نمونه هایی از بازی های حسی برای کودکان:
بازی های حسی به بازی با وسایل و موادی اطلاق می شود. که در طی کار با انها ،تعداد زیادی گیرنده حسی فعال می گردد. وسایلی مانند گندم،شن،برنج،نخود، آرد و…..
خمیر بازی:
فعالیت بسیار مناسبی است. این فعالیت علاوه بر تحریکات حسی در دست و انگشتان ،حرکات انگشتان را شکل می دهد. و باعث افزایش قدرت انگشتان و همچنین خلاقیت در کودک می گردد.
می توان خمیر را با ارد ،نمک وآب تهیه نمود و یا آن را بطور آماده از فروشگاه تهیه کرد.
خمیر های درمانی هم وجود دارد که بدلیل همین خاصیت در فعالیت های قدرتی بکار می رود.این خمیر ها براساس درجه سفتی،در چهاررنگ آبی،سبز،قرمز و کرم وجود دارد و از کمرنگ به پر رنگ سفت تر می شود و سفت ترین ان به رنگ آبی است.
تشخیص اینکه کدام نوع خمیر برای کودک شما مناسب است بر عهده کاردرمان کودک شماست.
از جمله فعالیت هایی که می توان با خمیرانجام داد،ساخت گلوله،ساخت استوانه با هر دو دست روی میز و بعد بین دو دست،پهن کردن خمیر با انگشتان باز و استفاده از وردنه های کوچک، چکش های پلاستیکی ،قالب های شکل دهنده و چاقو های پهن کننده ی خمیر که همه به قدرت و مهارت در دست ها کمک می کند.
نقاشی انگشتی:
بسیاری از بچه ها دوست دارند که باانگشت نقاشی کنند. این فعالیت هم هیجان انگیز و جالب است. و هم به رشد انگشت اشاره ،شناخت انگشتان،توجه و تمرکز و هماهنگی کودک کمک می کند. اگر شما نگران هستید که کودک انگشتش را لیس بزند. بجای این میتوانید از خامه سرد،شکلات و یا آب میوه بسیار غلیظ استفاده کنید.همچنین کودک از طراحی روی آینه ای که با آرد یا نمک پوشیده شده است لذت می برد.
آب بازی:
کودکان آب بازی کردن را دوست دارند. با هدفمند کردن این کار می توان علاوه بر رشد حسی در کودک،حرکات دستی را نیز بهبود بخشید. شستن ظروف و پارچه های کوچک ،از جمله فعالیت های مورد علاقه کودک است. برای تحریکات متمایز در حین کار کف را نیز می توانیداضافه کنید.
بازی کردن با شن و ماسه:
بر روی نقاط مختلف بدن کودک برچسب نصب می کنیم و بعد با اوردن نام ان نقاط از کودک می خواهیم انهارا بکند.
زدن برچسب به بخش های مختلف مثلا مفاصل ،انگشتانش،شست،کف دست،چانه، پیشانی و غیره باعث می شود کودک نسبت به نقاط متمرکز شده و آنهارا راحت تر وسریع تر بشناسد .در صورت استفاده از برچسب های رنگی توجه کودک افرایش می یابد و یادگیری یا سهولت و سرعت بیشتری حاصل می گردد.
قرار دادن و خارج کردن وسایل داخل کوله پشتی یا کیف:
با این تمرین هشیاری حسی در دستان کودک افزایش می یابد. علاوه بر آن بیشتر کوله پشتی ها و کیف ها، زیپ،دکمه و سگک دارند که می توان مهارت باز و بسته کردن آن هارا نیز با کودک تمرین کرد.
داشتن کیف و کوله علاوه بر این نظم در کودک می گردد ،احساس مسئولیت نسبت به وسایلش را نیز افزایش می دهد.
