بررسی تست های جامع آفازی به دنبال سکته مغزی در افراد بزرگسال
جراحت ضربه ای مغزی (TBI)در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی شتاب سر ایجاد می شوند. ازآنجا که در افراد با TBI پروفایل بیماری متغییر است. ازتستهای تشخیصی آفازی دراین افراد استفاده نمیشود. به طور معمول ، ازمون های جامعی که در ارزیابی تشخیصی افازی به کار می روند. شامل ایتم های خواندن ، نوشتن ، درک ، بیان ، تکرار و نامیدن می باشد .
این تست ها باید دارای ویژگی های زیر باشند: آزمون باید تعداد زیادی عملکرد را در سطوح مختلف دشواری نمونه گیری کند. به طوری که تمام عملکردهایی را که به طور بالقوه دچار اختلال اند، ارزیابی نماید،آزمون باید به شیوه ای منسجم ، حسی را که درون داد فراهم می کند.
و از طریق آن دستورات آزمون ارائه می شوند. حسی را که در زمان اجرایی تکلیف برای ارائه درون داد استفاده می شود. و حسی را که برای ارائه برونداد بهنگام انجام تکلیف مورد نیاز است، نمونه گیری کند.
باید های آزمون یا تست آفازی
آزمون باید استاندارد باشد. به طوری که نتایج حاصل از آن ، از آزمونگری به آزمونگر دیگر،قابل اعتماد باشد. آزمون باید به گونه ای باشد که متغییرهای وابسته ،مانند روش تحریک ، ارائه دستورالعمل به بیمار و نمره دهی پاسخ ها را کنترل کند.
آزمون باید عملکرد بیمار را به طریقی ثبت کند که کیفیت پاسخ ها، همگام با صحت آنها ، ثبت گردد. آزمون باید در هر زیر آزمون به تعداد آیتم داشته با شد تا به استفاده کنندگان امکان دهد. میانگین قابل اطمینان از عملکرد در هر زیر آزمون راتعیین کند.
آزمون باید در بردارنده آزمون های غیرزبانی گوناگون برای ارزیابی فرایند هایی باشد که ممکن است زیر بنای زبان باشند. آزمون باید تاثیرات هوش و تحصیلات را بر روی برآورد توانایی ارتباطی ارزیابی شده به حداقل برساند. آزمون باید روشن سازد که دلایل اختلال عملکرد بیمار در انجام آیتم های آزمون چه می توانند باشند.
آزمون باید امکان پیش بینی های مرتبط با بهبود نهایی گفتار و زبان فرد زبان پریش فراهم سازد. دراین پژوهش ، BDAE به دلیل کاربرد زیاد در تحقیقات انجام شده و تعداد زیاد جوامع و زبان هایی که در ان هنجاریابی شده ، به عنوان استاندارد طلایی مورد استفاده قرار گرفته است.
تست های موجود برای آفازی
در این تحقیق به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شده است و تست های که قابلیت مقایسه ای اندکی با این تست داشتند (مثل تست های عملکردی) از مطالعه حذف شدند.
این تست، زمینه های مختلفی شامل مدالیته های درکی (مانند شنیداری ، بینایی و جسچرال) ، عملکرد های پردازشی ( مثلل درک و تحلیل و حل مسئله ) ومدالیته های پاسخ ( مانند نوشتن ، تولید و دست ورزی ) را مورد ارزیابی قرار می دهد. ساخت این ازمون تاثیر پذیرفته از 3 رویکرد سایکولینگویستیک ، عصب روان شناختی و سندرومیک میباشد.
توانایی ارائه ی پروفایل تشخیصی مناسب ( به صورت تصویری ). و ارزیابی مناسب اشخاص افازیک با شدت خفیف تا متوسط از مزایای این تست و طولانی بودن زمان اجرا و قدرت تمیز پایین از معایب این تست می باشد. جنبه ی مهم و تقریبا منحصر به فرد این ازمون ، ارزیابی دقیق و مفصل گفتار توصیفی و محاوره ای می باشد.
