پروتکل اجرای CIMT در کاردرمانی

دست سالم فرد را در 90 درصد اوقات بیداری طی 2 الی 3 هفته متوالی محدود می کنیم. در طول این مدت باید تمرینات تکراری با شدت بالا توسط فرد با راهنمایی درمانگر 6 الی 7 ساعت در طول روز انجام شود. در این افراد اجرای مداخلات 6 الی 7 ساعته به صورت تمرین فعالیت های شامل 1 ساعت تمرین در جلسه درمانی به صورت رخ به رخ  با  کاردرمانگر و 5 الی 6 ساعت تمرین در منزل در طول 10 روز می باشد. شیوه سنتی این تکنیک از لحاظ ذهنی چالش برانگیز بوده و با پذیرش ضعیفی از سوی بیمار همراه است. در همین راستا تکنیک ” حرکت درمانی همراه با محدودیت اصلاح شده ” یا CIMT   برای درمان و افزایش عملکرد دست مبتلای این بیماران ایجاد شده است.

پروتکل اجرای CIMT اصلاح شده

تکنیک حرکت درمانی همراه با محدودیت اصلاح شده جهت پذیرش بهتر مراجع به صورت زیر اجرا می شود:

۳ جلسه در هفته توانبخشی انفرادی به مدت نیم ساعت در محیط کلینیک

محدودیت دست سالم به مدت ۵ ساعت در روز به مدت ۱۰ هفته

 

فواید CIMT اصلاح شده عبارت اند از :

  • میزان بهبودی بیشتر در عملکرد دست مبتلای فرد نسبت به درمان سنتی
  • افزایش مشارکت اجتماعی فرد
  • سازماندهی مجدد قشر مغز

 

معایب تکنیک CIMT عبارت از :

  • تلاش زیادی نیاز دارد
  • کودک باید ساعات زیاد خستگی را تحمل کند.
  • کودک باید بتواند تحریک پذیری عضلات که ناشی از سفتی می باشد. ناراحتی و تحریکات پوستی دست مبتلا را تحمل کند.

 

استراتژِی ها و قوانین حرکت درمانی همراه با محدودیت ( cimt ) برای کودکان :

 

  • مداخلات در محیط طبیعی کودک اتفاق می افتد:

منزل کودک ، محیط راحتی برای تمرین فشرده مهارت ها است که امکان انتخاب فعالیت های هدفمند و مورد علاقه کودک را نیز مهیا می کند. و این شرایط را فراهم می کند که مراقب کودک در جلسات مداخلات به راحتی مشارکت داشته باشد.

  • اندام فوقانی و دست کمتر مبتلای کودک محدود می شود:

محدود کننده ها عبارت اند از دستکش های بدون پنجه ، اسپلینت ، اسلینگ ، دستکش و یا گچ.

گچ تمام مدت تحریکات حسی حرکتی وارد بر دست کمتر مبتلا را محدود کرده و به صورت پایه ای فعالیت مغز در سمت غیر مبتلا را کاهش می دهد.

  • کاردرمانگر تمرینات فشرده یا حرکات هدفمندی را در کل فعالیت هدایت می کند:

کاردرمانگر کودک را تشویق می کند که الگوهای حرکتی خاص و هدفمندی را در قالب فعالیت های معنادار و بازی گونه ( شاد ) و فعالیت های خود مراقبتی انتخاب شده توسط خانواده تمرین کند.

  • کاردرمانگر کودک را تشویق می کند تا در مهارت های تازه به دست آمده ماهر شود. یا به عبارتی چالشی کمی بالاتر از توانایی وی برایش ایجاد می کند:

با استفاده از پروسه شکل دهی کاردرمانگر کودک را تشویق می کند که در فعالیت های چالش برانگیز تلاش کند. تلاش های کودک و تکرارهایش را تقویت می کند. عملکرد او را ارزیابی کرده و فعالیت را به سمت اصلاح الگوهای حرکتی هدایت می کند.

  • کاردرمانگر از تقویت کننده ای استفاده می کند که خاص و مثبت بوده و تسهیل کننده یادگیری عملکرد مورد نظر توسط کودک است:

کاردرمانگر از تقویت کننده های آنی و سریع استفاده می کند. مثل دادن پاداش متناسب با سن و عملکرد کودک . که موجب عملکرد مداوم شده و فعالیت را به سوی عملکرد سطح بالاتر هدایت کرده تا منجر به اصلاح مهارت ها شود.

  • کاردرمانگر با والدین در انتخاب اهداف درمانی همکاری داشته و پیشرفت کوذک را بررسی و ارزیابی می کند. :

کاردرمانگر در ابتدای شروع برنامه تکنیک CIMT اهدافی را با همکاری مراقبین کودک انتخاب می کند. اهداف به صورت دوره ای بررسی و ارزیابی می شوند. مثلا هفتگی .

  • کاردرمانگر برنامه مداخلات را به مراقبین کودک انتقال می دهد.:

در پایان جلسه ، کاردرمانگر برنامه منزل را به گونه ای طراحی می کند. که بسط دهنده اهداف اولیه هستند. و فعالیت هایی پیشنهاد می دهند که تشویق کننده تمرین مهارت های دو دستی و کسب مراحل بعدی رشد و تکامل کودک می باشد.

 

لینک های مرتبط با ” پروتکل اجرای CIMT “

حرکت درمانی همراه محدودیت ( CIMT )

کاردرمانی و درمان عصبی رشدی ( NDT )

تکنیک هایAVT در سال اول درمان

آموزش تکنیک گفتار کشیده

روش های انجام تربیت شنوایی

با ما همراه باشید :

Instagram

Telegram

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط