تداعی بصری:
تعریف:
تداعی بصری عبارت است از توانایی کودک در زمینه ارتباط دادن نمادهای بصری به طریق معنادار.
کودک کم توان ذهنی تربیت پذیر در زمینه تداعی بصری دچار ناتوانی است.وقتی که تصویر کلاهی میان دو تصویر دیگر(برای مثال،تصویر یک اتوبوس و تصویر سر یک انسان)به کودک عرضه می شود،او قادر نیست میان کلاه و جای مناسب آن یعنی سر انسان ارتباط برقرار کند.
تداعی بصری ،نقش بسیار مهمی را در رشد زبان کودکان کم توان ذهنی تربیت ایفا می کند.اگر کودک بتواند تداعی ساده ای را در ذهنش ایجاد کند،به خاطر سپردن برای او آسان تر خواهد بود.
بدین ترتیب یک تصویر،تصویر دیگری را به یاد او خواهد آورد و با انجام این کار حافظه کودک تحریک و تقویت می شود.
بازی های جور کردنی:
-
به کودک بگویید :«همه توپ ها را در این جعبه و همه مکعب هارا در آن جعبه بگذار !همه توپ های آبی را در این جعبه و همه ی توپ های قرمز را در آن جعبه بگذار!همه ی حلقه ها را در جعبه گرد و همه ی مربع عا را در جعبه مربع بگذار!همه ی حلقه های آبی را در جعبه آبی و حلقه های قرمز را در جعبه قرمز بگذار!»
-
کارت های مصوری از پوشاک زمستانی و تابستانی به کودک نشان دهید.به کودک بگویید:«همه ی کارت های مصور پوشاک زمستانی را این جا و همه ی کارت های مصور پوشاک تابستانی را آن جا بگذار!»
شما ممکن است از نشانه های بصری از قبیل تصویر یک آدم برفی و یا یک استخر شنا استفاده کنید.
جفت ها:
-
دو کارت مصور مشابه فراهم کنید تا کودک آن ها را با یکدیگر جور کند،مانند:کارت مصور دو فنجان و دو قاشق .دو کارت مصور از یک موضوع ،یکی کارت مصور رنگی و دیگری کارت مصور سیاه و سفید ،تهیه کنید.کودک باید دو تصویر را با یکدیگر جور کند.دوکارت مصور از یک موضوع ،یکی کارت مصور رنگی و دیگری کارت مصور نقطه چین فراهم کنید.کودک باید دو تصویر را با یکدیگر جور کند.
جور کردن:
-
لباس های گوناگون را بین کودکان رد و بدل کنید.وقتی که پیرهن مطرح می شود،کودک باید به پیراهن خود اشاره کند.
چه لباسی بپوشیم
-
از کودک سوال کنید:«چه چیزی را بر سرتان می گذارید؟و یا چه چیزی را به پا می کنید؟»کودک باید لباس و شیء مربوط را از میان انبوهی از لباس ها و اشیاءانتخاب کند.
بازی های جور کردنی دیگر:
-
تصویر یک کارگر را به کودک نشان دهید و از او بخواهید تا این تصویر را با کاری که کارگر انجام می دهد و یامحلی که کار می کند،جور نماید.برای مثال شیر_شیر فروش،نامه _نامه رسان،پرستار_بیمارستان،آرایشگر_آرایشگر.
-
تصویر هایی از حیوان ها و تصویرهایی از محل زندگی آن ها به کودک نشان دهید.از کودک بخواهید که حیوان مورد نظر را با محل زندگی یا نوع خانه اش جور کند.
-
وسایل مبلمان عروسکی فراهم کنید و از کودک بخواهید که مبلمان مناسب هر اتاق را در یک خانه عروسکی جور کند.برای هر یک از اتاق ها از رنگ خاصی به عنوان نشانه بصری استفاده کنید.سپس این فعالیت را بدون ارائه نشانه بصری(رنگ اتاق)انجام دهید.
-
مجموعه ای از اشیاء گوناگون از فروشگاه های مختلف فراهم کنید.برای مثال،اشیایی از مغازه کفاشی و اشایی از اداره پست.کودک باید شیء ارائه شده را با تصویر فروشگاه مربوط جور کند.
