5 اصل مهم گفتار درمانی در درمان کودکان اوتیسم:
آشنایی با هر کودک اوتیسم با کودک اوتیسم دیگر متفاوت می باشد.
در واقع هرکودک اوتیسم نقاط قوت و نیاز های ارتباطی متفاوتی دارد،به همین دلیل است که وجود یک برنامه جامع درمانی که برای همه کودکان اوتیسم مفید باشد غیر ممکن می باشد.
در درمان کودکان اوتیسم 5 اصل مهم است ک رعایت انها برای درمانگر موجب بهبود عملکرد شده و واجب است:
5 اصل مهم گفتاردرمانی در اوتیسم
1_برقرار کردن ارتباط عملکردی و خود به خودی:
برای هر درمانگر اولین هدف در برخورد با کودک اوتیسم باید این باشد که تشخیص دهد ایا کودک توانایی برقراری اگه ارتباط عملکردی و خود به خودی را دارد ؟اگر چه کودک این توانایی را دارد عالی است و اگر ندارد همین جا متوقف بشوید و عبور نکنید، این مرحله باید کامل باشد.
2_درمانگر باید دستور عمل های اجتماعی را در تنظیمات مختلف در طول روز ارائه بدهد.
از دیگر مواردی که باید در برنامه های درمان و اموزشی کودک اوتیسم باشد اموزش های اجتماعی می باشد.
کودمانی که مبتلا به اختلال اوتیسم هستند ،توانایی کمی در درک رفتار قابل قبول اجتماعی دارند. انها برای رفتار درست در موقعیت های مختلف اجتماعی مشکل دارند
امورش مستقیم رفتار های مناسب و قابل قبول از نظر اجتماعی مانند :(کودکان باید یاد بگیرند که چه رفتار هاای مناسب چه محیط هایی است.)باید از اهداف مهم درمانگران باشد.
چند استراتژی ثابت شده(اموزش رفتار اجتماعی) برای کودکان اوتیسم:
1_پشتیبانی دیداری
2_داستان های اجتماعی .(کتاب های اموزشی مناسب که برای کودکان طراحی شدند)
3_مدلسازی ویدئو(مشاهده فیلم های آموزشی)
3_هدف قرار دادن تعاملات همراه .
در این مرحله باید تعامل کودک اوتیسم با همسالان خودش را هدف قرار بدهیم،چرا که کودکان مبتلا به اوتیسم در تشخیص و ارتباط بسیار مشکل دارند .
درمانگر باید به میزان قابل توجهی مهارت برقراری ارتباط ،(بسته به سن سطح رشد کودک)را هدف خودش قرار دهد.
برخی مهارت ها برای کودکانی که تازه اموزش تعامل با همسالان خود را آغاز کرده اند:
1_مهارت بازی:اموزش چگونگی بازی به کودک با کودکان دیگر.
2_پاسخ دادن به نام:اموزش پاسخ دادن کودک وقتی کسی نام او را صدا می زند.
3_توجه مشترک را ایجاد کنید:کمک به کودک برای هماهنگ شدن با افراد اطراف خود.
4_اموزش و پشتیبانی از سایر بزرگسالان
کمک به والدین برای ارتباط موثر تر و اموزش به انها.
معمولا والدین خواستار این هستند که کودک تایم بیشتری را با گفتار درمان خود بگذراندچرا که گفتار درمان ارتباط بهتری با کودک برقرار میکند ،بنابرین گفتار درمان باید به والدین هم اموزش لازم را بدهد تا ان ها نیز بتوانند ارتباط موثر تری با کودک خود داشته باشند.
5_مهارت های ارتباطی در سایرزمینه ها بهبود یابد.
سرانجام درمانگر باید سایر مهارت های ارتباطی که کودک اوتیسم را تحت تاثیر قرار می دهد را به او اموزش دهد.
چند زمینه که ممکن است نیاز به پرداختن داشته باشد :
1_خطاهای صدای گفتاری
2_خطاها در دستور زبان
3_مشکلات پرسش و پاسخ به سوالات
4_دشواری با زبان مجازی
در این مقاله با 5 اصل مهم گفتاردرمانی در اوتیسم آشنا شدید به مطالب زیر نیز مراجعه نمائید…