اختلال حسی دوگانه
(Dual_sensory_Impairment)
توصیف:
مرکز ملی هلن کلر(Helen keller national=HKNC)t ،فردناشنوا _نابینا را فردی با خصوصیات زیر توصیف می کند:
-
دارای قدرت بینایی مرکزی حداکثر 20/200 در چشم بهتر و با عدسی های اصلاح کننده و یا با اندازه میدان بینایی حداکثر 20 درجه در چشم بهتر (بالاترین حد ممکن ،180درجه است)و یا با افت بینایی پیش رونده ای که پیش آگهی آن به یکی ازاین دو حالت و یا هر دوی آنها مربوط می شود.
-
فرد دچار اختلال شنوایی مزمن شدیدی که با بهترین تقویت شنیداری نمی توان اکثر گفتارهارا درک کند ویا فرد دچار کاهش شنوایی پیشرونده ای که پیش آگهی ان منجر به چنین حالتی گردد.
-
فردی که ترکیبی از اختلال های توصیف شده در عبارات شماری 1و 2 ،دشواری های شدیدی را برای او در دستیابی به استقلال در فعالیت های زندگی روزمره،سازش های روانی و یا انجام وظایف به وجود می آورد.
نشانگان آشر ،عامل اصلی علل ناشنوایی و نابینایی در اوایل دوران بزرگسال به شمار می رود.
علت شناسی:
ناشنوایی _نابینایی در 4 گروه تقسیم بندی می گردد:
-
ناشنوایی_نابینایی مادر زادی : در کودکانی رخ می دهد که با فقدان دوگانه متولد شده و یا این اختلالات را از اوایل دوره رشد تجربه می کنند.
از علل این بیماری می توان به نشانگان سرخچه ی مادر زادی،ارتباط (CHARGE)_به مبحث ارتباط چارچ نیز رجوع کنید_نارس بودن و ضربه های قبل یا پس از زایمان اشاره کرد.
-
ناشنوایی_نابینایی اتفاقی(پیش بینی نشده): در بین افرادی ایجاد می گردد که اختلال های حسی ان ها ،پس از رشد زبان رخ می دهد و از علل ان می توان به بیماری های تب دار ،دیابت مغز،ضربه ها و تجمع سموم در بدن اشاره کرد.
-
کری مادر زادی و نابینایی اتفاقی:در افرادی رخ می دهد که با کری و یا کاهش شنوایی متولد شده وپس از مدتی دچار بینایی می گردد.شایع ترین علت این عارضه ،نشانگان آشر می باشد.
-
کوری مادر زادی و کری اتفاقی: در افرادی دیده می شود که با اختلال های بینایی متولد شده و پس از مدتی دچار کاهش شنوایی می شوند.
اختلال های گفتاری زبانی:
-
اختلال های زبانی ادراکی ،به دلیل ناتوانی و یا کاهش توانایی دریافت ورودی ها(اعم از شنوایی و یا بینایی)
-
اختلال بیانی
اختلال های همراه با بیماری و سایر مشکلات:
-
افراد دچار کاهش بینایی و یا شنوایی اکتسابی ،باید خود را با مفهوم جدیدی از خویشتن ،سازگار نمایند.
-
ممکن است با محدودیت هایی در زمینه ی تجربه های زندگی روبه رو شوند.
ارزیابی اختلال حسی دوگانه :
-
روش های رسمی و غیر متداول برقراری ارتباط که در حال حاضر به کار می روند. و هدف رفتار های ناسازگارانه را نیز ارزیابی کنید.
-
نیاز های ارتباطی کنونی و آینده ی بیمار را ارزیابی کنید.
شیوه های کف دست:
-
درک لمسی (نوشتن حروف کلمه ها در کف دست)را اموزش دهید.
-
درک لمسی امضا کردن را اموزش دهید.
-
هم زمان با سیر قهقرایی مهارت های بینایی و یا شنوایی ،به بیمار کمک کنید تا خود را با شیوه های جدید برقرار ارتباط ،سازگار نماید.
-
در شرایط واقعی و عملی به بیمار کمک کنید تا از راهبرد های مختلف برقرای ارتباط بهره مند شود.
حنیف امانیان
چگونگی تأثیر تحریک الکتریکی بر روی زبان و گفتار
سکته مغزی و گفتاردرمانی در گرگان
گفتاردرمانی و کاردرمانی آنلاین
تشخیص اختلالات حسی ـ پرسش و پاسخ افتراق با اختلال حسی دوگانه