علائم رشد نرمال و اتیسم
کودک شما هر روز رشد و تغییر می کند! به عنوان یک والد مهم است که فرایند رشدی کودک خود را زیر نظر داشته باشید و نقاط بحرانی رشد او را در طول این راه بررسی کنید.
سه سال اول زندگی یک دوران بسیار مهم در رشد کودک است. در طول این مدت متخصصین، کودکان را برای چکاپ سامت، واکسیناسیون و بررسی های رشدی عمومی ویزیت می کنند. در حال حاضر در آمریکا کودکان در 9، 12 ، 18 ، 24 و 30 ماهگی چکاپ می شوند که شامل بررسی رشد عمومی است و برای همه کودکان انجام می شود و برای اختال طیف اتیسم در 18 و 30 ماهگی ضروری می باشد.
اگر علائم نشان دهند که کودک دارای اختال طیف اتیسم است بررسی خواهر و برادرها نیز باید انجام شود.مجموعه ای از نشانه های اولیه وجود دارد که والدین در 3 ماهگی باید به دنبال آنها باشند.
درحالی که آزمایشگاه ها و تست خون نمی تواند نشان دهند که کودک دارای اختال طیف اتیسم می باشد.
تشخیص اولیه اختلال طیف اتیسم حیاتی است. و به این معنی است که خدمات مداخلاتی اولیه می تواند شروع شود. و تاثیر عظیمی بر رفتار ، عملکرد ، بهزیستی و آینده کودک می گذارد.
بدون مداخله ی اولیه ، نشانه های اتیسم می تواند بدتر شود. و نتایج نشان می دهد که درمان این اختلال یک درمان هزینه بر در طول زندگی است.
برآورد هزینه مادام العمر برای مراقبت فرد دارای اتیسم در آمریکا از حدود 1.5 میلیون دلار تا 2.5 میلیون دلار می باشد که می تواند تا دو سوم با تشخیص زود هنگام و مداخله کاهش یابد.
در حال حاضر اگرچه که میانگین سنی تشخیص قطعی بین سن 3 تا 5 سالگی است. بعضی کودکان می توانند زیر 2 سالگی تشخیص را دریافت کنند. شرح حال دادن والدین از کودک برای متخصصین در تشخیص بسیار اهمیت دارد.
در ادامه نقاط عطف رشدی کودک بیان می شوند که خانواده ها باید به آن توجه کنند. و هرگونه تاخیر و یا مشکل را سریعا با درمانگر و پزشک مربوطه کودک در جریان بگذارند.
نقاط عطف رشدی کودک
3 ماهگی
- چرخاندن سر به سمت صدای مستقیم
- شروع به تقلید کردن بعضی صداها
- غان و غون کردن
- لبخند زدن
- شناسایی اشیا و افراد آشنا از دور
- دنبال کردن اشیا در حال حرکت
- نگاه کردن به صورت با دقت
- ضربه زدن به اشیا آویزان
- گرفتن و تکان دادن اسباب بازی در دست
- بالا بردن سر و سینه وقتی که بر روی شکم خوابیده
- بردن دست به سمت دهن
- ارتباط و رسایی بهتر با صورت و بدن
- شروع به رشد لبخند اجتماعی
7 ماهگی
- علاقه مند به بازی های اجتماعی
- علاقه به تصویر در آینه
- درگیر بودن برای گرفتن اشیا در خارج از دسترس
- واکنش نشان دادن به اسم خودش
- شروع به گفتن ” نه “
- زنجیره ای از صداهای غان و غون
- چرخیدن به هردوطرف ( جلو به عقب ، عقب به جلو )
- نشستن با کمک و بدون کمک ، حمایت با دست
- گرفتن با یک دست
- انتقال دادن اشیا از دستی به دست دیگه
1 سالگی
- خجالت کشیدن و یا اضطراب در ارتباط با غریبه ها
- گریه کردن هنگام جدا شدن از مادر و پدر
- تکرار صداها یا حرکات برای جلب توجه
- می تواند با انگشت بعضی مواد غذایی را بخورد.
- اشیا مخفی را به راحتی می تواند پیدا کند.
- از اشیا به صورت درست استفاده می کند. ( فنجان برای نوشیدن ، از شانه برای شانه کردن مو ، از تلفن برای گوش کردن و دریافت کردن)
- واکنش نشان دادن به ” نه “
- استفاده از حرکات ساده مثل تکان دادن سر برای ” نه “
- غان و غون با انعطاف ( تغییر در تن )
- گفتن ” بابا ” ” ماما “
- استفاده از فریاد
- تلاش برای تقلید کلمات
- خزیدن بر روی شکم
- بالا کشیدن خود برای ایستادن
- راه رفتن با کمک گرفتن از اشیا
- زدن دو شی به هم
- گذاشتن و جداکردن اشیا از هم و یا درون هم
- بهم زدن با انگشت
- جواب دادن وقتی اسمش را صدا میکنی
2 سالگی
- تقلید کردن از رفتارهای دیگران به ویژه بزرگسالان و کودکان بزرگتر
- هیجان زده شدن وقتی که با کودکان دیگر حمع می شوند.
