کودک آزاری و کم توجهی:
توصيف:کودک آزاری و کم توجهی بنا به تعريف عبارت است از وارد آوردن صدمه های جسمانی ،و روانی،سو استفاده جنسی ،عدم رسيدگی و يا رسيدگی نا مطلوب به افراد زير 18سال ،توسط والدين يا افرادی که مسئوليت تامين رفاه آنان را برعهده دارند.
براورد می شود که از هر 10کودک ،1کودک مورد سو استفاده و يا عدم رسيدگی قرار می گيرد و قريب به 25درصد موارد در کودکان زير 2سال رخ می دهد.نسبت درگيری در پسران و دختران ،مساوی بوده و سالانه بيش از يک 1/5ميليون کودک در اين دسته قرار می گيرند.
حدود 70تا75 درصد از کودکانی که مورد سو استفاده و يا عدم رسيدگی قرار می گيرند،دچارنوعی اختلال در برقراری ارتباط هستند.
انتظار می رود کودکانی که مورد سو استفاده جسمی قرار می گيرند،ارتباط منفی بامادر خود را تجربه کرده باشند و ميزان تحريم های کلامی در آنان نيز همراه کاهش بوده است.
علت شناسی:
کودک ازاری ،به دليل احساس مسئوليت فردی است که وظيفه تامين رفاه کودک را برعهده دارد .عوامل شناخته شده ی زير غالبا به سو استفاده از کودکان منجر می گردد:
-
ويژگی شخصيتی والدين و از جمله فقدان محبت و گرمی که بايد به فرزندان خود منتقل نمايند.
-
کودک تحريک پذير يا بيش فعال ،پرتوقع و يا دارای ناتوانی خاص
-
ناکافی بودن حمايت والدين
-
.وقوع يک بحران و فشار روانی حاصل از ان
عدم رسيدگی به کودک در خانواده هايي ديده می شود که با مشکلات متعددی روبه رو بوده و سازماندهی سبک زندگی ان ها بسيار ضعيف باشد.افسردگی مادر ،به همراه اعتياد يکی ازوالدين يا هر دوی آنها به الکل و يا مواد مخدر و ترک خانواده از سوی پدر ،غالبااز دلايل عدم رسيدگی است.مشکلات طبی مزمن يکس از والدين نيز می تواند از عواملی باشد که در وقوع اين پديده نقش دارند.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
تاخير در تکامل مهارت زبانی
-
سکوت انتخابی(موتيسم)انتخابی
-
بسته به نوع رابطه حاکم در سو استفاده ممکن است دچار حالت های مختلف اضطراب در هنگام برقراری ارتباط با ديگران شود
-
کاهش ميزان تقاصا برای کسب اطلاعات
-
افزايش ميزان به کارگيری واژه های تکراری و عبارت های پرکننده و تو خالی
-
عدم وجود پيچيدگی در ساخت نحوی جمله
-
محدود بودن واژه های بيانی و توصيفی
-
اختلال در کاربرد به جای واژه ها
-
مشکلاتی در به کارگيری زبان برای بيان احساسات و نياز ها
-
ناتوانی در امر به کارگيری زبان انتزاعی
-
مشکلاتی در سطوح گفتگو،از جمله کمبود اطلاعات ،عدم پرداختن به جزئيات ،همراه با محتوايي که اغلب پرخاشگرنه و ويرانگر است.
اختلال های همراه با بيماری و ساير مشکلات:
-
کمبود رشد
-
تاخير در مهارت های اجتماعی
-
اختلال در برقراری ارتباط با ديگران
-
تحريک پذيری و زود رنجی
-
حواس پرتی بيش از حد
-
ترس و واهمه
-
بی خوابی
-
اختلال عملکردی
-
احتمال مراعات بيش از حد
-
رفتار های انفعالی
شيوه های مداخله:
-
درسالهای پيش از دبستان ،توجه خود را بربهبود الگوهای کنش متقابل بين کودک و والدين(يا ساير افرادی که مراقبت از او را بر عهده دارند)معطوف نماييد.
-
درمان های لازم برای مقابله با محدوديت تحريک ها،محدوديت فعاليت و منفی گرايي را به کار بگيرند
-
به آموزگاران يآدآوری کنيد که رفتار ظاهرا مخالف،ممکن است در واقع بيانگر فقدان مهارت های زبانی کافی باشد.
-
اموزش دهيد تا از ارتباطات زبانی برای انتقال عواطف استفاده شود ودر اين راستا از شيوه های ايفای نقش نيز کمک بجوييد.
-
به مهارت های کاربردی پرداخته،کودک راياری کنيد تا شيوه های صحيح کنش متقابل با والدين و هم سن و سالان خود بياموزد.
-
برای درمان اختلال عملکردی بلع ،با ديگران همکاری کنيد تا بتوانيد يک رويکرد چند منظوره(شامل رفتاردرمانی، خانواده درمانی،و بازی درمانی)زا طراحی نموده و به اجرا دراوريد.
-
هنگام رويارويي با مواردی از موتيسم انتخابی در کودکان به وجود سو استفاده يا عدم رسيدگی نيز شک کرده و در صورت لزوم انهارا به مراکز مربوط ارجاع دهيد.
1 دیدگاه