اولین بخش برنامه قوانین روانی حاوی سه قانون کلی است: 1 )آهسته صحبت کن 2 )هر دفعه یک واژه را بگو.
این قوانین در هر کودک از آغاز درمان استفاده میشود. آسیب شناس گفتار و زبان تشخیص میدهد .که کدام یک از این قوانین عمومی بر اساس نتایج ارزیابی برای هر کودک مناسب است. برای مثال اگر یک کودک خیلی تند صحبت میکند و کلمات تکرار میکند.آسیب شناس گفتار و زبان قوانین عمومی 0 و 2 را اجرا میکند. اگر کودک دیگری سرعت گفتارش طبیعی است. اما هم کلمات را تکرار و هم آنها را کشیده ادا میکند .استفاده از قوانین 2 و 3 مناسب است. قوانین عمومی تمرکز اولیه درمان برای همه کودکان است. حتی اگر کودک جنبه های پیچیده تر لکنت مثل قفلهای حنجرهای یا تنفس در ناحیه دهان را نشان دهد.
از نظر بالینی، ما مشاهده کردیم که کودکانی که از ابتدا تنفس.های حنجرهای و دهانی داشتند این رفتارها را بعد از کاربرد قوانین عمومی مناسب حذف کرده اند. این به این معنا است که با کار روی ترکیبی از سرعت گفتار )قانون 0 :آهسته صحبت کن( و تکرار )قانون 2 :هر دفعه یک واژه را بگو( و در صورت لزوم، کشیده گویی ها )قانون 3 :آن واژه را کوتاه بگو( تنسهای حنجرهای و دهانی بدون کار مستقیم حذف شده اند).
قانون 1 :آهسته صحبت کن
کنترل سرعت گفتار یک جز درمانی بسیاری از برنامه های درمانی است. زیرا به خوبی سندیت دارد .که کاهش سرعت گفتار لکنت را کاهش میدهد. برچسب آهسته صحبت کن، هدف این قانون در واقع استفاده از یک سرعت آهسته طبیعی است. یک سود کاهش سرعت گفتار این است که به کودک زمان بیشتری میدهد .تکرارها یا کشیده گویی ها را تعیین یا تشخیص دهد. استفاده از سرعت گفتار کمتر ممکن است. همچنین زمانبندی حرکتی گفتار را ساده کند. یا زمان بیشتری را گسترش داده و توانایی کنترل مورد نیاز برای کسب مهارتهای فیزیولوژیکی الزام برای تولید گفتار روان را به کودک بدهد. به علاوه برای کاهش لکنت با کاهش سرعت گفتار وقتی سرعت گفتار کودکان دارای لکنت کم میشود. باعث ایجاد یک آرامش در طول جلسه درمان میشود.
همچنین وقتی تمرکز جلسات درمانی روی کاهش سرعت گفتار باشد، وقوع( بسامد)لکنت شروع به کاهش میکند.در حالی که سرعت طبیعی آهسته گفتار بدون تغییر باقی میماند. این کاهش مداوم در لکنت هنگام استفاده از سرعت آهسته میتواند .بواسطه حفظ آرامش محیط درمانی بواسطه سرعت آهسته گفتار ایجاد شود. هنگام ارائه و اجرای این قوانین مدلسازی گفتار دارای سرعت طبیعی آهسته خیلی اهمیت دارد.
بعد از اینکه درمانگر سرعت گفتار طبیعی آهسته مناسب سن کودک را مدل دهی کرد. کودک نیز باید به همان شیوهای که درمانگر صحبت میکند آموزش ببیند. مواد نمادی مثل لاکپشت ها، خرگوشها و حلزونها در مقابل شیرها، اسبها و یوزپلنگها برای مقایسه سرعت آهسته و تند مفید باشد. برای آموزش مفهوم آهسته صحبت کن آسیب شناس گفتار و زبان میتواند یک مسابقه بین یک حیوان سریع و کند را شبیه سازی کند. در این مسابقه، حیوان کند برنده میشوند .در حالی که حیوان سریع مشکلاتی مثل تلوتلو خوردن و افتادن را دارد.
این مشکلات میتواند برای توضیح دادن این موضوع که وقتی مردم خیلی سریع صحبت میکنند .آنها روی کلمات تپق میزند. و لکنت میکنند، درست مثل وقتی که خیلی تند میدوند، تلوتلو خورده و بیفتند. برای تثبیت ایجاد فهم بیشتر از این مفهوم کودک و درمانگر میتوانند نقش بازی کنند .با وا نمود کردن به اینکه خیلی سریع میدوند .در حالی که خیلی سریع صحبت میکنند و درمانگر تولید لکنت کاذب میکند. سپس درمانگر و کودک آهسته دور اتاق درمان راه بروند در حالی که به شیوه آهسته طبیعی روان صحبت میکنند و بحث میکنند. در مورد اینکه چگونه آنها میتوانند تعادل و گفتارشان را هنگامی که ما راه میرویم و آهسته صحبت میکنیم کنترل کنند.