هل دادن و کشیدن اشیاء :
فعایت هایی که کودکان در آن ها وسایل را هل می دهند. و یا می کشند،داده های حسی مضاعفی به عضلات و مفاصل می دهند.این باعث می شود. کودک ، هشیاری بیشتری نسبت به وضعیت مفاصل داشته باشد. این فعالیت ها ،پیام هایی به سیستم حس عمقی می دهد و ما را متوجه وضعیت و حرکت بخش های بدنمان می کند.به عبارت دیگر فعالیت هایی مثل بالا رفتن از نردبان ،آویزان شدن از بارفیکس یا نردبان های افقی و تاب خوردن از بازوها ،هل دادن در های باز(بخصوص درهای بزرگ و اهنی)،استفاده از جارو برقی ،جابه جا کردن متکا و بالشت ،قابلمه و اسباب بازی هایی که وزن دارند،ازجمله فعالیت هایی است که باعث افزایش حس عمقی خواهد بود.
در کودکان بزرگتر ،حمل کردن جابه جا کردن وسایل را می توان در فعالیت های هدفمند تر بکار برد. مثلا برداشتن و حمل کردن اشیائی که اندازه ها و وزن های متفاوتی دارند،علاوه بر تحریک حس عمقی بدلیل تضاد حسی باعث افزایش توجه حسی خواهد شد و کودک می آموزد چگونه قدرت و انقباض عضلاتش را تنظیم کند تا مطابق با وزن اجناس و اشیاء نیروی لازم را اعمال کند.
بازی ها و فعالیت هایی که کودک را در معرض طبیعت قرار می دهد:
باعث رشد حرکات،افزایش تون و قدرت عضلانی ،افزایش و بهبود تجربه حرکتی و بهبود خلاقیت در کودک می گردد.
بعنوان مثال:فعالیت هایی مث باغبانی ،درخت کاری ،ابیاری ،خاک بازی،حفاری و بیل زدن نه تنها از نظر حسی کودک را در معرض بافت ها و حس های مختلف قرار می دهد علاوه بر ان باعث ایجاد حس عمقی در مفاصل بدن و ثبات و هماهنگی دو طرفه در کودک می گرددو
استفاده از کامپیوتر:
هنگام استفاده از کامپیوتر کودک بر روی بازخورد حسی که از وضعیت و حرکات دستانش حاصل می شود،تکیه می کند.
این مسئله به کودک کمک می کند در حالیکه چشمهایش روی صفحه نمایش متمرکز شده است،موس را هدایت کند.
استفاده ازموس کامپیوتر نیازمند هوشیاری حسی و حس عمقی مناسب در دست ها و بازوها می باشد.علاوه بر آن به سطح رشد شناختی و توجه و درک کودک هم بستگی دارد.
مواردی که تاکنون به آنها پرداختیم شامل حس،هماهنگی دو طرفهو ثبات باعث تبحر و استادی کودک در انجام یک کار می گردد.در واقع کودک حرکات ظریف انگشتان را بر روی موارد فوق پایه ریزی می کند. اگر حس مناسب و کارامد ،ثبات و هماهنگی دو طرفه در کودک وجود نداشته باشد ،حتی اگر کودک توان انجام حرکت را هم داشته باشد حرکت هماهنگ یکپارچه نخواهد بود.
پس در مجموع دانستیم ثبات ،باعث وضعیت دهی ،کنترل و قدرت تنه ،بازوها و دست ها می شود.هماهنگی دوطرفه ،باعث می شود هر دو دست باهم کار کنند و به همین دلیل انجام کارهایی که نیازمند دو دست می باشد انکان پذیر خواهد می گردد و اجازه ی حرکات دقیق تر را می دهد و علاوه بر این حس باعث می شود فرد تغییرات حرکت را درک کند و حرکات را در مجموعه ای صحیح هدایت کند.
بازی کودک متناسب سن کودکان طراحی و اجرا گردد.
حنیف امانیان
بازی های کودکان و انواع آن
اختلال یکپارچگی حسی
اختلال حسی دوگانه
نویسنده : Clinic Yasha
https://www.yashacenter.ir گفتاردرمانی در گرگان
کاردرمانی در گرگان
روانشناسی در گرگان
تغذیه در گرگان
گفتاردرمانی حنیف امانیان
کاردرمانی دکتر امانیان
09358471844
32323907
32326671