شناسایی اختلال پردازش حسی
ایا اختلال پردازش حسی روی توانایی کودک برای شرکت در بازی ها تاثیر می گذارد؟
بله کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است مشکلاتی در برخی از جنبه های بازی کردن داشته باشند. به علت ماهیت پویایی بازی سیستم عصبی کودک دایما اطلاعات مهارتی ذخیره شده رجوع می کند. بازی برپایه ی پردازش حسی موثر اطلاعات دیداری وشنیداری و نیز اطلاعات حواس اولیه دهلیزی عمقی لامسه قرار دارد. که برای تعاملات بین فردی ومحیطی مهم هستند. به همین دلیل است که بازی از طرف متخصصین رشدی به عنوان عامل مهمی برای رشد اولیه ی سالم مغز و بدن توصیه می شود.
چرا کودک من از بازی کردن با تجهیزات پارک امتناع می کند؟
ممکن است کودک شما احساس ناامنی جاذبه ای را تجربه کند که یکی از علایم مشکلات پردازش دهلیزی است. از انجا که حس دهلیزی حس حرکت تعادل برای رشد حس امنیت جسمانی مهم است. هنگامی که پاهای کودکان دچار مشکلات دهلیزی از زمین جدا می شود. اغلب می ترسند همچنین وقتی وضعیت سر ان ها تغییر میکند. یا وقتی که ان ها حرکات غیرقابل کنترل را تجربه می کنند. بسیار وحشت زده میشوند. اگرچه بسیاروحشت زده می شوند. اگرچه بسیاری از کودکان در دوره های معین رشدی از انواع خاصی از حرکات می ترسند. ولی این ترس خیلی ها ادامه یابند. و با توانایی کودک برای شرکت در فعالیت های متناسب با سن تداخل کنند ممکن است کودک نیاز به کمک داشته باشد.
در اینجا به برخی از علایم کودکان دچار ناامنی جاذبه ای اشاره می شود:
- اضطراب بیش از حد وقتی که پاها از زمین جدا میشود.
- دوست نداشته باشد که سرش سرو ته شود والدین ممکن است این حالت را خیلی زود ببیند.
- ترس غیرعادی از ارتفاع یا افتادن.
- وقتی که روی سطوح ناهموار یا روی پلکان راه می رود. احساس ناراحتی می کند حتی ممکن است دچار سرگیچه شود.
- بیم و وحشت شدید هنگام کج شدن به عقب حتی با وجود تکیه گاه.
چرا کودک من نمی تواند دریابد که چگونه با اسباب بازی جدید بازی کند؟
اشکال در پردازش حسی میتواند روی توانایی برنامه ریزی حرکتی کودک (که به وب یاری می دهد مراحل انجام یک فعالیت را دریابد) تاثیر بگذارد. بیشتر کودکان از طریق آزمایش کردن و یادآوری چگونگی بازی کردن با اسباب بازی مشابه در گذشته؛ چگونگی بازی کردن با اسباب بازی جدید را کشف می کنند. اگرچه کودکان دچار مشکلات برنامه ریزی حرکتی برای چگونگی استفاده از انگشت ها و بدن شان در ارتباط با اسباب بازی بسیار مشکل دارند. شما میتوانید از طریق نمایش تجربی حرکان به کودکتان کمک کنید تا چگونگی استفاده از وسایل جدید را بفهمد و به او فرصت دهید که این اجرا را بارها مشاهده کند. همچنین سعی کنید.
یک فعالیت را به چندین قسمت کوچک تقسیم کنید تا مغز کودک مجبور به برنامه ریزی حرکتی مجموعه ای از فعالیت های پیچیده نباشد. فعالیت های مجزا؛ سرانجام در کنار هم قرار میگیرند و به یک فعالیت کامل تبدیل میشوند. یکی از بهترین راه ها برای استفاده از این روش در کودکان؛ استفاده از تصاویر یا جدول تصویری است که باعث میشود کودک آنچه را که گام به گام انجام می دهد مشاهده کند.
حنیف امانیان 09909501428
گفتاردرمانی خوب در گرگان ـ تکمیل شنیداری کودکان
شناسایی اختلال حسی ـ اختلال حسی دوگانه
شناسایی اختلال حسی ـ اختلال پردازش حسی
شناسایی و درمان اختلالات حسی در گرگان ـحنیف امانیان 09901417763
2 دیدگاه