تمرینات پیشنهادی برای شناسایی اندامها
۱ تصویر یک ادمک را به کودک نشان دهید و با نشان دادن هر اندام نام آن را بگویید.
۲ روبروی آینه بایستید و اندامهای بدن را نام برده و از او بخواهید که هرکدام را نشان دهد.
۳ اندامهای بدن را نام ببرید و از کودک بخواهید و همزمان اندامهای خودش را نشان دهد.
۴ برای آموختن اعضای بدن میتوان این بازی را انجام داد.
روبروی کودک بدهید و بگویید هر کاری که من می کنم تو هم انجام بده آن وقت با صدای آهنگین عبارات زیر را تکرار کنید و به آن عمل کنید
این سرمه با دست به سر اشاره کنید.
این دستمه با دست به دست دیگر اشاره کنید.
این سینمه با دست به سینه اشاره کنید.
این شکممه با دست به شکم اشاره کنیم.
این پامه با دست به پا اشاره کنید.
این زانومه با دست به زانو اشاره کنید.
این کف پامه با دست به کف پااشاره کنید.
بعد از مدتی که کودک اندامهای بدن را آموخت همان بازی را انجام دهید. اما بدون اینکه با دست به اندامها اشاره کنیم. بلکه فقط با کلام تان به او دستور دهید.
تمرینات پیشنهادی برای شناسایی اجزای صورت
۱ تصویر یک آدمک را به کودک نشان دهید و همراه با خواندن شعر چشم چشم دو ابرو از او بخواهید اعضای مربوطه را نشان دهد.
۲ از بازی چشم چشم دو ابرو استفاده کنید و اجزای صورت را همزمان با تلفظ نام آن نشان دهید. آنگاه از او بخواهید اجزای صورت شما را نشان دهد.
۳ شعر فوق را بخوانید و از او بخواهید با نام بردن هر عضو به همان عضو صورت خود اشاره کند.
تمرینات پیشنهادی برای راه رفتن بدون کمک
پس از اینکه کودک ایستادن را آموخت ابتدا دستش را بگیرید و کمک کنید. یکی دو قدم راه برود سپس قدم های بیشتری بر دارید پس از این مرحله فقط یک دستش را بگیرید و همان کارها را انجام دهید. و سرانجام شما رو به روی او در فاصله دورتر بایستید تا به طرف شما بیاید و دست هایتان را بگیرد. سپس فاصله تان را با او بیشتر کنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا در راه رفتن مهارت پیدا کند.
تمرین پیشنهادی برای بالا رفتن از پله
برای آموزش بالا رفتن از پله باید جایی را در نظر بگیرید. که عرض پله ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر و ارتفاع آن بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر باشد. همچنین طول پله به اندازهای باشد که دو نفر بتوانند از آن همزمان بالا بروند. ابتدا یک دست کودک را به نرده بند کنید. و دست دیگرش را خودتان بگیرید و از پله اول و دوم قدم بردارید. و اگر لازم شد کودک را خودتان به سمت بالا بکشید بعد از چندبار تمرین که کودک قادر شد به آسانی از پله بالا برود دیگر نیازی نیست. که به او کمک کنید هر بار که موفق شد او را تشویق کنید برای تشویق او می توانید در پله های بالاتر اسباببازی دلخواهش را قرار دهید تا برای برداشتن آن از پله ها بالا برود.
تمرین پیشنهادی برای پریدن و ایستادن روی یک پا
ابتدا تمرین را خودتان انجام دهید و چند بار به کودک کمک کنید تا از زمین به سمت بالا بپرد. این کار را تا هنگامی که مهارت کافی یافت تکرار کنید ایستادن روی یک بار نیز همینگونه به او آموزش دهید.
تمرین پیشنهادی برای سینه خیز و چهار دست و پا رفتن
اگر کودک به اندازه کافی سینه خیز و چهار دست و پا نرفته است سعی کنید. او را تشویق کنید تا این اعمال را انجام دهد مهارت در سینه خیز و چهار دست و پا رفتن با هماهنگی دو نیمکره مغز ارتباط دارد.
تمرین پیشنهادی برای پاسخ به محرک های صوتی
ابتدا خودتان در حضور کودک به محرک های صوتی پاسخ دهید. مثلاً به صدای در ماشین و امثال آن و آنگاه با پرسش از کودک صدای چه چیزی بود او را برای پاسخ به محرک های صوتی تحریک کنید از کودک بخواهید صداهای ساده را تقلید کند.
تمرین های پیشنهادی برای تعقیب اشیا با چشم
۱ یک ماشین پلاستیکی را به این طرف و آن طرف میبرید و کودک را تشویق کنید با چشم حرکت ماشین را تعریف کند.
۲ سپس از یک چراغ قوه استفاده کنید و از کودک بخواهید نور آن را با چشم تغییر کند.
۳ هنگام رفتن به پارک و باغ وحش حیواناتی را که برای کودک جالب است به او نشان دهید و او را تشویق کنید بر روی یکی از حیواناتی که راه میرود تمرکز کرده و آن را با چشم تعقیب کند.
تمرینات پیشنهادی برای هماهنگی حرکات دست و پا
۱کودک را یاری دهید تا تدریجاً به هنگام راه رفتن هماهنگی بیشتری بیابد.
۲ زنگولهای به او بدهید تا در دستش بگیرد و طوری راه برود که زنگوله صدا نکند.
تمرینات پیشنهادی برای دست ورزی
۱ چند بلوک پلاستیکی در اختیار کودک قرار دهید. ابتدا خودتان آنها را روی هم بچینید و با آن یک پل و بعد یک خانه بسازید تا کودک نیز از شما تقلید کند و در این کار مهارت یابد.
۲ چند قوطی کبریت خالی را در اختیار او قرار دهید تا با استفاده از آنها پله پل یا خانه بسازد.
2 دیدگاه