اختلال مهره شکاف دار:
توصیف:
یک ضایعه در لوله عصبی است که مانع از بسته شدن ستون مهره ها می گردد.شایع ترین محل این ضایعه ،در مناطق کمری،سینه ای تحتانی یا خاجی است،که درجه های مختلفی از فلج را در زیر منطقه ی مبتلا،موجب می گردد.
عملکرد های مثانه و راست روده را معمولا تحت تاثیر قرار داده و کلیه ها نیز ممکن است دچار آسیب گردند.
هیدروسفالی(Hydrocephalus)نیز ممکن است ایجاد شود.
اندک زمانی پس از تولد عمل جراحی به منظور بستن شکاف موجود در منطقه پشت انجام میپذیرد.در صورتی که هیدروسفالی نیز وجود داشته باشد،دومین عمل جراحی نیز انجام می پذیرد تا با گذراندن شنت(shumt)مایع نخاعی بیمار تخلیه گردد.
میزان شیوع بیماری در آمریکا،حدود 1مورد در هر 2000 مورد تولد زنده و میزان بروز در ایرلند و ولز،بالاتر است.در اسرائیل و به طور کلی در نزد یهودیان،کمتر است.
در طبقه های پایین اقتصادی و اجنماعی تمامی جوامع،شیوع بیماری سه تا چهار بار کمتر است.اگر یکی از فرزندان خانواده ،دچار مهره شکاف دار باشد،احتمال ابتلای فرزندان بعدی نیز اندکی افزایش می یابد.80درصد ار مبتلایان به این بیماری دارای هوش طبیعی هستند.
علت شناسی:
اگرچه علت دقیق بیماری،ناشناخته است،ولی بر همگان روشن است که نا بهنجاری ایجاد کننده مهره شکاف دار،در روز 26 پس از لقاح رخ می دهد.ارتباط آشکار و تنگاتنگی میان کمبود اسید فولیک و ایجاد نقایص لوله عصبی وجود دارد.
زنانی که یک فرزند دچار نقص لوله ی عصبی به دنیا اورده اند،می توانند با مصرف اسید فولیک،خطر تکرار این بیماری در فرزندان بعدی را تا 70درصد کاهش دهند.در جمعیت عمومی نیز،تجویز مکمل اسید فولیک به زنانی که در سن باروری قرار دارند،می توان میزان وقوع بیماری را تا 50درصد کاهش دهد.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
نشانگان کوکتل پارتی(Cocktail party symdrome)که در آن،عبارت ها ادا شده،اغلب هیج ارتباط با موضوع بحث ندارند،محتوای کلی عبارت ها نیز سطحی بوده و از حالت چهره بیش از حد استفاده می شود.
-
مشکلات و نارسایی هایی در درک کلمه های انتزاعی
-
به کار گیری واژه ها و عبارت ها در قالب هایی نامناسب،که خود بیانگر مشکلاتی در درک مفاهیم است.
-
تکرار مدام تعداد محدودی از موضوع ها و عنوان ها.
-
مشکلاتی در تبادل جایگزینی های نوبتی.
-
تمایل به در دست گرفتن بحث ها.
-
ارائه موضوعات غیر مرتبط با بحث جاری.
اختلال های همراه با بیماری مهره شکاف دار و سایر مشکلات :
-
در رفتگی مادر زادی مفاصل لگن.
-
پاچماقی(Club feet).
-
تقریبا 30درصد ار مبتلایان،دچار تشنج می شوند.
-
افزایش میزان بروز انحراف چشم.
-
نابهنجاری آرنولد_کیاری،یعنی انحراف بخش خلفی مغز به داخل مجرای نخاع گردنی،که سبب دشوار شدن عمل بلع،خفگی،آرغ زدن های مکرر،حبس نفس،آپنه،خشونت صدا و تمایل به عقب بردن به سر می شود.
-
مشکلاتی در کنترل ادرار و مدفوع.
-
ار دست رفتن حس و فلج،که شدت آن ها به محل ضایعه در نخاع بستگی دارد.
-
ممکن است از بین رفتن حس به صدماتی منجر گردد که در نتیجه تشخیص ندادن آن ها بوده است.
-
کج پشتی(Scoliosis).
-
کوژپشتی(Kyphosis).
-
کایفو_اسکولیوز(Kypho_scoliosis).که مجموعه «کج پشتی و کوژپشتی»است.
-
زخم های پوستی و زخم بستر.
-
قرار داشتن در معرض خطر ابتلا به چاقی.
-
حساسیت پوستی نسبت به شیره ی غلیظ گیاهان(Iatex)شایع است.
-
میزان بالای بروز ناتوانی های یادگیری،که اغلب با مشکلات خاصی در توجه ،ادراک و زبان همراه می باشند.
-
اختلالاتی در حافظه.
-
دشواری در ادامه ی توجه به مطالب.
-
مشکلاتی در زمینه مهارت های سازمادهی .
-
دشوار بودن قدرت افتراق محرک های مرتبط از محرک های نامربوط.
