اختلال در ادراک بینایی
هر گونه تداخل در مسیرهای حسی پایه یا یکپارچگی ناکارآمد حسها با بینایی می تواند در یادگیری مشکل ایجاد کند. کودکی با حدت بینایی سالم نیز می تواند دچار اختلالات بینایی شود. که عملکرد تحصیلی، ورزشی و زندگی روزانه را متاثر می سازد. حتی اختلالات کوچک نیز می تواند مشکل ساز باشد. اختلالات ادراک بینایی می تواند نتیجه نقایص پردازش حسی و مهارت های ادراکی دیگر باشد.
ادراک لامسه، مهارت های حرکتی درشت و مهارت های بینایی حرکتی پیش نیازهایی برای شکل گیری ادراک بینایی هستند. کودکان با اختلالات بینایی ممکن اس تجربیات حرکتی و لامسه لازم را که پایه عملکرد بینایی است، نداشته باشند. و یا ممکن است در یکپارچه سازی حسها با مشکل مواجه شوند. صرف نظر از دلیل کودکان با اختلالات بینایی اغلب برچسب نادرست مشکلات رفتاری، توجه، یادگیری و عملکرد تحصیلی ضعیف می خورند.
علائم رایج مشکلات بینایی شامل:
علائم و نشانه های فیزیکی:
- سردردهای مداوم
- فشار چشم
- تاری دید دور یا نزدیک، به ویژه پس از خواندن یا انجام کارها در فاصله نزدیک
- اجتناب از انجام کارها در فاصله نزدیک یا هر تکلیفی که نیاز به بینایی دارد
- پاشتباه در درک عمق
- انحراف چشم به داخل یا خارج، بالا یا پایین
- تمایل به بستن یک چشم یا پوشاندن یک چشم و ترجیح به دیدن با یک چشم
- دو بینی
- هماهنگی چشم و دست ضعیف
- سختی در دنبال کردن هدف متحرک
- سرگیجه و تهوع متعاقب حرکت ، انزجار از حرکت
مشکلات عملکردی
- ضعف در درک مطالب خوانده شده
- سختی در کپی کردن اطلاعات از مکانی به مکان دیگر (مثل تایپ کردن و کپی از نوشتن)
- گم کردن مکان، تکرار و یا حذف کلمات در خواندن
- سختی در تغییر از دید دور به نزدیک و بالعکس
- پوسچر ضعیف هنگام خواندن و نوشتن
- دست نویسی ناخوانا
- ناتوانی در پاسخگویی شفاهی یا نوشتن پاسخ ها روی کاغذ
- برعکس نوشتن حروف و کلمات
- اشکال در قضاوت در مورد سایز و شکل
90 درصد افرادی که در ادراک دیداری مشکل دارند هرگز تشخیص درست دریافت نمی کنند.
در صورت وجود یک یا چند مورد از این علائم، جهت بررسی ضرورت استفاده از عینک یا لنزهای تماسی با یک بینایی سنج مشورت کنید.
در صورت وجود مشکلات عملکردی در حرکت، وضعیت بدنی، دست نویسی، ترس از حرکت و یا اختلال در سوگیری فضایی، ارزیابی توسط یک کاردرمانگر که به صورت تخصصی برای ارزیابی و درمان اختلالات پردازش حسی آموزش دیده است، ضرورت دارد. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت WWW.spdfoundation.net مراجعه کنید.
به عبارتی، بهتر است که ارزیابی اولیه کودک توسط یک کاردرمانگر انجام شود و در صورت عدم تشخیص اختلال در یکپارچگی حسی، کاردرمانگر کودک را به یک بینایی سنج رفتاری ارجاع خواهد داد. البته در اغلب موارد کودکان از شرکت در هر دو درمان سود می برند. چنانچه کودک مداخلات مناسب را در زمان مناسب دریافت کند پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
کاردرمانگران از مجموعه متعددی از فعالیت ها برای درمان اختلالات بینایی استفاده می کنند. درمان تخصصی می تواند در طیف گسترده ای از مشکلات کمک کننده باشد. از جمله:
- ضربه مغزی
- مشکلات بینایی متعاقب فلج مغزی
- سکته
- بیماریهای عصبی عضلانی
- اختلال یادگیری
- استرابیسم
- تنبلی چشم یا آمبلیوپی
- درمان تخصصی و به موقع می تواند اثربخشی جراحی های چشم را بیشتر کند. و حتی در مواردی نیاز به جراحی از بین می رود.
در نظرسنجی اخیر انجمن اپتومتریستهای امریکا که با ۱۰۰۱ پاسخ دهنده اجرا شد، مشخص شد که اغلب والدین، مشکلات بینایی کودکان را کمتر از چیزی که هست تخمین می زنند. و نزدیک به ۹۰ درصد آنها از این موضوع که ۲۵ درصد کودکان دارای مشکلات بینایی هستند آگاه نیستند.
بر اساس اطلاعات این انجمن، بیش از ۶۰ درصد کودکانی که با عنوان دیرآموز خوانده می شوند در حقیقت دارای مشکلات بینایی هستند که بر پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذار است.
” بینایی سالم فراتر از این است که فرد هنگام عبور از خیابان چراغ های راهنما را ببیند. و یا نوشته های معلم روی تخته را بخواند. این بدان معنا است که بینایی به فرد کمک می کند تا زندگی جامع و کاملی را با تمام عمق و گستردگی، احساس و تجربه درک کند. دیدن، بیش از هر حس دیگر، رفتار و تجربه فرد از زندگی را شکل داده و هدایت می کند. از این پس، چرایی تاکید من بر اهمیت بینایی را درک خواهید کرد. که بینایی هدیه ای است که همه افراد سزاوار داشتنش هستند ” .
ریچارد کاونر
لینک های مرتبط با ” اختلال ادراک بینایی ”
با ما در ارتباط باشید :