دیگران رابه آن جلب کنند .
فاقد قدرت تخیـل در بـازی بـوده. و یا به میزان اندک از آن استفاده میکنند .آغازگر فعالیت بازی با دیگران نیستند ، به جای استفاده از کل یک وسیله بازی تنها اجزا آن بازی می کنند .
بـا ابـزارهـای مشخص و محـدود و به طریق غیرطبیعی با اشیا بازی می کنند .
واکنشهای غیر معمول به محرکهایی از قبیل نور صدا حرکت مزه ها و نظیـر أن نشان می دهند. ممکن است روی پنجه پا راه بروند.
نشانه های اتیسم در سنین مدرسه
علاقه به بازی با دیگران نشان نمیدهد .
ممکن است در بازیها رفتارهایی مانند خشم و یا بی توجهی به دیگران را نشان دهند .
در بازی و روابط با کودکان دیگر به گونه ایی رفتار میکنند که دیگـر افـراد پی به مشکل آنها میبرند .
به سادگی و خیلی زود توسط دیگران تحت فشار قرار میگیرند .و اشفته می شوند. علاقه ایی به ورود دیگران به خلوت خود نشان نمی دهند. بویژه زمانی که کسی با عجله و شتاب وارد حوزه شخصی آنها شود واکنش شدید نشان داده و یا آشفته می شوند .رابطه طبیعی و نرمال با بزرگسالان ندارند .ممکن است هیچگونه رابطه ای با دیگران نداشته باشند. و یا به شکل افراطی اصرار به تماس و ارتباط از نوع حسـی و لمسی را آن ها داشته باشند .
از زبان غیر معمول برخوردار هستند. به عبارتی زبان را به شکل متفاوتی از هم سالانشان استفاده می کنند .
هنگام صحبت کردن صداهای غیر معمول ایجاد می کنند .
به جای پاسخ به صحبت دیگران لغات و یا عبارتهای آن ها تکرار می کنند.
ضمیر را به صورت معکوس استفاده می کنند برای مثال نسبت دادن شما یا او به خود از حضور در فضاهای بزرگ بازی اجتناب می کنند .برای مثال ممکن است در حاشیه زمین بازی باقی بمانند .
انطباق با تغیرات ایجاد شده در فعالیتهای روزانه و یکنواخت که گاه برای سایر کودکان لذت بخش است .
برایشان دشوار است برای مثال تغییر در مکان نشستن یا زمان انجام یک برنامه درسی و جابجایی اشیا در کلاس ممکن است آنها را آشفته کند .
در برخی از حوزه های تحصیلی مانند ریاضیات ، موسیقی و یا دروسی که قابلیت حفظ شدن دارند .استعداد درخشانی را نشان می دهند.
نشانه ها در نوجوانی
نوجوانان مبتلا به اتیسم با مشکلاتی پیش از آنچه در کودکی با آن مواجه بودند دست و پنجه – نرم می کنند. آن ها از یک سو با شرایط جسمی و روانی ناشی از بلوغ جسمی تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک و از سوی دیگر با حالتهـا و شرایط ناشی از اتیسم مواجه می باشند .کیفیتی که تاثیرش به وضوح بیشتر از قبل در رفتارها روابط و تعاملات اجتماعی شان آشکار می شود .
همچنین آنها در این سن به درجه ایی از خود آگاهی نسبت به مشکلاتشان به ویژه در حوزه تعامل و ارتباط با دیگران رسیده اند .که چنانچه از رشد انطباقی لازم برخوردار نشوند بیشتر آشفته و مضطرب می شوند .
در بسیاری از مواقع تعامل با همسالان آنها را دچار اضطراب میکند. و از تعامل با بزرگترها و کوچکترها احساس ایمنی بیشتری می کنند .
در افکار و احساسات و عواطف خود نسبت به دیگران ضعیف عمل میکنند. حتی در انجایی که موضوعات کیفیت خوشحال کننده ، محـزون ، و یا عشقی دارد که قادر به همدلی مطلوب و آن ها نمی باشند .
درک ضعیفی از قصد و نیت دیگران در تعاملات اجتماعی با خودشان دارند .در تعامل خود با دیگران به میزان کم از تبسم خندیدن و تماس چشمی استفاده می نمایند .
از شرکت در گروههای همسال مانند اردو تفریحی اجتناب می کنند .
برخی از نوجوانان به دلیل دست یابی به بینش و شناخت دقیق از خـود و مشکلاتشان با همسالان خود ارتباط بیشتری برقرار می کند.
برخی از آنان که از هوش بالاتری برخوردار می باشند ممکن است در موضوعات مورد علاقه خود بسیار بحث کنند .
برخی از رفتارهای آنها مانند پافشاری بـرای اجتناب از رفتن به مدرسه ممکن است .به دلیل اضطراب اجتماعی و یا ترس از قرار گرفتن در گروه باشد .
بسیاری از آنها موضوعات خاصی را برای مطالعه انتخاب می کنند و بر علومی مانند ریاضیات ، جغرافیا ، هنر ، موسیقی و کامپوتر تمرکز دارند .
بسیاری از نشـانـه هـای جنسی ممکن است برایشان فاقد معنای هیجانی باشد. ناتوانی آنها در درک معنای رفتارهای جنسی ممکن است آنها را در معرض رفتارهای خطرناکی قرار دهد. برخی از آنان به دلیل علاقه و میل جنسی از سویی و عدم درک ملاحظات اجتماعی از سوی دیگر ممکن است دست به رفتارهای غیر اجتماعی بزنند .
لینک های مرتبط با ” نشانه های اتیسم ”
5اصل مهم گفتار درمانی در درمان کودکان اوتیسم
فاکتور های زمینه ای فردی و محیطی لکنت
برنامه درمانی لکنت در سن مدرسه
با ما در ارتباط باشید :