مهارت های گفتار و زبان و حرکتی کودک۳تا۴سال

مهارت های گفتاری

 

۷۵% گفتار واضح است.

جملات چهار تا پنج کلمه دارد.

خزانه واژگان درکی۸۰۰_۱۵۰۰کلمه به بالا است .

سرعت گفتارش افزایش می‌یابد.

اشیا رایج در کتاب‌ها یا مجلات تصویری نام می‌برد.

تک واژه های ملکی ،کلمات استفهامی ،شکل منفی افعال معین و اکثر تک واژه های گرامری را بیان می کند .

سه رنگ اصلی(آبی،زرد،قرمز) را می‌شناسد و نام می‌برد هنگامی که چهار عدد را به آرامی برایش بگوییم آنها را می تواند تکرار کند.

کلمات چهار بخشی را می تواند تکرار کند.

در محاوره شرکت می‌کند.

وقتی که مشغول انجام کاری است آن را با کلام هم بیان می‌کند.

معنی کلمات بزرگ تر و پهن تر را زمانی درک می کند که مخالف و برعکس آن ها (کوچک تر و باریک تر) وجود داشته باشد.

 ممکن است ناروانی در گفتار به شکل تکرار یا گیر در بعضی از کلمات هجاها یا صداها دیده شود اما بدون تلاش و تقلا است و ممکن است در طول گفتار نفس نفس بزند.

تفاوت در معنی متضاد را درک می‌کند

دستورات ۲_۳ مرحله‌ای را اجرا می‌کند.

تقلید طوطی وار همچنان ادامه دارد.

از کلمات پرسشی “کی؟ چی؟کِی؟کجا؟چرا؟چطور؟” می پرسد و پاسخ می دهد.

می تواند استدلال های مقایسه‌ای ساده را انجام بدهد.

برای بیان عواطفش از کلام استفاده می‌کند.

از گذشته و آینده آگاهی دارد .

می‌تواند به صورت پچ پچ و نجوا صحبت کند.

از جملات مخفف، جمع های بی قاعده و زمان آینده استفاده میکند .

دستور زبان را بهتر رعایت می‌کند هرچند هنوز خطاهایی دارد .

حداقل چهار حرف اضافه را بیان می‌کند و از حرف ربط( و) استفاده می‌کند.

اسامی حیوانات آشنا را بلد است .

فعل های کمکی( هستم، هست،هستند) و فعل های دو قسمتی (مسواک میزنه، می خوام برم و…) را به کار می برد.

دو اتفاق را با رعایت ترتیب زمانی آن ها بیان می کند( مثلاً اول رفتم پارک ،بعدش اومدیم خونه).

عملکرد اشیا را درک می کند.

در گفتارش از am,is,are استفاده می‌کند .

در گفتار خود دو رویداد را بیان می کند که از نظر زمانی تقدم و تأخر دارد.

رعابت دستور زبان در جمله ها رو به پیشرفت است هر چند که هنوز برخی از اشتباه ها وجود دارند.

از جمله های مخفف، جمع های بی قاعده، زمان آینده افعال و حروف ربط استفاده می‌کند .

از جمله های با قاعده، صفات و ضمایر ملکی و زمان گذشته افعال استفاده می کند .

تعداد بیشتری از جمله های مرکب و پیچیده را به کار می گیرد.

مهارت های حرکتی

توپ را به سمت جلو شوت می‌کند .

ورق زدن را به صورت یک برگ یک برگ انجام می‌دهد استفاده از قیچی را یاد می‌گیرد.

در دویدن ها و بازی های پر فعالیت شرکت می کند ولی آنها را نیمه تمام رها می کند.

روی پنجه پا تعادل خود را حفظ می‌کند یا راه می‌رود.

دکمه را باز می کند ولی نمی تواند ببندد.

برای انجام اغلب فعالیت‌ها از یک دست استفاده می‌کند.

مربع را ردگیری می‌کند، دایره را کپی و خط های کوتاه افقی را تقلید می کند.

کفش هایش را می پوشد ولی ممکن است تا به تا باشد.

سه چرخه سواری می کند.

در جا دوپایی می پرد‌.

لباس هایش را می پوشد و در می آورد.

اختلال ویژه زبانی(SLI)

رشد حرکتی،گفتار و زبان سال اول زندگی

کلاس های خلاقیت و سفاگری کودکان

با ما در ارتباط بشید در :

Telegram

Instagram

 

پست های مرتبط