سرنخ بینایی برای این قوانین بالا و پایین بردن دست به شیوه سنتی که به معنی آهسته تر صحبت کن است. وقتی که سرعت گفتار کودک خیلی زیاد میشود. دومین یادآور غیرکلامی گوشهای خوشحال / گوشهای ناراحت است. که در آن درمانگر گوشهای خود را به صورت ساختگی به خاطر درد میگیرد. وقتی که کودک تند صحبت میکند .یا دور اتاق میرقصد به نشانه شاد بودن گوش زیرا سرعت کم گفتار گوشهای درمانگر را شاد میکند.
قانون 2 :هر واژه را یکبار بگو
به طور معمول، تکرار بخش از کلمه یا کل کلمه تک سیلابی از ویژگی های غالب گفتاری است. که در کودکان دارای لکنت زیاد به مداخله دارد؛ بنابراین قانون هر دفعه یک واژه را بگوبرای موفقیت برنامه مهم است. برای آموزش تواند استفاده شود.
می توانند مقایسه این مفهوم مقایسه دو سری از آیتمهای متضاد باهم ،دو سری مختلف سکه می شوند. سری اول شامل سکه هایی متفاوت که در یک ردیف قرار دارند (مثل، پنی، دایم، نیکل و موارد دیگر) و نمایانگر گفتار روان اند.و دومین ردیفی از سکه ها هستند که تعدادی سکه مشابه در یک ردیف دارند مثل (پنی، پنی، پنی، نیکل و دایم)و نمایانگر گفتار ناروانی هستند .که دارای تکرار است. سریهای دیگر مثل شمارش و نامیدن روزهای هفته یا ماههای سال میتواند. برای نشان دادن اهمیت هر کلمه و این که هیچ کدام از آنها نیازی به تکرار ندارند. تا کودک معنی (مقصود)هر واژه را بفهمد ،استفاده شود. برای روشن شدن مطلب، آسیبشناس گفتار و زبان میتواند یک واژه را یک بار یا بیشتر تکرار کند، به دنبال پرسیدن از کودک که آیا او به شنیدن واژه به دفعات زیاد برای فهمیدن مقصود او نیاز دارد یا خیر؟
تکنیک دیگر برای آموزش این مفهوم استفاده از (هر دو پا)است. برای روشن شدن مطلب، آسیبشناس گفتار و زبان میتواند با سرعت کم (آهسته) صحبت در حالی که به آهستگی دور اتاق درمان با کودک راه میرود. در حین راه رفتن، درمانگر میتواند برای کودک توضیح دهد که قدم زدن آسان و راحت است. وقتی که برای هر گام ازهر دو پا (پاهای مختلف) استفاده میشود. سپس، او میتواند بایستد و روی یک پا چند قدم لیلی کند .تا نشان دهد که راه رفتن سخت و دشوار میشود .وقتی که برای هر گام از یک پا استفاده شود. تکرار این فعالیت با گفتن واژههای مختلف با هر گام و سپس شروع به لیلی کردن روی یک پا و همزمان با آن تکرار یک واژه نشان خواهد داد. که، در طول گفتار اگر یک واژه (بارها و بارها) گفته شود .گفتار نیز دارای تپق (bumpy )میشود. و فهم آن نیز ممکن است سخت شود.
حرکت دستی برای این قانون باال بردن انگشت اشاره، مانند تماشاگران ورزشی که نشان میدهد تیم آن بهترین تیم (one number )است، برای وقتی که تکرار اتفاق میافتد، میباشد. در بعضی (تعداد کمی ازموارد )، ممکن است یک کودک نسبت به تشخیص تکرارهای گفتارش توسط درمانگر عکس العمل منفی نشان دهد. برای اجرای اهداف کلینیکی در جهت افزایش آگاهی کودک از زمانهایی که تکرار در گفتارش رخ میدهد. و کودک در این حال اذیت نشود، ما باید انگشتمان را تا نیمه بالا بیاوریم .یا فقط کمی آن را خم کنیم، به عنوان یک یادآور غیرکلامی. درمانگر سپس به صورت سؤالی بیان میکند تو همیشه کلماتت رو بیش از یکبار ادا میکنی. آیا اینطوره؟ کودک ممکن است وجود این تکرارها در گفتارش را انکار کند. اما نشانه های غیرکلامی حاکی آگاهی او از این موضوع است. در این تعامل هدف افزایش آگاهی بدون نیاز به اینکه کودک در ظاهر اقرار کند که چیزی را اشتباه انجام داده است میباشد.
سرنخ غیرکلامی گوشهای خوشحال / گوشهای ناراحت میتواند در مقابل افزایش آگاهی کودک از زمانهایی که کلمات را تکرار میکند، استفاده شود. برای اطمینان از آگاهی کودک از سرنخ درمانگر میتواند .خود را روی کف اتاق بیندازد در حالی که گوش خود را به خاطر درد گرفته است
. قانون 3 :آن واژه را کوتاه بگو
این قانون برای حذف کشیده گویی ها طراحی شده و فقط برای کودکانی است که ویژگی گفتاری لکنت آنها کشیده گویی است. در کودکانی که کشیده گویی در گفتارشان دارند. این قانون یک جز یکپارچه از فرآیند درمان است. و در اولین جلسه مداخله ارائه میشود. سرنخ انگشتی که میتواند استفاده شود راهنمایی کودک در این جهت است که یک تکرار را بصورت خالصه بگوید.
لینک های مرتبط با ” آموزش قوانین عمومی برنامه frp ”
رفتار های وابسته ی افراد لکنتی
با ما همراه باشید :