بازی های حسی به بازی با وسايل و موادی اطلاق می شود. که در طی کار با انها ،تعداد زيادی گيرنده حسی فعال می گردد. وسايلی مانند گندم،شن،برنج،نخود، آرد و…..
خمير بازی:
فعاليت بسيار مناسبی است. اين فعاليت علاوه بر تحريکات حسی در دست و انگشتان ،حرکات انگشتان را شکل می دهد. و باعث افزايش قدرت انگشتان و همچنين خلاقيت در کودک می گردد.
می توان خمير را با ارد ،نمک وآب تهيه نمود و يا آن را بطور آماده از فروشگاه تهيه کرد.
خمير های درمانی هم وجود دارد که بدليل همين خاصيت در فعاليت های قدرتی بکار می رود.اين خمير ها براساس درجه سفتی،در چهاررنگ آبی،سبز،قرمز و کرم وجود دارد و از کمرنگ به پر رنگ سفت تر می شود و سفت ترين ان به رنگ آبی است.
تشخيص اينکه کدام نوع خمير برای کودک شما مناسب است بر عهده کاردرمان کودک شماست.
از جمله فعاليت هايي که می توان با خميرانجام داد،ساخت گلوله،ساخت استوانه با هر دو دست روی ميز و بعد بين دو دست،پهن کردن خمير با انگشتان باز و استفاده از وردنه های کوچک، چکش های پلاستيکی ،قالب های شکل دهنده و چاقو های پهن کننده ی خمير که همه به قدرت و مهارت در دست ها کمک می کند.
نقاشی انگشتی:
بسياری از بچه ها دوست دارند که باانگشت نقاشی کنند. اين فعاليت هم هيجان انگيز و جالب است. و هم به رشد انگشت اشاره ،شناخت انگشتان،توجه و تمرکز و هماهنگی کودک کمک می کند. اگر شما نگران هستيد که کودک انگشتش را ليس بزند. بجای این میتوانيد از خامه سرد،شکلات و يا آب ميوه بسيار غليظ استفاده کنيد.همچنين کودک از طراحی روی آينه ای که با آرد يا نمک پوشيده شده است لذت می برد.
آب بازی:
کودکان آب بازی کردن را دوست دارند. با هدفمند کردن اين کار می توان علاوه بر رشد حسی در کودک،حرکات دستی را نيز بهبود بخشيد. شستن ظروف و پارچه های کوچک ،از جمله فعاليت های مورد علاقه کودک است. برای تحريکات متمايز در حين کار کف را نيز می توانيداضافه کنيد.
بازی کردن با شن و ماسه:
بر روی نقاط مختلف بدن کودک برچسب نصب می کنيم و بعد با اوردن نام ان نقاط از کودک می خواهيم انهارا بکند.
زدن برچسب به بخش های مختلف مثلا مفاصل ،انگشتانش،شست،کف دست،چانه، پيشانی و غيره باعث می شود کودک نسبت به نقاط متمرکز شده و آنهارا راحت تر وسريع تر بشناسد .در صورت استفاده از برچسب های رنگی توجه کودک افرايش می يابد و يادگيری یا سهولت و سرعت بيشتری حاصل می گردد.
قرار دادن و خارج کردن وسايل داخل کوله پشتی يا کيف:
با اين تمرين هشياری حسی در دستان کودک افزايش می يابد. علاوه بر آن بيشتر کوله پشتی ها و کيف ها، زيپ،دکمه و سگک دارند که می توان مهارت باز و بسته کردن آن هارا نيز با کودک تمرين کرد.
داشتن کيف و کوله علاوه بر اين نظم در کودک می گردد ،احساس مسئوليت نسبت به وسايلش را نيز افزايش می دهد.
