چند مورد ضروری در مورد بازخوردهای کلامی والدین
ابتدا بازخوردهای کلامی برای گفتار بدون لکنت را آموزش دهید.
درمانگران تمام انواع بازخوردهای کلامی را در یک مرحله به والدین نمی اموزند. معمولا ابتدا بازخوردهای کلامی مربوط به گفتار بدون لکنت را به آنها می آموزند. تا کودک نسبت به درمان احساس راحتی کند. سپس هنگامی که ببینند والدین آمادگی دارند بازخوردهای کلامی به گفتار با لکنت را به آنها یاد می دهند. از نظر بالینی مهم است که بازخورد های کلامی به گفتار بدون لکنت قبل از بازخورد های کلامی به گفتار همراه با لکنت آموزش داده شود. زیرا روند مثبتی دارد.
اطمینان حاصل کنید که والدین از بازخوردها به درستی استفاده می کنند.
درمانگران باید اطمینان حاصل کنند که والدین از بازخوردهای کلامی به درستی و طبق دستورالعمل های آنان استفاده می کنند. در هر مراجعه ی کلینیکی والدین نشان می دهند. که در هفته گذشته چگونه به کودک بازخورد کلامی داده اند. و درمانگر به آنها بازخورد می دهد.
این کار شامل مشاهده نحوه بازخورد دادن والدین ارائه نظرات سازنده و سپس مشاهده نحوه ی ارائه بازخورد های کلامی پس از نظرات درمانگر است. ارائه بازخوردهای کلامی غلط از طرف والدین عمده ترین عاملی است که کودکان در حد انتظار در مرحله 1 پیشرفت نمی کنند.
این بازخوردها مربوط به مواقع بروز لکنت واضح می باشد.
بازخورد های کلامی برنامه لیدکامب به لکنت برای مواقعی است که لکنت به طور واضح رخ داده است. اگر والدین هرگونه شک و تردیدی دارند. که ناروانی گفتار مربوط به لکنت بوده است یا خیر . نباید از بازخوردهای کلامی استفاده کنند.
در شروع برنامه کودکان معمولا تعداد لکنت های واضح زیادی دارند که والدین باید روی آن کار کنند. ارائه بازخورد های کلامی برای ناروانی های مبهم به طور معمول در اواخر مرحبه 1 رخ می دهد. زمانی که کودکان SR در حدود 0 یا 1 دارند. که به این معنی است که کودک در بیشتر روزها هیچ لکنتی ندارد. یا لکنت بسیار خفیفی دارد.
یک تجربه مثبت برای کودکان
بازخوردهای کلامی باید تجربه ای مثبت برای کودک باشند. این بازخوردها نباید ثابت، فشرده و هجومی باشند. لازم است بدانیم که چه موقع این بازخوردها مثبت نیستند . و حتی بهتر است زمان وقوع آنها را پیش بینی کرده. و از رخ دادنشان پیشگیری کنیم.
بعضی والدین لازم است بازخوردهای کلامی را به آهستگی و با دقت بیان کنند. تا کودک بازخورد کلامی لذت بخش و حمایتگری دریافت کند.
در غیر این صورت در طول جلسات کلینیکی واضح خواهد بود که کودک از درمان راضی نیست. کودک باید احساس کند که بازخورد کلامی لذت بخش و از صمیم قلب است. واضح است که بازخورد های کلامی برای گفتار بدون لکنت باید بیش از بازخوردهای کلامی به گفتار همراه با لکنت باشد.
آیا والدین به اندازه نیاز بازخورد کلامی داده اند؟
هیچ تعداد استانداردی برای تعداد بازخورد های کلامی در روز وجود ندارد. که موفقیت را برای همه کودکان تضمین کند. آنچه که از تحقیقات آزمایشگاهی می دانیم این است که بازخوردهای کلامی می تواند لکنت را کنترل کند. و اینکه تحقیق های بالینی نشان داده اند برنامه لیدکامب که شامل بازخوردهای کلامی والدین می باشد یک درمان کارآمد است.
والدین و درمانگر باید تعداد بازخورد های کلامی مناسب برای هر کودک را تعیین کنند. این موضوع یک متغیر بالینی است. که در صورت عدم پیشرفت کودک می تواند تغییر کند.
صحت ارائه بازخوردها
قبل از اینکه والدین به کودک بازخورد کلامی بدهند درمانگر باید اطمینان حاصل کند. که آنها می توانند این کار را به درستی انجام دهند.
درمانگر باید متقاعد شود که والدین می توانند تفاوت بین گفتار بدون لکنت و گفتار همراه با لکنت واضح را درک کنند. همچنین این بازخورد ها باید بلافاصله پس از گفتار بدون لکنت یا بلافاصله پس از وقوع لکنت اتفاق بیافتد. بازخوردهای با تاخیر و ناصحیح تاثیر گذار نخواهند بود.
لینک های مرتبط با ” موارد ضروری بازخورد های کلامی والدین ”
بازخورد های کلامی والدین در گفتار بدون لکنت
درمان لکنت زبان ـ برنامه درمانی لکنت زبان_لیدکامب
با ما همراه باشید در :