یکی دیگر از تست هایی که در سال های اخیر، میزان کاربرد ان بسیار بالا بوده است. WAB می باشد. این ازمون در واقع اصلاح شده ی ازمون BDAE می باشد. که محتوا و مواد ان مشابه WAB است. اما برخلاف BDAE یک تحلیل کیفی از نیمرخ پاسخ برای بیماران و همچنین سیستم طبقه بندی جامع تری از انواع افازی ارائه می دهد.
از دلایل پرکاربردی این ازمون می توان به مواردی مثل اجراء سریع تر ان نسبت به BDAE و مناسب بودن ان برای افراد افازیک متوسط تا شدید اشاره کرد.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد. که تست های اولیه ساخته شده برای بیش از 80% تست ها ، دارای روایی و پایایی ضعیفی بودند. اما در سه دهه ی اخیر و با افزایش توجه نسبت به درمان شواهد محور ، درصد روایی و پایایی برای اکثر ازمون ها به بیش از 70% رسیده است. با وجود این ، هنوز درصد انها به حد قابل قبولی نرسیده است. و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.
MTDDA ازمون دیگری است که در سال های اخیر ، به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله دلایل این امر می توان به ارائه ی طبقات افازی منحصر به فرد نسبت به دیگر ازمون هایی که در این زمینه وجود دارند اشاره کرد.
این طبقه بندی شامل 5 طبقه اصلی .( افازی ساده ، افازی همراه با درگیری بینایی ، افازی همراه با درگیری حسی- حرکتی ، افازی با اختلالات پراکنده و افازی برگشت ناپذیر ) و دو طبقه فرعی ( افازی همراه با اختلال جزئی ادراک شنیداری ، افازی همراه با دیزارتری پایدار ) می باشد.
از محدودیت های این تست می توان به طولانی بودن وعدم ارائه ی طبقه بندی سنتی افازی (که منجر به محدودیت کلینیکی می شود) اشاره کرد.
در برخی از آزمون ها علاوه بر 6 زیر تست اصلی مدنظر. مدالیته های دیگری نیزمورد توجه قرار گرفته اند. به عنوان نمونه، در آزمون BASA ، بیان چهره ای یا شناسایی جسچر و یا در آزمون NCCEA ، پردازش حس های بینایی و لمس نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند.
دلیل ارزیابی مدالیته هایی غیر از 6 مدالیته اصلی ، لزوم بررسی مشکلات همراه. و بهبود ارائه خدمات به بیماران آفازیک می باشد. البته باید گفت که به مواردی نظیر آپراکسی و دیزآرتری که به عنوان یک اختلال شایع همراه در اکثر انواع آفازی دیده می شود. در بیش از 90٪ موارد آیتمی طراحی نشده است. لذا معمولا اکثر درمانگران از آزمون های جداگانه ای که بری این موارد طراحی شده. استفاده می کنند.
مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است. که با گذشت 6 دهه از ساخت آزمون های آفازی و انجام مطالعات بی شمار همچنان با قاطعیت نمی توان گفت. که کدام آزمون بهترین مورد جهت انجام ارزیابی می باشد. بلکه تنها می توان با توجه به هدف آزمونگر، وضعیت بیمار، زمان مورد نیاز و… مناسب ترین آزمون را انتخاب کرد. همچنین در برخی موارد مجبور به استفاده از تست های همراه جهت بدست آوردن یک نیمرخ کامل از وضعیت بیمار هستیم. که این امر نیازمند زمان بسیار زیادی می باشد.
البته 50٪ تست های آفازی معمولا دارای نسخه های کوتاه شده می باشد. که این مشکل را حل می کند. اما از طرفی میزان اطلاعاتی که از این تست ها بدست می آید بسیار کم است. و اطلاعات کاملی را در مورد وضعیت بیمار به ما نمی دهد.
ایراد دیگری که به اکثر تست ها وارد شده این است که تنها به زبان انگلیسی ساخته و هنجاریابی شده اند. لذا نیازمند این است که به زبان های دیگری ترجمه شده و روایی و پایایی آن ها بدست آید.
سکته مغزی و گفتاردرمانی در گرگان
آفازی
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان
1 دیدگاه