بازسازی شناختی از لکنت
راه دیگری که درمانگران می توانند به کودکان در کاهش واکنش های منفی به لکنت کمک کنند از طریق بازسازی شناختی می باشد.
بازسازی شناختی به افراد کمک می کند که در مورد مشکلاتی که با آنها در زندگیشان مواجه می شوند به طور متفاوتی فکر کنند..
هدف ، تغییر افکار و باورهای غیرمنطقی از طریق ارزیابی آن باورها و مقایسه کردن آنها با شواهد موجود به صورت منطقی تر می باشد.
فرآیند این کار شامل کمک به افراد در شناسایی افکار جاری در مورد یک مشکل و پس از آن اصلاح تدریجی آن افکار برای کاهش مشکل است. این مراحل ممکن است شامل یادگیری در مورد گفتار روان و با لکنت ، شناسایی منبع ترس همراه با لکنت ( مثلا واکنش های شنوندگان ) تعیین اینکه آیا آن ترس ها منطقی هستند با استفاده از ارزیابی موقعیت هایی که ایجاد اضطراب می کنند . و خلق یک سری افکار و باورهای متفاوت بر اساس شواهد جدید باشد.
چکیده بازسازی شناختی
- چگونگی تفکر ما در مورد اتفاقی ، چگونگی احساس ما را تعیین می کند.
- بعضی از افکار ما نگران کننده هستند. و در نتیجه باعث ایجاد ترس در ما می شوند.
- بعضی از افکار ما آرامبخش تر هستند. و در نتیجه باعث ایجاد احساس ترس کمتری در ما می شوند.
- اگر ما بتوانیم افکار نگران کننده ی خود را به افکار آرامبخش تر خود تغییر دهیم. احساس ترس کمتری می کنیم.
مراحل بازسازی شناختی
- شناسایی افکار منفی که در پشت احساسات منفی قرار گرفته اند.
- جمع آوری شواهد برای افکار
- آزمون کردن عواقب احتمالی اتفاق مورد هراس
- ارزشیابی افکار بر اساس شواهد.
- تغییر افکار نگران کننده به افکار آرامبخش
هدف ما متقاعد کردن کودکان به فکر کردن به شیوه ای متفاوت نیست. بلکه ایجاد فرصتی است برای ارزشیابی کردن افکار فعلی خودشان. و از این طریق خودشان افکارشان را تغییر خواهند داد.
شناسایی افکار منفی که در پشت احساسات منفی قرار گرفته اند.
به عنوان مثال بعد از اینکه یک کودک در مورد آنچه در حین لحظه لکنت انجام می دهد در تمرین شناسایی لکنت یادگرفت می تواند لیستی از آنچه باعث اضطراب او در موقعیت های گفتاری خاص می شود را تهیه کند کند.
جمع آوری شواهد برای افکار
برای آسان کردن این کار درمانگر می تواند به کودک کمک کند تا یک لیست از همه چیز هایی که ممکن است وقتی که او بلند می خواند به بدی اتفاق بیفتد را بنویسد. و ترس هایش را به آنها ارتباط دهد.
شاید لیست شامل تولید یک قفل شدید ، خندیدن سایر بچه ها به او ، از دست دادن جایگاهش ، به خطا تولید کردن یک کلمه و غیره باشد
آزمون کردن عواقب احتمالی اتفاق مورد هراس
درمانگر باید این ترس ها را تایید کرده و به کودک کمک کند تا بفهمد که این قابل درک است. که او به این شیوه فکر و احساس کند.
اما در همین زمان درمانگر می تواند به کودک کمک کند تا انچه را که در حقیقت اتفاق خواهد افتاد اگر یکی از اتفاقات مورد هراسش اتفاق بیفتد را در نظر بگیرد.
اگر کودک به این احتمالات به صورت یک فاجعه نگاه کند درمانگر پس از آن می تواند یک سلسله مراتب حساسیت زدایی را برای کمک به او در جهت تجربه اتفاقات مورد هراس در یک موقعیت نسبتا امن و حمایتی انجام دهد.
ارزشیابی افکار بر اساس شواهد
به این علت که کودک در حساسیت زدایی درگیر شده است خواهد فهمید :
موقعیت مورد هراس به اندازه ای که او فکر می کرده ترسناک نیست. و اینکه حالا می تواند در مورد آن موقعیت به صورت متفاوتی شروع به فکر کند.
از طریق این نوع بازسازی شناختی و تمرین های حساسیت زدایی درمانگر می تواند به کودک کمک کند. که تفکرات و احساسات خود را در مورد لکنت تغییر دهد . به نحوی که او قادر خواهد شد آزادانه تر ارتباط برقرار کند. و کمتر به صورت منفی به لکنت واکنش نشان دهد.
تغییر افکار نگران کننده به افکار آرامبخش
خودگویی مثبت شیوه ای است که افراد می توانند برای تقویت تغییراتی که در حال انجام هستند درمواجه شدن با چالش های فکری که با آنها مواجه می شوند بکار گیرند.
برای کمک به مراجعین برای کسب این مهارت در ابتدا می توانیم به کودکان شناسایی خودگویی منفی و آسیب رسان را یاد دهیم.
برای مثال : وقتی من لکنت می کنم مردم فکر می کنند من مشکل ذهنی دارم.
در مرحله بعد تغییر ساختار این جملات را به جملات مثبت تر آموزش می دهیم.
برای مثال : من می دانم مشکل ذهنی ندارم. لکنت فقط یک مشکل گفتاری است.
لینک های مرتبط با ” بازسازی شناختی از لکنت ”
ویژگی های شناختی کودکان اتیستیک
بررسی روابط والدین و فامیل با کودک معلول
جهت ارتباط بیشتر می توانید از طریق اینستاگرام و تلگرام با ما در تماس باشید :