ارزیابی تغذیه کودکان

 

 


۱- جمع آوری داده‌ها:

– تاریخچه پزشکی:

موارد مربوط به تغذیه مثل مشکلات قلبی – تنفسی، رفلاکس معده و روده

نورولوژِیک شامل رشد مهارت های حرکتی – دهانی

بستری شدن های طولانی

 

– نمودار رشد: BMI (شاخصی برای ارزیابی رشد)

 

– وضعیت فعلی تغذیه بالینی کودک:

الف) تست های آزمایشگاهی و anthropometrics

ب) مثل ضخامت عصلات نواحی مختلف، محیط میانه بازو و …

 

۲- غربالگری تغذیه ای:

• تاریخچه تغذیه ای (کسب اطلاعات از والدین)

• شرایط رشدی (کسب اطلاعات از والدین)

• الگوهای مختلف تغذیه ای، ترکیبات مختلف غذای کودک، زمان شروع مشکل تغذیه

• مدت زمان تغذیه، محیط فیزیکی و پوسچر نشستن کودک

 

۳- ارزیابی فیزیکی (جسمانی):

• رفتار: میزان هوشیاری، فعال، تحریک پذیری یا بی تفاوتی با سوء تغذیه همراه است.

• رشد: مهارت های حرکتی درشت، ظریف، تون عضلانی، بررسی مایلستون‌ها

• وضعیت فیزیکی: پوست، مو، چشم، حفره دهان، ظاهر حفره دهان، رفلکس ها

 

۴- ارزیابی مهارت های تغذیه ای و مهارت های حسی – حرکتی دهان:

– از تولد تا ۴ ماهگی:

Rooting: ضربه آرام به گونه نوزاد / چرخاندن سر به سمت تحریک شده / در 3-5 ماهگی از بین می رود.

Sucking: انگشتتان از گونه به سمت لب برود/ آهسته به داخل دهان ببرید/ به نرمی به سمت کام حرکت دهید/ نوزاد شروع به مکیدن می کند/ احساس کشش در انگشت توسط کام و زبان/ در حدود 6 ماهگی از بین می رود.

Bite : حرکت بالا و پایین فک/ گار گرفتن/ تحریک به صورت بر روی قسمت جلویی لثه فشار وارد کنیم پاسخ را می بینیم/ حدود 5-3 ماهگی از بین می رود.

Gag: تا آخر عمر/ قاشق را به آرامی بر روی زبان قرار داده و آهسته به عقب می بریم. در یک نقطه زبان مثل کوهان برجسته می شود.

Tongue Protrusion/ جلو آمدن زبان: ارادی غیر ارادی/ بیرون آمدن زبان و باز شدن دهان زمانی که ماده غذایی وارد دهان می شود.

Swallow/ بلع: از طریق حرکات فک و حرکات طرفین زبان، عمل بلع صورت می گیرد و از طریق بالا و پایین رفتن حنجره مشخص می شود.

Lip and jaw obstacle/ انسداد لب و فک: خمیری کردن لقمه/ مانع خروج غذا/ ابتدا فقط حرکات عمودی فک است سپس در حدود 7-6 ماهگی حرکت طرفی شروع شده و نهایتا با حرکات چرخشی کامل می شود.

Tongue mobility

 

– ۷-۵ ماهگی:

از دست دادن رفلکس Rooting، Sucking، Bitting/ جلو آمدن زبان

 

– ۱۲-۸ ماهگی:

 توانایی مهارت های دستکاری غذا و جویدن را پیدا می کند و شروع مهارت خود تغذیه ای

 مشاهده کنترل ارادی، هوشیاری، بالا بردن زبان، دستکاری غذا

 

۵- ارزیابی جنبه های روانی – اجتماعی – تعاملی تغذیه:

• نوع گریه های کودک

• علائم: بی قراری و گریه کودک برای نشان دادن گرسنگی

• تعامل والدین و کودک


گفتاردرمانی در گرگان

نشانه های اولیه اتیسم

درمان لکنت زبان با برنامه کمپرداون

دندانپزشکی

اختلال خوردن غذا در خردسالان

تغذیه

گفتاردرمانی خوب در گرگان

  1. ارزیابی بالینی تغذیه – کلینیک یاشاـ دکتر حنیف امانیان ـ۰۹۹۰۹۵۰۱۴۲۸

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰

    […] ارزیابی بالینی تغذیه و بلع کودکان […]

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط