عقب ماندگی ذهنی در کودکان و نوجوانان:
توصیف:
عقب ماندگی دهنی،عبارتند از :توانایی های ذهنی کمتر از حد متوسظ که از زمان تولد یا اوایل دوران شیر خوارگی وجود داشته باشد.قریب به 3 درصد کل جمعیت،دچار عقب ماندگی دهنی هستند.از هر100مورد تولد زنده حدود3/6مورد را کودکانی تشکیل میدهند که ضریب هوشی آنان زیر50خواهد بود.عقب ماندگی دهنی ممکن است به صورت یک ناتوانی مجزا و یا هم زمان با سایر اختلال های همراه،رخ دهد.ازاین اختلال ها می توان به مواردی چون فلج مغزی،اختلال بینایی،اختلال تشنجی،اختلال رشدی فراگیر و اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه اشاره کرد.
علت شناسی:
عوامل مختلفی(چه به صورت منفرد و چه به صورت ترکیبی با یکدیگر)می توانند سبب ایجاد عقب ماندگی ذهنی شوند،که عبارتدند از :عوامل ارثی،عفونت های مادرزادی،ناهنجاری های کروموزومی،اختلال های متابولیکی ژنتیکی،اختلالات عصبی ژنتیکی،سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل به وسیله مادر در دوران بارداری،سو تغذیه قبل از تولد و عوارض قبل،حین،یا بعد از زایمان.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
تاخیر و یا انحراف در رشد مهارت های درکی بیانی زبان.
-
ممکن است غیر کلامی باشند،ولی مهارت های کلی برقراری ارتباط ممکن است رشد بیش تری داشته باشند.
-
مشکل در اجرای سخنرانی.
-
استفاده محدود از شیوه های اصلاحی در گفتگو.
اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات:
-
تاخیر در رشد مهارت های حرکتی بارز.
-
تاخیر در رشد مهارت های حرکتی ظریف.
-
ممکن است اختلال شنوایی وجود داشته باشد.
-
ممکن است اختلال بینایی وجود داشته باشد.
-
ممکن است مشکلاتی در زمینه کنش متقابل با هم سن و سالان خود داشته باشند.
ارزیابی:
-
از مقیاس های رشدی شیر خوار بی لی (Bayley Scale)استفاده کنید.
-
از آزمون دنور (Denver)استفاده نمایید.
-
آزمون درکی و بیانی جدید_ویرایش دوم (REEL_2)را اجرا کنید.
-
دخیره ارتباطی طبیعی را ارزیابی کنید.
-
مهارت های تولید صوت و هوش کلی را ارزیابی کنید.
-
به هنگام ارزیابی مهارت های گفتگو،آگاه باشید که در افراد عقب مانده ذهنی ،هر مهارتی به عنوان نقش گوینده می تواند بیشتر از نقش شنونده سبب بروز مشکلات شود.
شیوه های مداخله:
-
هنگام برقراری سیستم های ارتباطی مکمل ،تمرین هایی را برای درک مطلب دریافتی(به همراه استفاده ار نشانه های شفاهی)پیش بینی کنید.
-
برای استفاده از روش ارتباطی جایگزین و مکمل (ACC)دستورالعمل هایی را به آموزگاران و افراد مراقب کودکان بدهید و برای آموزش نحوه به کارگیری آن در موقعیت های طبیعی ،با یکدیگر همکاری کنید.
نتایج مطالعات جدید:
-
پژوهشگران در یک دوره 4ساله،نحوه یادگیری مهارت های زبان اشاره را در 24 کودک مطالعه کردند .در آغاز مطالعه ،سن تقویمی کودکان بین 29 ماه تا 9 سال و سن عقلی آنان بین 4ماه تا21 بوده است.در پایان سال چهارم ،از مجموع 34 کودک،20کودک نمیتوانستند اشاره را تقلید نمایند.از این کودک 34 کودک،6کودک از ترکیب دوکلمه استفاده کردند……ولی هیچ یک بیش از دو ترکییب مختلف را به کارنبردند.9کودک برخی واژه های شفاهی را بیان می کردند..لی هیج کدام بیش از سه وایه را به کار نبردند.لذا تعداد دفعات لازم برای یادگیری برای این گروه دشوارتر شده و استفاده از زبان اشاره،تعداد مخاطبان ارتباطی انان را محدود می سازد.
پیش آگهی:
طول عمر مورد انتظار ،بسته به نوع بیماری،متغیر است.به طور کلی،هرچی شدت این اختلال ذهنی و شدت بی تحرکی بیش تر باشد.طول عمر مورد انتظار نیز کمتر خواهد بود.به همین ترتیب،انتظارات شغلی و قدرت زندگی مستقل نیز در آن بسیار متغیر می باشد.برخی از ان ها صرفا به حمایت های متفاوت نیاز داشته،سواد را در حد کاربردی می آموزند و به درجاتی از استقلال اجتماعی و اقتصادی دست می یابند.برخی دیگر نیز حمایت های محدود بوده.میتوانند در موقعیت های شغلی حمایت شده ،کارکنند و با اعضای خانواده و یا در محیط های تحت نظارت،زندگی کنند.برخی دیگر نیز به حمایت های گسترده ای نیاز خواهند داشت.افراد این گروه ،غالبا اختلال های همراه دیگری را تجربه می کنند که قدرت عملکرد مستقل انان را بیش از پیش محدود می کننند.
کم توانی ذهنی Mental Retardation
گفتاردرمانی و کاردرمانی آنلاین
تمرین های آموزش مفاهیم به کودکان
اختلالات متابولیسم کربوهیدراتها (گالاکتوزمی)
ایدز در کودکان وبزرگسالان(نشانگان ایمنی اکتسابی)