ماندن در لحظه لکنت
صحبت کردن در مورد لکنت ، مشاهده لکنت و گوش دادن به لکنت ابزار های خوبی برای کمک به کودکان برای یادگیری در مورد گفتارشان است. تکنیک مفید دیگری هم وجود دارد . که ” ماندن در لحظه لکنت ” نامیده می شود.
با این فعالیت کودک به جای اینکه به صحبت کردن ادامه دهد درست در میان لحظه لکنت متوقف می شود. و در آن می ماند. می توانیم به کودکان بگوییم که این کار مانند این است که دکمه ” توقف ” کنترل از راه دور را فشار دهید. و در این لحظه او درست در میان لکنت متوقف می شود.
هدف این فعالیت
این است که از آنچه که هنگام لکنت انجام می دهد آگاه تر شود. با ماندن در لحظه لکنت ، او زمان بیشتری را برای بررسی تنس بدنی عضلاتش به دست می آورد. همچنین فرصتی را برای رو به رو شدن مستقیم با لکنتش به دست می آورد و این کار باعث حساسیت زدایی او نسبت به عکس العمل های بدنی و عاطفی که ممکن است در طول ناروانی اتفاق بیفتد می شود.
هنگامی که فرد در لحظه لکنت می ماند
می توان سوالاتی از قبیل اینکه کدامیک از اندام های گفتاری او در حال انجام کار هستند ، در کجا احساس تنس می کند. اینکه چقدر طول می کشد و غیره پرسید. سوالاتی نظیر این به کودک برای بررسی لحظه لکنت او در یک محیط امن و حمایتگر کمک می کند. و برای او پیش زمینه ای برای بررسی های بیشتر روی رفتار لکنتش می دهد.
در ابتدا کودک ممکن است از اینکه در حال صحبت کردن در هنگام لکنت متوقف شوند راحت نباشند.
یکی از دلایل می تواند این باشد که آنها هنوز مهارت های خود کنتلی که آنها را قادر می سازد. بتوانند همزمان هم در مورد آنچه که در حال گفتنش هستند و هم به نحوه گفتن آن فکر کنند را ندارند.
تمرین کردن این فعالیت به کودک کمک می کند که مهارت های کنترلی مثل شروع آسان یا اصلاح حین لکنت را گسترش دهد.
اگر کودک با متوقف شدن در قفل واقعی مشکل زیادی دارد:
می تواند با استفاده از لکنت کاذب این تمرین را انجام دهد. با تمرین ، توانایی او در تشخیص وقوع تنس در عضلات گفتاریش بهتر خواهد شد. و متعاقب آن قادر خواهد بود قفلهای واقعی را هنگامی که در حال رخ دادن هستند تشخیص داده و در آن لحظه متوقف شود.
فعالیت درمانی مفید در این زمینه ترتیب دادن این بازی است. که ببینیم چه کسی می تواند لکنت های واقعی یا عمدی تولید کند. سپس مچ همدیگر را بگیریم. و در آن لحظه بمانیم. در صورتی که کودک مچ ما در موردی که به یک قفل اشاره نکردیم را گرفت به او امتیاز می دهیم. و او می تواند از این فعالیت این نکته را بیاموزد . که بررسی لکنت می تواند جالب و دارای پاداش باشد.
لازم به یادآوری ااست که مانند دیگر فعالیت هایی که برای آموزش به کودک در مورد لکنت طراحی شده اند.، هدف از این فعالیت به طور خاص افزایش روانی نیست.
در عوض ایجاد یک پایه و زیربنا برای کودک به منظور گسترش فعالیت هایی است که بعدا برای بهبود تولید گفتارش نیاز خواهد داشت.
لینک های مرتبط با ” ماندن در لحظه لکنت ”
با ما در ارتباط باشید در :