هل دادن و کشيدن اشياء :
فعايت هايي که کودکان در آن ها وسايل را هل می دهند. و يا می کشند،داده های حسی مضاعفی به عضلات و مفاصل می دهند.اين باعث می شود. کودک ، هشياری بيشتری نسبت به وضعيت مفاصل داشته باشد. اين فعاليت ها ،پيام هايي به سيستم حس عمقی می دهد و ما را متوجه وضعيت و حرکت بخش های بدنمان می کند.به عبارت ديگر فعاليت هايي مثل بالا رفتن از نردبان ،آويزان شدن از بارفيکس يا نردبان های افقی و تاب خوردن از بازوها ،هل دادن در های باز(بخصوص درهای بزرگ و اهنی)،استفاده از جارو برقی ،جابه جا کردن متکا و بالشت ،قابلمه و اسباب بازی هايي که وزن دارند،ازجمله فعاليت هايي است که باعث افزايش حس عمقی خواهد بود.
در کودکان بزرگتر ،حمل کردن جابه جا کردن وسايل را می توان در فعاليت های هدفمند تر بکار برد. مثلا برداشتن و حمل کردن اشيائی که اندازه ها و وزن های متفاوتی دارند،علاوه بر تحريک حس عمقی بدليل تضاد حسی باعث افزايش توجه حسی خواهد شد و کودک می آموزد چگونه قدرت و انقباض عضلاتش را تنظيم کند تا مطابق با وزن اجناس و اشياء نيروی لازم را اعمال کند.
بازی ها و فعاليت هايي که کودک را در معرض طبيعت قرار می دهد:
باعث رشد حرکات،افزايش تون و قدرت عضلانی ،افزايش و بهبود تجربه حرکتی و بهبود خلاقيت در کودک می گردد.
بعنوان مثال:فعاليت هايي مث باغبانی ،درخت کاری ،ابياری ،خاک بازی،حفاری و بيل زدن نه تنها از نظر حسی کودک را در معرض بافت ها و حس های مختلف قرار می دهد علاوه بر ان باعث ايجاد حس عمقی در مفاصل بدن و ثبات و هماهنگی دو طرفه در کودک می گرددو
استفاده از کامپيوتر:
هنگام استفاده از کامپيوتر کودک بر روی بازخورد حسی که از وضعيت و حرکات دستانش حاصل می شود،تکيه می کند.
اين مسئله به کودک کمک می کند در حاليکه چشمهايش روی صفحه نمايش متمرکز شده است،موس را هدايت کند.
استفاده ازموس کامپيوتر نيازمند هوشياری حسی و حس عمقی مناسب در دست ها و بازوها می باشد.علاوه بر آن به سطح رشد شناختی و توجه و درک کودک هم بستگی دارد.
مواردی که تاکنون به آنها پرداختيم شامل حس،هماهنگی دو طرفهو ثبات باعث تبحر و استادی کودک در انجام يک کار می گردد.در واقع کودک حرکات ظريف انگشتان را بر روی موارد فوق پايه ريزی می کند. اگر حس مناسب و کارامد ،ثبات و هماهنگی دو طرفه در کودک وجود نداشته باشد ،حتی اگر کودک توان انجام حرکت را هم داشته باشد حرکت هماهنگ يکپارچه نخواهد بود.
پس در مجموع دانستيم ثبات ،باعث وضعيت دهی ،کنترل و قدرت تنه ،بازوها و دست ها می شود.هماهنگی دوطرفه ،باعث می شود هر دو دست باهم کار کنند و به همين دليل انجام کارهايي که نيازمند دو دست می باشد انکان پذير خواهد می گردد و اجازه ی حرکات دقيق تر را می دهد و علاوه بر اين حس باعث می شود فرد تغييرات حرکت را درک کند و حرکات را در مجموعه ای صحيح هدايت کند.
گفتاردرمانی در گرگان
کاردرمانی در گرگان
روانشناسی در گرگان
تغذیه در گرگان
گفتاردرمانی حنیف امانیان
کاردرمانی دکتر امانیان
09358471844
32323907
32326671