تسهیل آموزش کودکان فلج مغزی ، مرحله دوم ، خودیاری
مرحله دوم ، حرکت به اطراف : تلاش برای ایستادن
در هنگام آموزش برای وضعیت ایستادن ، کودکان می بایست بتواند به خوبی به سمت جلو خم شود. اغلب آنها به سمت عقب فشار می آورند. و این امر مشکلاتی را برای ایستادنشان ایجاد می کند.
- برای حرکت صحیح از وضعیت نشسته به ایستاده
- کف پا ها را به طور صاف و در زیر زانوهایشان بر روی زمین قرار دهید.
- در حالی که کودک به سمت جلو خم شده ، زانوهای کودک را به سمت پایین فشار دهید.
- وقتی که کودک ایستاد ، تنه و زانو های کودک را نگه دارید.
اجازه ندهید کودک به عقب خم شود.
بلند شدن از وضعیت ایستاده روی زانو ها:
- یک زانو را به سمت پایین فشار دهید.
- در حالی که کودک را به سمت جلو هدایت کرده اید.
- زانوی دیگر را به خوبی عقب نگه دارید.
- وثتی کودک توانست بایستد تنه کودک را نگه دارید.
در هنگام ایستادن :
- باسن کودک را صاف نگه دارید.
- وزن کودک را از یک سمت به سمت دیگر منتقل کنید.
تمرینات ایستادن را در هنگام استحمام ، لباس پوشیدن و بازی کردن انجام دهید.
مرحله دوم خودیاری : خوردن و نوشیدن
کودک می تواند بر روی زانوهای شما و یا صندلی نشسته و غذا یا مایعات بخورد و بیاشامد. اگر کودک به حمایت زیادی برای نشستن نیاز داشت و اگر برای خوردن و بلعیدن نیازمند کمک بود ، تغذیه بر روی صندلی آسان تر خواهد بود. سر و دست های او را به جلو بیاورید. همیشه غذا و نوشیدنی ها را جلوی او قرار دهید. به طوری که بتواند سرش را به جلو نگه دارد.
در هنگام غذا خوردن:
- برای غذا خوردن ، از قاشق نرم استفاده کنید وقتی که از قاشق استفاده می کنید غذا را در قسمت میانی زبان قرار دهید.
- از قاشق های که گودی زیادی ندارند و به آسانی خم نمی شوند استفاده کنید.
- برای کمک به جویدن کودک ، غذا های سفت را در تکه های کوچک به او بدهید.
- غذا را در کنار دهان کودک و مابین دندان های جلو و عقبی قرار دهید. اگر کودک رد نگه داشتن و یا بستن دهانش در هنگام جویدن نیاز به کمک داشت ، فشار محکمی بر فک او وارد سازید.
در هنگام نوشیدن :
- اگر کودک در هنگام نوشیدن نمی تواند دهانش را بسته نگه دارد، فشار محکمی را بر فک کودک وارد کنید. این عمل به بلعیدن کودک کمک می کند.
- قسمتی از لیوان را که در تماس با بینی کودک است را ببرید. بدین ترتیب کودک در هنگام نوشیدن مجبور نخواهد بود سرش را به عقب خم کند.
در هنگام غذا دادن به کودک با فشار قاشق به سمت پایین از رفتن زبان به سمت غقب جلوگیری کنید.
سر کودک را به سمت عقب خم نکنید.
مرحله دوم : خودیاری : شست و شو
- کودک را در وضعیت مناسببی در هنگام شست و شو قرار دهید.
- سر کودک را بالاتر از سطح باسنش قرار دهید.
- این عمل را با بالا بردن زانویتان انجام دهید. در این وضعیت کودک راحتر سرش را بالا نگه می دارد.
- اگر کودک در حال یادگیری وضعیت نشسته است او را در این وضعیت استحمام کنید :
- او را تشویق کنید که دو طرف تشت را بگیرد.
- کودک را تشویق کنید تا دستهایش را با هم نگه دارد.
اگر کودک در حال یادگیری وضعیت ایستاده است او را در وضعیت ایستاده حمام کنید.
همیشه آب را در جایی قرار دهید که کودک بتواند آنها را ببیند. آنچه را که در حال انجام دادنش هستید و آنچه را که می خواهید کودک انجام دهد برای او بیان کنید تا بتواند ان را یاد بگیرد.
مرحله دوم : خودیاری : لباس پوشیدن
- وضعیت مناسبی را برای لباس پوشاندن کودک انتخاب کنید.
- اگر کودک در حال یادگیری نشستن است لباس را در وضعیت نشسته بر تنش کنید.
- کودک را نزدیک خود بنشانید و بدنش را به سمت جلو خم کنید.
- پشت کودک می بایست صاف باشد.
- اگر کودک نمی تواند پشت و پاهایش را صاف کند سعی کنید او را مقابل خود بنشانید.
- وقتی که تعادل کودک بهتر شد حمایت خود را کمتر کنید.
- اگر کودک در حال یادگیری وضعیت ایستاده است لباس را در وضعیت ایستاده بر تنش کنید.
همیشه لباس ها را در جایی قرار دهید که کودک بتواند ببیند. آنچه را که در حال انجام دادنش هستید و آنچه را که می خواهید کودک انجام دهد برای او بیان کنید . تتا بتواند آن را یاد بگیرد. لباس را ابتدا به طرف آسیب دیده بپوشانید. و در هنگام کنئن ـخرین مرحله در آوردن لباس از سمت آسیب دیده است.
مرحله دوم : استفاده از دست ها و بازی کردن
- کودک را تشویق کنید تا دست های خود را به هر طرف حرکت دهد. و همچنین در تمام جهات خم کند.
- این تمرین را در وضعیت های مختلف و مناسبی نظیر نشسته ، زانو زده و همچنین در حالی که بر روی دست ها و زانو ها تحمل وزن می کند انجام دهید.
- پیچیدن پتو و یا حوله به دور بدن کودک ضمن این که به او در حفظ تعادل در وضعیت نشسته کمک می کند سبب می شود که کودک دست هایش را جلوی بدن نگه دارد.
- برای کودکی که پاهایش خیلی خم است این وضعیت را استفاده نکنید. در عوض او را بایستانید.
لینک های مرتبط با ” مرحله دوم آموزش به کودکان فلج مغزی ، خودیاری ”
آموزش کودکان فلج مغزی : مرحله اول
آموزش کودکان فلج مغزی : مرحله 2
کاربرد بازی در کاردرمانی کودکان فلج مغزی
با ما در ارتباط باشید :