اختلال های پردازش شنیداری مرکزی:
توصیف:
اختلال های پردازش شنیداری مرکزی بنا به تعریف ،اختلال هایی هستند که در پردازش پیام های شنیداری نمی توان به کاهش شنوایی محیطی و یا اختلال هوش نسبت داد.
بزرگسالان نیزممکن است در اثر بیماری هایی هم چون سکته مغزی و یا بیماری مالتپیل اسکلروز(MS)،به طور اکتسابی به این اختلال ها مبتلا گردند.
علت شناسی:
علت خاصی برای این اختلال ها شناخته نشده است.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
ناتوانی در امر تولید صداهای دوره ی نوزادی ،غان و غون و یا عدم تکامل این صداها به آوا سازی های پیچیده تر.
کاهش توجه در توانایی درک ویژه به محرک های شنوایی.
-
وجود مشکلاتی در امر تبدیل اطلاعات شنیداری دریافت شده به عملکرد های یادگیری ،حافظه و زبانی.
-
بی ثباتی در پاسخ های ارائه شده به صوت.
-
اختلال هایی در تولید صدا.
-
اختلال هایی در پیروی از دستورات .
-
اختلال هایی در بازگشایی رمز های شنیداری.
-
اختلال های جنبه بیماری گفتار.
-
اختلال پریده گویی و لکنت.
اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات:
-
اختلال احساس بیزاری از صدا
-
حواس پرتی
-
اختلال رفتاری در مکان های پر سر وصدا
-
مشکلاتی در تعیین توالی کارها
-
بی نظمی و پریشانی خاطر
-
فراموش کاری
-
اختلال های حافظه
-
ارائه پاسخ های ناپایدار
-
اختلال های پردازش شنیداری مرکزی ممکن است همراه با اختلال بیش فعالی ناشی از کمبود توجه نیز دیده شوند.
شیوه های مداخله:
-
برای برقراری راهبردهایی در خانه(مانند کاهش میزان صدای زمینه ای،حفظ تماس چشمی به هنگام صحبت کردن با کودک و استفاده از فرامین کوتاه و ساده)،اموزش لازم رابه والدین ارائه نمایید.
-
والدین را به اجرای برنامه ثابتی در منزل ترغیب نمایید.
-
تمرین های لازم در مورد” چگونگی “گوش دادن را به دانش اموزان بیاموزید.
-
برای استفاده از سمعک و یا سیستم اف ام(FM) با اموزگاران کلاس و کارشناسان شنوایی سنجی مشورت کنید.
-
تلاش کنید که در تمامی ساعات مدرسه ،روند یکسانی در برنامه های کودکان مبتلا حاکم باشد.به این معنا که به معلمان آموزش دهید تا از نظر محل نشستن در کلاس ،اولویت را به این کودکان داده،تمامی تکالیف را به صورت مکتوب بنویسید و در پایان روز تکالیف جلسه آینده را مرور نمایید.
-
برای یافتن راهکار های موفق ،کودک را در گروه مربوط یه خود فعال سازید و بگنجانید.
-
تمرین های مهارت های درک واجی را با دانش اموز تمرین کنید.
-
مطالب اموزشی را به صورت دیداری ارائه دهید.
-
از دانش اموز بخواهید قبل از انجام هر وظیفه دستورات مربوطه را بازگو نماید.
-
صداهای زمینه ای را به تدریج با گوش دادن به فرامین یا دستورعمل ها،تلفیق کرده و بدین ترتیب نسبت به صدا حساسیت زدایی کنید.
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان