تغییرات توجه و حافظه در اتیسم
اخرین یافته های مربوط به تغییرات توجه و حافظه در بیماران مبتلا به اتیسم.
تغییرات توجه در اتیسم
در بیماران اتیستیک که قادر به همکاری در انجام ازمون های تجربی نیستند، ارزیابی توجه کار بسیار مشکلی است.
پاسخ های غیر عادی به تحریکات محیطی منجر به تحقیقات گسترده ای در زمینه ی توجه در اتیسم شده است. به طوری که بسیاری از محققان، به نقص ناهنجاری توجه در اتیسم اشاره کرده اند.
در مطالعات اولیه نشان داده شده است که اختلال عملکرد در سیستم تنظیم کننده برانگیختگی منجر به حالات برانگیختگی بیشتر و کمتر از حد میشود.
بسیاری از بیماران مبتلا به اتیسم فقط برای پاسخ به زیر مجموعه ای از سرنخ های محیطی توجه بیش از حد نشان میدهند. و درواقع بطور اختصاصی از محرکات مشخص اجتماعی اجتناب می ورزند. و احتمالا علت این است که قادر به فهم معنای آن محرکات نیستن به این ترتیب بیمار اتیستیک تمایل پیدا میکند. برای غلبه بر پیرامون خود و کنترل آن ،توجه زیادی به یک محرک خاص نشان دهد.
در مطالعات مختلف دیده شده است که اگر کودکان اتیستیک تقویت کننده هایی ملموس و مشخص و پاداش هایی واقعی از محیط خود دریافت کنند. میتوانند توجه خود را در حد مناسب و مطابق با سن عقلی شان حفظ کنند.
در بیماران اتیستیک معمولا علاوه بر توجه بیش از حد به بعضی از محرکات نقصی هم در شیفت توجه وجود دارد.
فرضیه های شناختی
فرضیه ریم لاند: مطابق این فرضیه کودک اتیستیک نمیتواند بین محرک ورودی و حافظه ی تثبیت شده ارتباط برقرار کند و این نقص میتواند ناسی از تشکیلات مشبک کم کار باشد.
فرضیه هات:بر اساس این فرضیه کودکان اتیستیک از تشکیلات مشبک پرکار برخوردارند،به طوری که تمام محرکات تهدید امیز در مقابل وضعیت برانگیختگی بیمار حذف میشوند.
تغییرات حافظه در اتیسم
حافظه اصطلاح جامعیست که تمام اطلاعات را در زمان های مختلف در خود نگه می دارد. و به شکل های متفاوتی پاسخ میدهد.
سه ساختمان مغزی مهم برای حافظه وجود دارد:
1_قسمت میانی لوب تمپورال
2_هسته دیانسفتلیک
3_قسمت پایه ای مغز قدامی
بر اساس مطالعات انجام شده بیماران اتیستیک به طور قابل توجهی نسبت به گروه کنترل در تست های مربوط به حافظه ی کارامد اختلال نشان میدهند. اما درمورد معیارهای حافظه ی کوتاه مدت دراز مدت و یاداوری با سرنخ مشکلی ندارند.
بسیاری از محققان اظهار داشته اند، توانایی از برخواندن فهرست بزرگی از موضوعات و نیز تمایلات پژواک کلامی بیماران اتیستیک نشان دهنده ی حافظه ی شنوایی بالاتر از حد معمول انهاست.
در بیماران اتیستیک حافظه ی کلامی در مورد موضوعاتی که از نظر معمایی سازماندهی شده اند،نظیر داستان،کاملا مختل است.
این بیماران مواردی را که برای یاداوری نیاز به رمزگردانی یا استفاده از معنا دارند. به سختی به یاد می اورند و قادر نیستند از سرنخ های معنایی و نحوی استفاده کنند.
براساس مطالعات موجود حافظه ی ضمنی و حافظه ی سریح در کودکان اتیستیک نسبت به گروه کنترل ضعیف تر است.
کانر موفق به شرح یک سری حافظه های غیر عادی نیز در کودکان اتیستیک شد.عملکرد بالای حافظه در بعضی از بیماران به صورت توانمندی های شگفت اوری بروز میکندکه ورای توانمندی های همسالان انهاست ،مثل توانایی از بر خواندن ، مصاحبه،خواندن اهنگ،یا شناخت قطعات متفاوت موسیقی که خود میتواند ناشی از عملکرد بالای هیپوکامپ باشد.
نتیجه گیری
مهم ترین تغییرات توجه در اتیسم:
1:اختلال عملکرد در سیستم تنظیم کننده ی برانگیختگی در حالات بیشتر و کمتر از حد معمول
2:کاهش تطبیق یافتن و پردازش محرکات جدید
3:توجه بیش از حد به بعضی از محرکات محیطی کم ارزش به علت عدم درک معنای محزکات مشخص اجتماعی
مهم ترین تغییرات حافظه در اتیسم:
1:حافظه عادتی بهنجار
2:نقص در حافظه ی کارامد
3:نقص در حافظه ی ضمنی و سریح
4:اشکال در حافظه ی کلامی در موضوعات سازماندهی شده از نظر معنایی
5:یاداوری ضعیف تر مطالب در وضعیت یاداوری ازاد نسبت به یاداوری با سرنخ
6:عملکرد بالای حافظه در بعضی از بیماران در زمینه هایی نظیر مصاحبه،خواندن اهنگ،یا شناخت قطعات متفاوت موسیقی
عالی بود