تداعی بصری ساده:
-
کارت های مصور گوناگون رامخلوط کنید و از کودک بخواهید آن ها را با یکدیگر مرتبط سازد.برای مثال،از او بخواهید آن ها را با یکدیگرمرتبط سازد. برای مثال،از او بخواهید قسمت های بدن را با لباس مناسب مرتبط سازد،مانند:کلاه_سر،کفش_پا،عینک_چشم.
-
یک «جعبه شادمانه»و یک«جعبه غمگنانه»حاوی کارت های مصوری که بیانگر حالت های شادی و غم باشد،فراهم کنید.کارت های مصور گوناگون (شاد و غمگین)در اختیار کودک قرار دهید.او باید کارت های مذکور را بر حسب هر یک از حالت های شاد و غمگین دسته بندی کند و داخل جعبه مربوط بیندازد.آن گاه با ارائه «کارت های کنشی»بر میزان دشواری این فعالیت بیفزایید.بدین ترتیب کودک باید کنش خاصی را با جعبه مربوط مرتبط سازد.برای مثال،تصویر کودکی که از دوچرخه افتاده یا کودکی که انگشتش را بریده است باید داخل جعبه غمگنانه گذاشته شود.
چه چیزی گم شده است؟
-
چند شیءرا داخل جعبه ای قرار دهید.یکی از انها را پنهان کنید و سپس از کودک بخواهید که شیء پنهان شده را شناسایی کند.تصویرپسریادختری را به طور نقطه چین بکشید.برخی از قسمت های بدن را حذف کنید یا نکشید. کودک باید بتواند قسمت های حذف شده را شناسایی کند.
پیدا کردن تفاوت ها:
-
تصویر های مشابهی با تفاوت های آشکار فراهم کنید(برای مثال تصویر دو پسر با پیرهن های متفاوت).این فعالیت را با استفاده از تصویر های مشابهی که تفاوت های آن ها کمتر آشکار است،ادامه دهید.
-
دو توپ قرمز و یک مکعب سبز تهیه کنید.از کودک بخواهید که شیء متفاوت را از دو شیء دیگر را انتخاب کند.آن گاه با استفاده از اشیاء گوناگون که رنگ مشابه دارند،بر میزان دشواری این فعالیت بیفزایید(برای مثال،دو توپ قرمز و یک مکعب قرمز)
-
دو شیء گرد و یک شیء مثلثی شکل فراهم کنید.از کودک بخواهید که شیء متفاوت از دو شیء دیگر را انتخاب کند.دو شیء صدادار و ی: شیءمعمولی یا شیءای که صدادار نیست تهیه کنید.از کودک بخواهید که شیء متفاوت از دو شیء دیگر را انتخاب کند و تفاوت های آن هارا بیان نماید.تفاوت اشیاءمی تواند از جنبه های گوناگون باشد،برای مثال:ساختمان اشیاءاندازه ،شکل،رنگ و وزن.
متضاد:
-
مفاهیم متضاد رو_زیر،داخل _خارج،بالا_پایین،تمیز_کثیف،سرد_گرم،بزرگ_کوچک،و نظایر آن را به کودک اموزش بدهیدو برای این منظور از کارت های مصور مناسب استفاده کنید.
قصه های کوتاه متوالی:
-
سه یا چهار کارت مصور که بیانگر یک قصه کوتاه باشد به کودک ارائه دهید.نظم کارت ها را به هم بزنید و آن گاه از کودک بخواهید که آن هارا برحسب توالی مورد نظر مرتب کند.
درمان ناتوانی کودکان از طریق بازی
(بازی کودک)نمونه هایی از بازی های حسی برای کودکان
هماهنگی دو طرفه بدن کودک در فرآیند رشد
وبلاگ رسمی لکنت زبان _ تداعی بصری
صفحه رسمی کلینیک یاشا در اینستاگرام
تقویت تماس چشمی و رفتار های مربوط به تقویت نگاه کردن در کودکان
بهترین کلینیک که انصافا بدون هیچ ریاکاری مشغول به کار است.
نکته قابل توجه در کلینیک یاشا همکاری تیمی ۱۰۰ در ۱۰۰ دیده میشه
سپاس از مدیریت بسیار خوب جناب دکتر امانیان