توصيه در مورد آموزش کودکان معلول ذهنی: ( یادگیری کودک )
-
در انجام کار و به نتيجه رسيدن کودک شتاب به خرج ندهيد با توجه به شناختی که نسبت به کند کاری آنان داريد به آنان فرصت دهيد تا بلاخره کار خود را انجام دهند.
-
تکرار و تمرين زياد لازمه يادگيری هر مفهوم يآ مهارت از طرف کودکان عقب مانده ذهنی است.هر مهارت هر چقدر ساده بايد آنقدر تکرار شود تا از طرف او مورد يادگيری قرار بگيرد.
-
رفتار شما بايد با آنان مانند رفتار با کودکان عادی باشد،ولی در عين حال انتظار عکس العمل کودکان عادی را نبايد از آنان داشته باشيد.
-
در صورت عدم توفيق در يادگيری از تحقير ،ملامت و سرزنش وی بپرهيزيد و بدانيد که خود کودک از عدم کفايت خود در انجام امور به حد کافی رنج می برد.
-
کودک را به نيمه تمام کردن کارها عادت ندهيد.بهترين اقدام آنست که کاری را به او به او واگذار نماييم اطمينان داشته باشيم .تا اخر قادر به انجام آن هست.
-
کودک را نيمه تمام کردن کارها عادت ندهيد.بهترين اقدام آنست که کاری را به او واگذار نماييم .که اطمينان داشته باشيم تا اخر قادر به انجام آن هست.
-
اگر اين گروه فاقد دقت و تمرکز روی يک موضوع خاص بوده،در خلال آموزش از موردی به مورد ديگر جلب می گردند.با ايجاد انگيزش کافی آنان را در انجام کار مورد نظر جذب نماييد. اين خود تمرينی خواهد بود در داشتن تمرکز روی موردی خاص که نهايتا جنبه درمانی نيز دارد.
-
در طی يادگيری هر موضوع ،توصيه ها و سفارشات کلامی کافی نيست. بايد کودک عملا با موضوع آشنا شده،در طی تجربه آنرا کسب کند.
-
سعی کنيد از اقدام به کارهايي که از آنان انتظار نداريد،خود نيز پرهيز کنيد.نبايد به تصور اينکه آنها(نمی فهمند)بسياری از کارهايي که از آنان انتظار نداريد از خودتان سر بزند.
-
در مورد ايجاد عادات خوب و رفع عادات بد،تا ماداميکه اينگونه امور در قالب حرف و ارائه پند و نصيحت باشد .هيچگونه ارزشی ندارد،بلکه بايد از عينيت برخورداربوده،ضمنا توسط ديگران نيز رعايـت شود.
یادگیری کودک و آموزش کودکان کم توان ذهنی
-
هيچگاه کودک به خاطر يادگرفتن مسئله ای سرزنش نکنيد.توجه داشته باشيد که در شرايط مساعد هر کس طالب آموختن مطالب جديد است.پس به دنبال دليل نامساعد بودن شرايط يادگيری باشيد.
-
تمرينات یادگیری را به صورت برنامه های خشک کلاسی ارائه نکنيد.،بلکه بصورتی از کودک بخواهيد که حالتی بازيگونه داشته باشد.
-
توجه داشته باشيد که کودک عقب مانده ذهنی در ازاء هر کار خوبی که انجام می دهد احتياج به تشويق دارد و اين تشويق جز نشان دادن احساس رضايت از طرف شما به نحويکه متوجه آن گردد،نيست.توجه داشته باشيد که اگر یادگیری و فعاليت های مثبت او با تشويق توام نگردد،کم کم از آنجا انها خسته می شود.
-
دقت داشته باشيد که فرامينی که به کودک می دهيد کاملا واضح و روشن و قابل درک برای او باشد.از بکار بردن جملات پيچيده و گنگ پرهيز کنيد.
-
دقت کنيد آموزش از حداکثر سادگی برخوردار باشد. تا يادگيری آن برای کودک مقدور گردد .و در هر مرحله آنقدر صبر و مقاومت داشته باشيد تا کودک کاملا آنرا يآد بگيرد.
-
داشتن زمينه قبلی در آموزش در هر مرحله رکن اساسی است.بايد ببينيد اين مرحله از آموزش را که داريد به او عرضه میکنيد،آيا مرحله مقدماتي تر آن مهارت را می داند؟
-
در مورد انجام کارها تا حديکه خود قادر به انجام آن است .اورا آزاد بگذاريد و مواردی را که قادر به آنجام آن نيست فقط در کنار او به او کمک کنيد.
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان
یادگیری کودک کم توان ذهنی و توصیه های آموزشی
مهارت های مربوط به توانايي حرکتی ظریف وخود ياری يا مراقبت از خود