اختلال صدای گفتار SSD
اختلال تولید
آوایی
_تاخیری
واجی
_با ثبات
_بی ثبات
ارزیابی غیر رسمی
_تهیه نمونه گفتار پیوسته از کودک در محیط ها و بافت های مختلف با شرکای ارتباطی متفاوت
_استخراج فرایند های واجی کودک
جانشینی:
غلت شدگی،انسایشی زدایی،پیشین شدگی،پسین شدگی،اسنداد شدگی،واکدار و بی واک شدگی،سایشی شدگی ،انسایشی شدگی،ترجیح صدایی،خیشونی شدگی و خیشونی زدایی
تغییر ساخت هجا:
حذف همخوان اغازی ،حذف همخوان میامی،حذف همخوان پایانی، کاهش خوشه،حذف هجای ضعیف، درج همخوان ،دوگان سازی، هماهنگی همخوان/واکه،تغییرات هجایی
_تشخیص الگوهای خطای کودک :
طبیعی:
پیشین شدگی ، واکدار شدگی اغازی،
واکرفتگی اغازی ،کاهش خوشه و..
غیر طبیعی:
پسین شدگی ،واکدار شدگی پایانی،ترجیح صدایی و…
_اینکه ایا کودک نسبت به خطاهایش اگاهی دارد یا خیر ؟توانایی تمییز دارد یا خیر
_استخراج خزانه واجی کودک:اینکه ایا کودک چه صدایی دارد چ صداهایی ندارد!
_بررسی تحریک پذییری کودک
_بررسی ساختار دهانی ،دندانی (رابینز -کلی)
_ارزیابی یا دارو
آزمون رسمی ______>DEAP*
درمان
_شروع درمان با صدایی است ک تحریک پذیری بالا دارد و تنها در یکموقعیت به صورت خطا تولید می شود
_از طرفی صدا باید تداعی ،ترکیب پذیر،پر بسامد،و بر روی وضوح گفتار کودک تاثیر بسزایی داشته باشد.
_سطح صدا__>هجا__>کلمات تک هجایی__>کلمات چندهجایی__>عبارت__>جمله__>گفتار پیوسته:۱-توصیف تصویر
۲-تعریف روایت
۳-گفتار خود انگیخته
_در مرحله اولیه اموزش صدای هدف،در ابتداان را به صورت اغراق امیز،پر فشار و پر بسامد در بافت تولید کرده و هر چه سطح کودک بالاتر رود این فیدبک های شنیداری وبینایی را کم میکنیم.
رویکرد ها
درمان اختلالات واجی:
رویکرد تقابلی
۱-تقابل چند گانه:متوسط تا شدید همراه با کفتار ناواضح/کلپس واجی
۲-جفت کمینه خفیف تا خفف تا متوسط /tir/dir
۳-جفت بیشینه:شدید تا عمیق /qaz/raz
۴-مجموعه تهی:بافت نقابلی مرکب از دو صدای هدف بدون تحریک پذیری و با بیشترین تفاوت
core vocab:اختلال واجی بی ثبات/بدون علائم اپراکسی
تمرین روی تولید ۷۰کلمه پر بسامد /هفته ا ۱۰کلمه یا بیشتر در قالب تک کلمه یا گفتار پیوسته
درصورتی که با مطالعه موارد بالا اگر مشکوک شدید حتما پیگیری نمائید تا مشکلات بعدی در فرزند شما دیده نشود. ازجمله گفتاردرمانی خوب در گرگان میتوانید با مراجعه به کلینیک یاشا خدمات دریافت نمائید.
1 دیدگاه