اختلالات حمله ای یا صرع
آرش هفده ساله بعضی اوقات حالت ماتی کوتاهی برایش پیش می آمد. که او را اذیت می کرد. متخصصان به او گفته بودند که او مشکلی مانند صرع خفیف دارد. او دیگر همکاری لازم را با درمانگران نداشت. و در مدرسه افت تحصیلی پیدا کرده بود. همچنین افراد دیگر را در مشکلات خود مقصر می دانست. والدین بسیار مراقب او بودند. و اجازه نمی دادند تنها به مدرسه برود یا در خانه تنها بماند. حتی برایش توضیح نمی دادند و بدون اطلاع آرش با درمانگر او صحبت می کردند.
آرش از این رفتار خبر داشت. همین امر باعث ترس بیشتر او شد. و به خانواده کاملا متکی گردید. در جلسات مشاوره مدرسه شرکت می کرد. اما درباره مشکل خود نمی توانست صحبت کند. در صورتی که دیگران به راحتی راجع به مشکلاتشان صحبت می کردند. تا بالاخره به سختی موفق شد مشکل خود را با صدای یلند بیان کند. همین امر نقطه آغاز تغییر آرش شد.
حالا با درمانگران همکاری می کرد. احساس بهتری درباره خود به دست آورد و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرد. حملات صرعی هم کاهش پیدا کرد. علی رغم عدم موافقت والدین کاری نیمه وقت گرفت. در حال حاظر در کارش موفق است. و از بار اولی که آرش را دیدیم پیشرفت زیادی داشته است.
تعاریف و مفاهیم
نام صرع یا اپی لپسی برای توضیح اختلالات مغزی که با انواع صرع مشخص می شوند استفاده می گردد. صرع ها رفتارهایی هستند که در واکنش به فعالیتهای شیمیایی عصبی مغزی اتفاق می افتند. این مساله معمولا به صورت تغییراتی در سطح هوشیاری ظاهر می شود. و بطور غیرارادی روی حرکات شخص اثر می گذارد.
گروه بندی های مختلفی از صرع صورت گرفته است. که در اینجا از صرع های تونیک_کلونیک و صرع ابسانس که وضعیتی خفیف است صحبت خواهد شد.
صرع تونیک_کلونیک
صرع تونیک_کلونیک به وسیله نشانه هایی مانند صدا، گاهی گریه، بو، یا حتی حالتی فیزیکی که شخص قبل از صرع احساس می کند مشخص می گردد.
با شروع صرع یا حمله، شخص به زمین می افتد که به آن مرحله تونیک یا قوی گویند. ماهیچه های بدن سخت می شوند. و فرد حرکاتی مانند تکان شدید از خود نشان می دهد. که به آن مرحله کلونیک یا ارتجاعی گویند. تنفس غیر معمولی، کبود شدن لبها و صورت، افزایش بزاق، عدم کنترل روی ادرار و مدفوع، در درجات مختلف اتفاق می افتد.
نوع، تناوب و مدت صرع در اشخاص گوناگون فرق دارد. هنگام حمله صرع بهتر است اجازه دهیم تا اتمام حمله استراحت کند. کسی که حمله برایش رخ داده ممکن است بعد احساس سرگیجه، حال به هم خوردگی، سردرد یا ترکیبی از اینها را داشته باشد که با استراحت و داروهای مناسب قابل درمان می باشد.
حمله یا صرع ابسانس
صرع ابسانس اغلب به صورت نوعی در خیال بودن ظاهر می شود. این افراد مدتی کوتاه یا برای پند ثانیه در بی توجهی یا خیالاتی که ممکن است با به هم خوردن سریع چشم یا برگرداندن سر همراه باشد مشخص می شوند. امکان دارد این حالت صدها بار در طول روز برای بچه ها و جوانان اتفاق افتد. و معلم و دیگران آن را به حساب خیالاتی شدن یا در رویا بودن بگدارند.
در واقع این حالات در زمانهای کوتاهی رخ می دهند که مغز فعالیت غیر طبیعی دارد. در نتیجه کودک فاقد کنترل بوده و اراده ای از خود ندارد.
ارزیابی و تشخیص علت
تشخیص درست صرع بسیار مهم است. چون اطلاعاتی که برای تشخیص در اختیار درمانگر قرار می گیرد می تواند روی درمان هم موثر باشد. اطلاعاتی از قبیل طبیعت، مدت و وضعیتهایی که با حمله همراه است. در صورت لزوم می توان از EEG برای ثبت فعالیت حمله استفاده کرد. این کار اطلاعات بیشتری در اختیار متخصصان اعصاب برای برنامه درمانی مناسب قرار خواهد داد.
علت دقیق انواع مختلف صرع نامعلوم است. اما هر وضعیتی که روی مغز و عملکرد آن مثل صدمات به سر، نامرتبی در سیستم شیمیایی عصبی، التهاب، تومورها اثر بگذارد، می تواند علت تلقی شود.
معمولا بیشتر افرادی که کم توان ذهنی شدید دارند یا دارای C.P شدید هستند صرع دارند. بزرگسالان و افراد مسن بالای شصت سال یا بیشتر نیز چنین مشکلاتی پیدا می کنند.
مداخلات درمانی
معمولا بیمار توسط پزشک عمومی، متخصص اطفال یا داخلی به یک متخصص مغز و اعصاب معرفی می شود. و متخصص مصاحبه ای با بیمار انجام می دهد. در مصاحبه سعی می کند:
- علل وضعیت بیمار را مشخص کند.
- طبیعت و وسعت صرع را تعیین نماید.
- حوادث و وقایعی که در اطراف هر صرع است روشن کند.
متخصص مغز و اعصاب با وسایل مختلف فعالیت های مغز را بررسی می کند. غیر طبیعی بودن آن را مشخص می کند. میزان آن را اندازه میگیرد. و براساس این اطلاعات صعی می کند برنامه درمانی مناسبی توصیه کند.
بسیاری از بیماران را می توان با برنامه ریزی و استفاده درست و دقیق از داروها درمان کرد. داروهای ضد حمله باید با قت خاصی انتخاب شوند. وقتی این داروها به وسیله پزشک تجویز شد والدین و بچه هایی که از داروها استفاده می کنند باید در مورد استفاده درست و به موقع آنها آموزش داده شوند.
در وضعیت های دیگر عصبی بعضی از افرادی که دارای اختلالات حمله هستند مشکلات دیگری مثل کم توانی ذهنی، C.P، مشکلات عصبی یا روانی هم دارند. فردی که صرع دارد باید با تکنیک های طبی، آموزش اجتماعی و روانی درمان شود.
معمولا آموزش های مخصوصی برای بچه های مبتلا به صرع احتیاج نیست. مگر همواره با معلولیت های دیگر عملکرد تحصیلی و اجتماعی انها تحت تاثیر قرار گیرد. خانواده و متخصصان مختلف باید سعی کنند موقعیت هایی برای این افراد به وجود بیاورند که بتوانند از توانایی های خود به نحو احسن استفاده کنند.
در مورد آموزش و تحصیل این بچه ها نکته ای که اهمیت دارد طرز برخورد معلمان و یاد دادن اقدامات لازم به دیگر دانش آموزان در مورد زمان حمله است. دانش آموزان نیاز به یک توضیح ساده درباره صرع، نشان دادن حالات فرد مبتلا به صرع و چگونگی درمان به وسیله انواع مختلف دارو دارند. آنها باید بدانند که صرع واگیردار نیست و می توانند به فرد مبتلا کمک کنند.
صرع در کودکان معلول ذهنی چیست؟
با ما در ارتباط باشید.