چرا کودک من از تماس چشمی اجتناب می کند و به نظر می رسد که از نظر اجتماعی غیر عادی است ؟
برای بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی و تعدادی از بزرگسالان مبتلا, سخت است. که در حین گوش کردن به صحبت های دیگران , همزمان به ان ها نگاه کنند . سیستم های دهلیزی ‘تعادل’ , دیداری و شنیداری کاملا در ارتباط با هم عمل می کنند. در نتیجه اگر کسی مشکلات پردازش حسی داشته باشد. ممکن است نیاز داشته باشد که یکی از کانال هارا قطع کند. تا بتواند به کانال دیگر تمرکز کند . یک کودک مبتلا به مشکلات پردازش حسی درونی و فرصت های طبیعی بیرونی نیاز دارند . تمرین برای افزایش کارامدی اجتماعی بسیار مشکل است و شکست در ان پیامدهای وخیمی دارد .
در اینجا به مواردی برای کمک به کسب مهارت اجتماعی در کودکان دچار اختلال پردازش حسی اشاره می شود ;
سعی کنید با تلاش های کودک برای اجتماعی شدن کنار امده و راحت باشید . این تلاش ها در کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی سخت و پر خطر است . بنابراین , حتی اگر تلاش او در این زمینه ناموثر بود , به علت پذیرفتن این نوع خطر پذیری به کوپک پاداش دهید .
به کودک کمک کنید تا از مشکلات حسی خود در موقعیت های اجتماعی اگاه شود . از برنامه هایی همانند . ‘ چگونه موتور تو کار می کند ‘ در موقعیت های اجتماعی استفاده کنید.
کودک را در یک رژیم حسی قرار دهید و او را مجبور کنید تا فعالیت های حسی معینی را درست قبل از رویداد اجتماعی انجام دهد , زیرا اثر ارامش بخش زیادی دارند.
برای اینکه کودک بداند چگونه باید در یک موقعیت اجتماعی فرضی عمل کند از داستان های اجتماعی استفاده کنید.
یک بازی نقش برای موقعیت اجتماعی که در پیش است فراهم کنید. این روش به خصوص برای کودکان بزرگ تر مفید است ‘. شما می توانید اجرای نقش توسط کودک را ضبط کرده و اجازه دهید او چگونگی عملکردش در تعامل اجتماعی را مشاهده کند .
ایا جدا کردن رفتار از پردازش حسی سخت نیست ؟
نمی توان این دو را از هم جدا کرد . سیستم حسی سالم , پایه ای برای رفتار مولد است .
هررفتار شامل مهارت های متعددی است تا بتواند ما را با محیط منطبق کند و باعث شود ما به شکل موفقیت امیزی عمل کنیم . مانند جدا کردن اطلاعات نا مربوط , توجه به فعالیت در مدت زمان کافی , گذار از یک فعالیت به دیگر , دنبال کردن دستورالعمل ها , تغییر توجه از کل تصویر به جزییات و بالعکس ; و همچنین تکمیل یک فعالیت هنگامی که شروع می شود .
تا چه حد اخلال گری عمدی در مدرسه, به دلیل اختلال پردازش حسی است؟
مشکلات پردازش حسی , اغلب به شکل مشکلاتی از این قبیل بروز می یابند; ناتوانی در ساکت نشستن , افتادن از صندلی , جیغ و داد راه انداختن , پرسه زدن هنگامی که به او دستور انجام تکالیف حرکتی ظریف داده می شود , ساکت شدن در موقعیت هایی که از او درخواست انجام یک تکلیف می شود . در بسیاری موارد , این کودکان به عنوان افرادی که همکاری نمی کنند , اخلال گرند , تکانشگرند , به گوش کردن بی میل هستند , نمی توانند ساکت بنشینند , یا نسبت به کارکردن بی میلند, توصیف می شوند . مهم این است که چگونگی تاثیر رفتار اخلال گرانه را روی کودک به دقت مشاهده کنیم . سپس ان ها را دسته بندی کنیم تا به علل زیر بنایی ان ها پی ببریم.
