مکث و عبارت بندی
ابزار مفید دیگری به منظور افزایش روانی در کودکان سن مدرسه مکث و عبارت بندی است. با این رویکرد مراجع یاد می گیرد تا مکث مختصری میان گروهی از کلمات جایگزین کند. او می تواند آموزش ببیند. تا گفتار را به صورت عبارت های طبیعی با مکث های کوتاه جایگزین شده در مکان مناسب بین عبارت ها و در پایان جمله تولید کند.
مکث نباید خیلی طولانی باشد.
مکث تا یک ثانیه اغلب کافی است. برای کودکانی که به اندازه کافی برای خواندن بزرگ شده اند. اغلب شیوه مکث و عبارت بندی را به صورت خواندن با صدای بلند قرار می دهیم.
این پیشنهاد دو جزء دارد:
-
اول اینکه ابتدا ، زمانی که مراجع در حال خواندن است می تواند توجه اش را بیشتر روی استفاده از شیوه متمرکز کند. تا محتوای گفته.
او می تواند تا زمانی که با این شیوه به اندازه کافی احساس راحتی کند ، در سطح خواندن برای تمرین بماند. و سپس به سطح محاوره پیش رود.
-
دوم ، اگر ما موارد خواندنی را از میان مطالب درسی انتخاب کنیم می توانیم فرآیند تعمیم را تسهیل کنیم.
این کار همچنین به ما کمک می کند تا مطمئن شویم که موارد انتخاب شده برای خواندن ، مناسب سن و سطح مهارت او است. برای تسهیل فراگیری می توان با علامت ویرگول ( ، ) مکان مناسب مکث ها را در متن مشخص کرد.
برای کودکان سن مدرسه ممکن است مکانی که مکث ها باید قرار داده شود مشهود نباشد. بنابراین قبل از خواندن با صدای بلند ، ما از مراجع می خواهیم که متن را بخواند. و جایی که مکث ها باید قرار داده شوند را مشخص کند. این کار با استفاده از متن های از قبل داده شوده با مکث های از قبل مشخص شده ترجیح دارد.
با این رویکرد مراجع سریع تر به استقلال می رسد . و فرصتی برای گفت و گو درباره اینکه چگونه می تواند عبارت ها را انتخاب کند فراهم می آورد. ب ااین تمرین کودک احساس یهتری را باری زمان مکث ها ، مقدار مکث ها و مدت زمان مکث ها پیدا می کند. این کار به او کمک خواهد کرد تا میان تغییر گفتار و حفظ طبیعی بودن گفتار تعادل ایجاد کند. ئ احتمال اینکه از شیوه در زمان ارتباط در جهان واقعی استفاده کند را بیشتر می کند.
ترکیب این شیوه با ” شروع آسان “
هنگامی که مراجع مهارتش را با این روش افزایش یافت. می توانیم به وسیله ترکیب این شیوه با شیوه شروع آسان ، روانی گفتار را افزایش دهیم.
بنابراین او می تواند روی زمان و تنش گفتارش به صورت همزمان آموزش ببیند.
چرا که کار کردن این دو شیوه با هم ، یعنی ترکیب استفاده از مکث و عبارت بندی با شروع آسان ، به کودک کمک خواهد کرد که با همه شیوه ها به موفقیت دست یابد. درنتیجه روانی گفتار و تعمیم مهارت های گفتاریش به محیط های دیگر افزایش می یابد.
در نهایت این نکته مهم است که مکث شیوه ای است که ما می توانیم در همه ی تمرین هایمان وارد کنیم.
نکات اصلی برای استفاده از مکث برای کودکان و نوجوانان
- مکث بین جملات و عبارات و مکان های مناسب در گفتار باعث طبیعی تر شدن گفتار می شود.
- مکث ها نباید این قدر طولانی شوند که مراجع احساس ناراحتی در به کار گیری آنها داشته باشد. ( یک ثانیه کافیست. )
- برای راحت شدن با استفاده از مکث نیاز به تمرین وجود دارد.
- تمرکز کردن بر روی مکث ها آسانتر و موثرتر از تمرکز بر روی سرعت گفتار می باشد.
لینک های مرتبط با ” مکث و عبارت بندی در درمان لکنت ”
برای ارتباط بیشتر می توانید از طریق اینستاگرام و کانال تلگرام با ما همراه باشید.