- نمایش دادن استقلال بیشتر
- نشان دادن رفتارهای جسورانه
- پیدا کردن اشیا وقتی که زیر بیش از یک لایه مخفی است.
- شروع به منظم کردن بر اساس رنگ و شکل
- شروع به بازی های اعتقادی
- اشاره کردن به شی یا تصویر وقتی که اسمش را می برد.
- بیان تک کلمه های متعدد ( در 18 تا 24 ماهگی )
- استفاده از عبارات ساده ( در 18 تا 24 ماهگی )
- استفاده از جملات 2 تا 4 کلمه ای
- دنبال کردن دستورالعمل های ساده
- تکرار کردن کلماتی که در مکالمه شنیده است.
- نگه داشتن اسباب بازی پشت سرش وقتی که راه می رود.
- راه رفتن به تنهایی
- خودش را خط خطی می کند.
3 سالگی
- فهمیدن مفهوم ” مال من ” و ” مال او “
- ابزار محبت آشکار
- ابزار طیف مختلفی از هیجانات ، جدا شدن از والدین به راحتی
- کار با اسباب بازی های مکانیکی
- ساخت بازی های اعتقادی با عروسک ها ، حیوانات و افراد
- مرتب کردن اشیا بر اساس شکل و رنگ
- کامل کردن پازل دارای 3 تا 4 قطعه
- فهمیدن اکثر جملات
- بیان جملات 3 تا 4 کلمه ای
- توانایی بیان اس ، سن و جنس خودش
- بالا و پایین رفتن از پله ها به صورت متناوب ( هر پا برای هر پله )
- دویدن به راحتی
- پدال زدن سه چرخه
- نگه داشتن مداد در حالت نوشتن
- نام بردن رنگ های اصلی در 3 سالگی
4 سالگی
- با بقیه کودکان همکاری می کند. بازی های فانتزی و مبتکرانه بیشتری را انجام می دهد.
- شمارش را می فهمد
- با جملات دارای 5 تا 6 کلمه صحبت می کند.
- داستان بیان می کند. به اندازه کافی برای غریبه ها واضح و قابل فهم حرف می زند.
- دستورات 3 بخشی را دنبال می کند. شباهت و تفاوت را می فهمد.
5 سالگی
- می خواهد شبیه دوستانش باشد. مثل آواز خواندن ، رقصیدن و برخورد کردن
- می تواند بین واقعیت و نقشه های خیالی تفاوت قائل شود.
- استقلال بیشتری را نشان می دهد
- می تواند 10 شی را بشمارد و حداقل 4 رنگ را به درستی اسم ببرد.
- با جملات بیش از 5 کلمه حرف بزند. داستان طولانی تری را بیان کند.
ویژگی های اختلال طیف اتیسم
زمانی که والدین کودک خودشان را مشاهده می کنند، باید به دانش خودشان اعتماد کنند. و روند رشد عادی او را بشناسند. در اینجا ما به تعدادی رفتارهایی که بین افراد دارای اختلال اتیسم مشترک است را آورده ایم.
- خنده های بی دلیل
- واکنش نشان ندادن به اسم خود
- علاقه زیاد و نامتعارف به اشیا خاص
- عدم پیروی از آداب اجتماعی
- توانایی بیشتر در انجام کارهایی که نیاز به درک اجتماعی ندارند.
- استفاده نکردن از انگشت اشاره برای نشان دادن چیزهایی که دوست دارد یا می خواهد.
- مشارکت نکردن در بازی های گروهی و بازی نکردن با سایر کودکان
- اجتناب از ارتباط چشمی
- تکرار کلمه ها یا عبارت ها ( اکولالیا )
- رفتارهای غیرمعمول مثل پریدن و تکان دادن دست ها
- اجتناب از لمس شدن و بغل کردن
- عدم درک ترس و موقعیت خطرناک
- لذت بردن از چرخاندن اشیا
- عدم پاسخگویی به سیستم آموزش معمولی
- تمایل به یکسانی در عادات روزمره و عدم تمایل به تغییر
- فقدان بازی های نمایشی و یا بازی های نمایشی نامتعارف و تکراری
- عدم واکنش به درد ( انگار درد را درک نمی کنند ).
- گریه های شدید ، استرس و بهم ریختگی شدید بدون دلیل مشخص
- پرتحرکی یا کم تحرکی غیرمعمول
- برای بیان خواسته هایش دست بزرگسالان را می کشد.
ضروری است که به یاد داشته باشید هرکدام از این نشانه ها در نوع خودشان می توانند عادی باشند. به عنوان مثال چگونه کودک انتقال به دوره بعدی زندگی ، درگیر شدن در ارتباط معنادار با بزرگسالان و استفاده از تخیلات را مدیریت می کند. اما الگویی از رفتارهای غیرطبیعی ، استفاده مداوم از رفتارهای خاص ، مشکلات در برقراری ارتباط و مهارت های اجتماعی موجب نگرانی می شود.
لینک های مرتبط با ” علائم رشد نرمال و اتیسم “
با ما در ارتباط باشید: