مطالبی که در زیر فهرست شده است خلاصه ای کلی از روند رشد گفتار و زبان و مهارت های حرکتی را درکودکان طبیعی فراهم آورده است.از آنجا که کودکان با سرعت های متفاوتی روند رشد را پشت سر می گذراند از کاربرد سن تخمینی اجتناب کنید.فواصل زمانی تنها به عنوان یک چارچوب کلی برای اقتضای سن ارائه گردیده.
۰تا۶ماهگی
مهارت های گفتار و زبان
به طور مکرر قان و قون میکنند.آواسازی و صداسازی های خوشایند و لذت بخشی دارد.
از گریه های متفاوت برای بیان نیازهای مختلف استفاده میکند.
وقتی با او صحبت میشود میخندد.
بین صدای افراد تمایز قائل میشود.
بر صداهای گفتاری متمرکز میشود.
به صحبت گوش میدهد.
هنگام قان و قون از واج های /b/،/p/و/m/استفاده میکند.
از صداهای گفتاری با ایما و اشارات برای خواسته هایی معین استفاده میکند.
نسبت به نه و تغییر تن صدای افراد واکنش نشان میدهد .
به طرف صدا برمیگردد.
به چهره فردی که صحبت میکند ،نگاه میکند.با آهنگ های مختلف صداسازی میکند.
نسبت به تن و لحن صدا واکنش نشان میدهد.با شنیدن نام پدر و مادر به سمت آن ها برمیگردد و نگاه میکند.
صداهای زیستی پایه و انعکاسی تولید میکند.
برای جلب توجه دیگران از دهانش صداهای مختلف در می آورد.
در شیش ماهگی به اسمش واکنش نشان می دهد. به گفته هایی که آهنگ دوستانه یا عصبانی دارند پاسخ مناسب میدهد. مثلا لبخند میزند یا بغض میکند.
در ابتدای این بازه سنی،با سر و صدا از جا میپرد،وقتی با اون صحبت میشود میخندد.
مهارت های حرکتی
لبخند میزند.
از جلو به پشت و از پشت به جلو میچرخد.
هنگامی که صورت او رو به پایین قرار میگیرد سر و شانه اش را بلند میکند.
کنترل سر تثبیت شده است.
هنگام نشستن از حمایت دست ها استفاده میکند.
برای بدست آوردن اشیا از یک دست استفاده میکند،اما اغلب موفق نمیشود.
افراد و اشیا را با چشم تعقیب میکند .
به دست های خودش نگاه میکند.
۷تا ۱۲ماهگی
مهارت های گفتار و زبان
کودک به صداهای گفتاری گوش میدهد و از بعضی از آن ها تقلید میکند .
با شنیدن موسیقی شروع به تکان خوردن میکند.اسم خود را میشناسد و نسبت به آن واکنش نشان میدهد.
حرکات ساده مانند بای بای و صداها را تقلید میکند.
با استفاده از گروهی از صداها قان و قون میکند(گاگاگا،بوبو).
برای جلب توجه از صداهای گفتاری استفاده میکند.
از دالی بازی خوشش می آید که یکی از نشانه های آغاز درک او نسبت به ماندگاری اشیا است.
کودک با نه گفتن والدین کارش را تمام میکند،به درخواست های ساده با حرکات ساده یا حرکات چهره پاسخ میدهد.
اسم اعضای خانواده را تشخیص میدهد.
صداهای گفتاری بسیار شبیه به بزرگسالان هستند.مثل صداهای:ب،پ،م،ن،ت،د
۱تا۳کلمه را بیان میکنند و در اواخر این بازه سنی حدود۳تا۵کلمه بیان میشود.
دستورات ساده را درک میکند.
از گفتار برای اولین بار به صورت هدفمند استفاده میکند .
از هشت ماهگی به تصاویر رنگی کتاب ها علاقه نشان میدهد.
از حدود ۱۰ماهگی،یک یا تعداد بیشتری کلمه را با دانستن معنی آن ها بیان میکند.
مهارت های حرکتی
روی شکم میخزد.
با کمک می ایستد یا راه میرود.
برای یک لحظه بدون کمک می ایستد.
خودش را در وضعیت نشسته قرار میدهد.
بدون کمک می نشیند.
میتواند نوشیدنی ها را با فنجان بنوشد.
به کمک صندلی خودش را برای ایستادن بالا میکشد.
شیشه شیر خودش را نگه میدارد.
بازوان ضعیفی دارد و زمانی که چیزی را تکان میدهد و یا پرتاب میکند بارها از دستش رها میشود.
برای نوشتن گیرش ابتدایی دارد.و به جای نوشتن با مداد رنگی ضربه میزند.
اشیا را از دستی به دست دیگر میدهد.
با انگشت نشانه اشیا راجست و جو و بررسی میکند.
انجام اصلاح به طور خودکار در لکنت
هماهنگی دو طرفه بدن کودک در فرآیند رشد
با ما در ارتباط باشید: