کودک آزاری و کم توجهی:
توصیف:کودک آزاری و کم توجهی بنا به تعریف عبارت است از وارد آوردن صدمه های جسمانی ،و روانی،سو استفاده جنسی ،عدم رسیدگی و یا رسیدگی نا مطلوب به افراد زیر 18سال ،توسط والدین یا افرادی که مسئولیت تامین رفاه آنان را برعهده دارند.
براورد می شود که از هر 10کودک ،1کودک مورد سو استفاده و یا عدم رسیدگی قرار می گیرد و قریب به 25درصد موارد در کودکان زیر 2سال رخ می دهد.نسبت درگیری در پسران و دختران ،مساوی بوده و سالانه بیش از یک 1/5میلیون کودک در این دسته قرار می گیرند.
حدود 70تا75 درصد از کودکانی که مورد سو استفاده و یا عدم رسیدگی قرار می گیرند،دچارنوعی اختلال در برقراری ارتباط هستند.
انتظار می رود کودکانی که مورد سو استفاده جسمی قرار می گیرند،ارتباط منفی بامادر خود را تجربه کرده باشند و میزان تحریم های کلامی در آنان نیز همراه کاهش بوده است.
علت شناسی:
کودک ازاری ،به دلیل احساس مسئولیت فردی است که وظیفه تامین رفاه کودک را برعهده دارد .عوامل شناخته شده ی زیر غالبا به سو استفاده از کودکان منجر می گردد:
-
ویژگی شخصیتی والدین و از جمله فقدان محبت و گرمی که باید به فرزندان خود منتقل نمایند.
-
کودک تحریک پذیر یا بیش فعال ،پرتوقع و یا دارای ناتوانی خاص
-
ناکافی بودن حمایت والدین
-
.وقوع یک بحران و فشار روانی حاصل از ان
عدم رسیدگی به کودک در خانواده هایی دیده می شود که با مشکلات متعددی روبه رو بوده و سازماندهی سبک زندگی ان ها بسیار ضعیف باشد.افسردگی مادر ،به همراه اعتیاد یکی ازوالدین یا هر دوی آنها به الکل و یا مواد مخدر و ترک خانواده از سوی پدر ،غالبااز دلایل عدم رسیدگی است.مشکلات طبی مزمن یکس از والدین نیز می تواند از عواملی باشد که در وقوع این پدیده نقش دارند.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
تاخیر در تکامل مهارت زبانی
-
سکوت انتخابی(موتیسم)انتخابی
-
بسته به نوع رابطه حاکم در سو استفاده ممکن است دچار حالت های مختلف اضطراب در هنگام برقراری ارتباط با دیگران شود
-
کاهش میزان تقاصا برای کسب اطلاعات
-
افزایش میزان به کارگیری واژه های تکراری و عبارت های پرکننده و تو خالی
-
عدم وجود پیچیدگی در ساخت نحوی جمله
-
محدود بودن واژه های بیانی و توصیفی
-
اختلال در کاربرد به جای واژه ها
-
مشکلاتی در به کارگیری زبان برای بیان احساسات و نیاز ها
-
ناتوانی در امر به کارگیری زبان انتزاعی
-
مشکلاتی در سطوح گفتگو،از جمله کمبود اطلاعات ،عدم پرداختن به جزئیات ،همراه با محتوایی که اغلب پرخاشگرنه و ویرانگر است.
اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات:
-
کمبود رشد
-
تاخیر در مهارت های اجتماعی
-
اختلال در برقراری ارتباط با دیگران
-
تحریک پذیری و زود رنجی
-
حواس پرتی بیش از حد
-
ترس و واهمه
-
بی خوابی
-
اختلال عملکردی
-
احتمال مراعات بیش از حد
-
رفتار های انفعالی
شیوه های مداخله:
-
درسالهای پیش از دبستان ،توجه خود را بربهبود الگوهای کنش متقابل بین کودک و والدین(یا سایر افرادی که مراقبت از او را بر عهده دارند)معطوف نمایید.
-
درمان های لازم برای مقابله با محدودیت تحریک ها،محدودیت فعالیت و منفی گرایی را به کار بگیرند
-
به آموزگاران یآدآوری کنید که رفتار ظاهرا مخالف،ممکن است در واقع بیانگر فقدان مهارت های زبانی کافی باشد.
-
اموزش دهید تا از ارتباطات زبانی برای انتقال عواطف استفاده شود ودر این راستا از شیوه های ایفای نقش نیز کمک بجویید.
-
به مهارت های کاربردی پرداخته،کودک رایاری کنید تا شیوه های صحیح کنش متقابل با والدین و هم سن و سالان خود بیاموزد.
-
برای درمان اختلال عملکردی بلع ،با دیگران همکاری کنید تا بتوانید یک رویکرد چند منظوره(شامل رفتاردرمانی، خانواده درمانی،و بازی درمانی)زا طراحی نموده و به اجرا دراورید.
-
هنگام رویارویی با مواردی از موتیسم انتخابی در کودکان به وجود سو استفاده یا عدم رسیدگی نیز شک کرده و در صورت لزوم انهارا به مراکز مربوط ارجاع دهید.
1 دیدگاه