حتی اگر تدافع حسی کودکتان کاهش یافنه است. او هنوز ممکن است درست رفتار نکند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از رفتارهای کودکان عمدی نیست. معمولا دلیلی برای رفتار کودک وجود دارد. و این موضوع گاهی به سادگی با کشف عامل برانگیزنده کودک حل می شود. گاهی درمانگران و والدین باید به کودک کمک کنند. تا رفتار اموخته شده ای را که در واکنش به مشکل پردازش حسی یا حتی محیط داشته , اکنون فراموش کند. رفتار اشتباه کودک ممکن است پاسخ اموخته شده در واکنش به ترس ناشی از تدافع حسی باشد. که حتی پس از رفع مشکل تدافع حسی همچنان ادامه می یابد . این نوع رفتار ها را باید با روش های خاصی از بین برد .
کودک پیش دبستانی من پس از چند ساعت حضور در مهد کودک خود را پنهان می کند , ایا این رفتار ممکن است به اختلال پردازش حسی مربوط باشد؟
بله احتمالا کودک تلاش می کند عضوی از گروه باشد , ولی پس از گذراندن ساعاتی در گروه دچار اشفتگی می شود.گرچه مهد کودک می تواند برای بیشتر کودکان جذاب باشد , کودکانی که مشکل پردازش حسی دارند به راحتی در این نوع محیط اشفته می شوند . در این جا دو عامل , نقش بازی می کند. ; اول , کودک در یک محیط سرشار از تحریکات حسی مانند خنده , گریه , حرکت و بازی های سایر کودکان و نیز صحبت ها و فعالیت های جهت دهنده معلم قرار دارد .
دوم , چیزهای زیادی در اتاق وجود دارد که از نظر دیداری جالبند. علاوه بر این تحریکات دیداری و شنیداری , از کودک انتظار می رود. از دستورالعمل ها پیروی کند. وعضوی از گروه نیز باشد. در این شرایط , کودک ممکن است اشفته شود و به گوشه ای پناه ببرد تا ارام گیرد. یک چاره برای معلم شاید این باشد که طی دوره ی تحریک , زنگ های تفریح به کودک بدهد تا سیستم عصبی بیش از حد تحریک نشود و به خاموشی < کناره گیری کامل > نیاز پیدا نکند .
چرا کاردرمانگران درباره ی هماهنگی دو طرفه و تقاطع خط میان صحبت می کنند؟
هر دو این ها در کنار هم شالوده ی مهارت های حرکتی ظریف و درشت را فراهم می سازد . هماهنگی دوطرفه یک تکلیف را با استفاده از هردو طرف بدن به پایان می رساند .تعدادی از مثال های این مهارت عبارتند از; استفاده از هر دو دست برای گرفتن یک توپ یا هل دادن شی غلتان , ثابت نگه داشتن یک شیشه مربا با یک دست و باز کردن در ان با دست دیگر , یا بیرون کشیدن دکمه از جا دکمه ای در حین اینکه با دست دیگر دکمه را از بیرون به داخل جا دکمه ای فشار می دهیم ;از جمله مثال هایی برای هماهنگی دو دست برای انجام حرکات مختلف یک فعالیت می باشند.
تقاطع خط میانی یعنی فعالیت متقاطع اعضای قرینه ای ‘دست ها , پاها, چشم ها’ با محوریت بدن .مانند ضربه زدن به توپ با پای راست به فضای سمت چپ بدن . مانند ضربه زدن به توپ با پای راست به فضای سمت چپ بدن, یا اویزان کردن گوشواره به گوش سمت چپ با دست راست . در حقیقت وقتی که بدون حرکت دادن سرمان در حال خواندن یا نگاه کردن به سراسر اتاق هستیم , باید چشمانمان از خط میانی گذر کنیم.
چرا مهارتهای حرکتی ظریف بسیار مهم هستند ؟
مهارتهای حرکتی ظریف شامل تمام حرکاتی است که با دستان خود انجام می دهید. مانند دکمه را باز و بسته کردن, کمربند بستن , باز و بسته کردن زیپ و در شیشه , نوشتن ,با قیچی بریدن , ارایش کردن و تایپ کردن . مهارت های حرکتی ظریف به رشد مهارت های حرکتی درشت در سال های اولیه ی کودکی وایسته هستند .
به عنوان مثال , فشار عمقی که کودک هنگام چهار دست و پا رفتن بدست می اورد, کمک می کند تا قوس دست ها رشد کند که این مهارت برای تعادل , ثبات و حرکت دست بسیار مهم است . این توانایی ها به ما اجازه می دهد که بنویسیم. , از انرژی متناسبی برای گرفتن اشیا استفاده کنیم و یک شی را بلند کنیم.
(لکنت زبان نوجوانان)اختلالات روانی گفتار در نوجوانان
جناب دکتر امانیان سپاسگزاریم