-
اشکالاتی در ادراک ارقام و اشکال.
-
مشکلاتی در زمینه ریاضیات.
-
علایم مسدود شدن شنت(shunt) که عبارتند از بی حالی،سردرد،استفراغ و تحریک پذیری سایر علایم خفیف نیز عبارتند از تغییر در شخصیت،کاهش عملکرد تحصیلی در مدرسه و یا ضعف دست و پاها.
-
تمایل به برقراری روابط صمیمانه و وارد شدن به مسائل شخصی و محرمانه دیگران.
-
درماندگی(از نوع اکتسابی)
ارزیابی اختلال مهره شکاف دار :
انجام یک ارزیابی جامع به شیوه کلاتا،ضروری بوده،باید شامل ازمون های درک مطلب به هنگام شنیدن مطالب و قرائت آن ها،اگاهی از مفاهیم انتزاعی،مهارت های حل مسأله فرازبانی،محاوره ای و داستانی باشد.
-
با وادار کردن بیمار به پاسخ گویی سوالاتی درباره داستانی که با صدای بلند و به وسیله فرد معاینه کننده قرائت می شود،درک مطلب شنیداری را ارزیابی کنید.ادراک مستقیم و غیر مستقیم(استنباطی)را نیز ارزیابی نمائید.آزمون هایی مانند پرسش نامه قرائت غیررسمس برنز/رو(Burns/Roe)و یا مقیاس خواند تشخیصی را اجرا کنید.
-
با اجرای ازمون ارزیابی زبان پیش دبستانی ،توانایی ارائه نظریات مناسب با یک عمل خاص را ارزیابی کنید.
-
میزان درک دانش اموز از متون درسی خود را ارزیابی کنید.
-
برای ارزیابی مهارت های حل مسئله ،درک استعاره ها و مسائل فرا_زبانی،آزمون هایی مانند آزمون های زیر را اجرا کنید.آزمون حل مسئله (TOPS=Test of problem Solving)تحلیل زبان یادگیری (Analysis of the language of learning)،آزمون رأس برای فرایند های عالی شناختی،آزمون پردازش زبان و آزمون واژگان.
-
با وارد کردن دانش اموز به بیان اطلاعات خود،درک او از مفاهیم انتزاعی را به طور غیر رسمی ،ارزیابی کنید.
-
با مشاهده دانش اموز در زمینه رعایت جابه جایی ها و به پایان بردن یک موضوع خاص(و با استفاده از مخاطبان مختلف)،مهارت های اورا در زمینه مباحثه ارزیابی کرده،بررسی کنید که آیا دانش اموز محتوای یکسانی را دائما تکرار می کند،بحث را در اختیار خود می گیرد،موضوع را ناگهان عوض می کند،یا عباراتی نامربوط با موصوع را مطرح میکند.
-
با مرحله بندی یک تجربه غیر عادی و وادار کردن دانش اموز به مرتبط ساختن آن تجربه یا فردی که حضور فیزیکی نداشته است،مهارت های اودر زمینه نقل داستان ارزیابی کرده،ضمنا ساختار،جزئیات و توالی داستان را به همراه با گنجانده شدن رویداد های غیر عادی در آن ارزیابی نمایید.
شیوه های مداخله:
-
با ارائه مثال های زیاد،بزرگ نمایی کردن ویژگی های مرتبط با موضوع،تغییر دادن نوع آدم ها،ارائه توصیحات اضافی ،مطرح کردن دلایلی برای لزوم شناسایی و جلب نوجه دانش اموز به مثال های حقیقی،واژه ها و مفاهیم انتزاعی را به وی بیاموزید.
-
به اموزگاران کلاسها کمک کنید تا راهبرد هایی چون اولویت بندی جایگاه نشستن،تشویق دانش اموز به ادامه وظیفه محوله و کاستن از پیچیدگی موضوع های ارائه شده را در پیش گیرید.
-
با دانش اموز تمرین کنید تا مهارت های عملی را بیاموزد.
پیش اگهی:
پیش اگهی ،به تعداد اختلال ها و شدت آنها بستگی دارد.حدود 85درصد ار مبتلایان،تا دوره بزرگسالی زنده می مانند.در یک مطالعه ،مشخص گردید که کمتر از 12 درصد از مبتلایان،با دچار ناتوانی های جزئی ،هوش متوسط،کنش های اجتماعی و کنترل مناسب ادرار و مدفوع،52 درصد از انان دچار ناتوانی متوسط و هوش بینایی ،و 37درصد دچار ناتوانی شدید،همراه با عقب ماندگی ،بی اختیاری ادرار و مدفوع و وابستگی به دیگران برای اکثر مهارت های مربوط به مراقبت از خویش بوده اند.روی هم رفته ،حدود 25 درصد از انان شاغل بوده اند.
فلج مغزی ـ آنسفالوپاتی هیپوکسیک_ایسکمیک
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان
اختلال های پردازش شنیداری مرکزی
شکاف کام و لب چیست؟Cleft Palate
1 دیدگاه