مشکلات رفتاری همراه با اختلال یکپارچگی حسی
اختلال یکپارچگی حسی ممکن است منجر به ایجاد مشکلات رفتاری متعددی شود یا آنها را تشدید کند. لطفا توجه داشته باشید که وجود علائم زیر ممکن است ناشی از اختلال جزئی در یکپارچگی حسی یا دیگر مشکلات رشدی باشد.
علائم اختلال یکپارچگی حسی :
-
میزان فعالیت غیرعادی بالا
فرد ممکن است همیشه در حال حرکت باشد. با حرکات کوتاه و عصبی حرکت کند. بازی کند یا بدون هدف کار کند. به سرعت سرخوش شود و به آسانی هیجان زده شود. و آرام نشستن او غیرممکن به نظر برسد.
-
میزان فعالیت غیرعادی کم
فرد ممکن است به آرامی و کندی حرکت کند. به راحتی احساس خستگی کند. ابتکار عمل و انگیزه و علاقه کمی به جهان پیرامون نشان دهد.
-
رفتارهای تکانشی
فرد ممکن است از کنترل خود خارج شود. و پس از شروع فعالیت نتواند جلوی آن را بگیرد. به عنوان مثال او ممکن است آنقدر آبمیوه داخل لیوانش بریزد تا سر ریز شود و نتواند جلوی این فعالیت را بگیرد. به سمت موانع و افراد بدود و خارج از نوبت صحبت کند.
-
نقص تمرکز
ممکن است حتی برای فعالیت هایی که او لذت می برد فاصله ای کوتاه داشته باشد. فرد ممکن است به همه چیز توجه کند. به جز کاری که در حال انجام آن است. چنین شخصی ممکن است ناسازگار و فراموش کار شود.
-
مشکلات تون عضلانی و هماهنگی حرکتی
بدن فرد ممکن است اسپاستیک یا شل باشد. شخص ممکن است ناخوشایند ، ناامید ، ظاهرا بی دقت و مستعد تصادف به نظر برسد.
-
مشکلات برنامه ریزی حرکتی
برنامه ریزی حرکتی به معنای توانایی درک ، سازماندهی ، پیگیری و انجام حرکات پیچیده به شیوه ای معنی دار است. این فرد ممکن است در بالا رفتن از پله ها ، دوچرخه سواری ، لباس پوشیدن ، ورود و خروج از ماشین و استفاده از وسایل آشپزی و غذا دچار مشکل باشد.
توانایی او در یادگیری مهارت های حرکتی جدید ، مانند درک ریتم و پریدن ، ممکن است به مراتب دیرتر از سایر کودکان رشد کند.
-
عدم ایجاد برتری طرفی در سن چهار یا پنج سالگی:
فرد هنگام استفاده از ابزارهایی مانند قلم و چنگال ممکن است از یک دست به طور مرتب استفاده نکند. او می تواند از هردو دست برای رسیدن به یک شی استفاده کند.
-
ضعف هماهنگی چشم و دست
این فرد ممکن است در استفاده از قلم ، ایجاد طرح های هنری ، انجام پازل و برش های منظم ویا بستن بند کفش دچار مشکل شود. دست خط شخص ممکن است ناخوانا باشد.
-
مقاومت در برابر شرایط جدید
فرد ممکن است از خروج از خانه ، ملاقات با افراد جدید ، تلاش برای شغل جدید یا مزه غذاهای مختلف جلوگیری کند. این فرد ممکن است بدون هیچ دلیل آشکاری ترسو به نظر برسد.
-
دشواری در انتقال از یک وضعیت به وضعیتی دیگر
فرد ممکن است هنگامی که وقت برای رفتن برای صرف شام یا خارج شدن از حمام و … رسیده است رفتارهای خشونت آ»یز و ناسازگار نشان دهد . یا تغییر از یک فعالیت به فعالیت دیگر و هر تغییرات جزئی دیگر در حالت معمول باعث ناراحتی او خواهد شد.
-
سطح بالای ناامیدی
ممکن است فرد برای انجام وظایفی که دیگر همسالان وی به راحتی انجام می دهند تلاش زیادی انجام دهد. و سریع احساس سرخوردگی کند. او ممکن است کمالگرا باشد . زمانی که تکلیف هنری یا درسی مورد انتظارات خود را برآورده نمی کند ناراحت می شود.
اصرار بر اینکه بهترین یا اول و همیشه برنده باشد، ممکن است از او یک بازیکن ضعیف بسازد.
-
مشکلات خود تنظیمی
فرد ممکن است نتواند هنگام عصبانیت ” دوباره آرام ” شود. فرد ممکن است رفتارهای ناهمسانی انجام دهد. یک روز ” آرام ” و روز دیگر ” تند و سرکش ”
-
مشکلات تحصیلی
این فرد ممکن است دشواری در یادگیری مهارت ها و مفاهیم جدید داشته باشد.
-
مشکلات اجتماعی
ممکن است برای فرد دشوار باشد که دوستان جدید پیدا کند یا ارتباط مناسبی با دیگران برقرار کند. او ممکن است نیاز به کنترل قلمرو اطراف خود داشته باشد.
-
مشکلات عاطفی
او ممکن است بیش از حد حساس به تغییر ، استرس و بی نظم ، غیر قابل انعطاف و غیر منطقی و با احساسات صدمه دیده به نظر برسد. او ممکن است مدام ناراضی باشد. انتقاد داشته باشد و دروغ بگوید. عزت نفس پایین یکی از مهمترین مشکلات این افراد است.
مطالب مرتبط با ” مشکلات رفتاری همراه با اختلال یکپارچگی حسی “:
یکپارچگی و اختلال یکپارچگی حسی
برنامه درمانی لکنت در سن مدرسه