اغاز یک برنامه رشد زبان برای کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر:
پیش از شروع برنامه رشد زبان،کودک مورد نظر باید با دقت توسط افراد حرفه ای از قبیل پزشک متخصص کودکان،پزشک متخصص گوش و حلق و بینی،متخصص شنوایی سنجی،متخصص گفتاردرمانی،مددکار اجتماعی،روان شناس و متخصص دندان آرایی یا منظم کردن دندان ها(آرتودونتیست)مورد تشخیص قرار گیرد.
زمانی که فعالیت های مربوط به رشد و آموزش زبان را برنامه ریزی می کنید،مطمعن شوید که هفت اصل زیر در رویکرد شما گنجانده شده اند:
1_یادگیری زنجیره ای:
فعالیت ها،هدف ها و یادگیری ها برحسب سطح دشواری در نظر گرفته شوند.از حداقل دشواری شروع کنید و به طرف دشواری بیشتر حرکت کنید،مطمئن شوید که این افزایش دشواری،تدریجی،موفقیت آمیز و توأم با پاداش های مناسب باشند.
2_یادگیری جزء جزء:
هربخش از یادگیری را به قسمت های جزئی تر و کوچکتر تقسیم کنید تا کودک بتواند آن را به سهولت و با موفقیت یاد بگیرد.مطمعن شوید که کودک بیشتر با موفقیت مواجه شود تاشکست و نیز به طور پیوسته و مکرر پاداش داده شود.
3_تعامل کافی بین کودک و محیط یادگیری:
کودک باید از محیط خود آگاه باشد،زیرا که تعامل او با محیط ،بهترین وسیله یادگیری کودک است.تجربه ها و فعالیت ها باید در جهت رشد توانایی کودک از نظر حرکت مستقل در محیطش به کار گرفته شوند.
4_تقویت پیوسته و ثابت:
تقویت،تمرین و پاداش رفتار مطلوب،در هر برنامه رشد توانایی زبان کودک کم توان ذهنی تربیت پذیر باید در درجه اول اهمیت قرار داشته باشند.
5_سرعت عمل کودک:
پیشرفت فعالیت های رشدی باید متناسب بامیزان آمادگی کودک باشد تا برنامه زمان بندی شده معلم.
6_آموزش فردی:
فعالیت ها باید برای یک کودک خاص و تا جایی که ممکن است بر اساس آموزش انفرادی برنامه ریزی شود.
7_ارزیابی مستمر و تعدیل هدف ها و محتوای برنامه:
دست آورد های فردی و گروهی و اثر بخشی شیوه های آموزشی و کارکنان باید به طور مستمر مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گیرند.
1_اصلاح گفتارکودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر:
هدف برنامه رشد زبان برای کودک کم توان دهنی تربیت پذیر عبارت است از گفتار مفید و قابل فهم.از آنجا که همه کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر احتمالا دشواری هایی در به وجود اوردن اصوات مناسب خواهند داشت،پیش از تلاش برای اصلاح نقش گفتاری ان ها ،آموزش آن ها در زمینه برقراری ارتباط حایز اهمیت است.اگر کودک هنوز نمی تواند نام خود را به شما بگوید یا نمی تواند وقت توالت رفتن خود را خبر کند،سعی نکنید نقص گفتاری اورا اصلاح کنید.هدف های مربوط به اصلاح گفتار در مقایسه با هدف های رشد زبان در درجه دون اهمیت قرار دارند.
2_پیشنهاد های کلی برای آموزش:
با توجه به روش های زیر یک الگو با سرمشق خوب گفتاری برای کودک باشید:
الف)آرام،اما به طور طبیعی حرف بزنید.
ب)از شدت صدا و اهنگ صدای مناسب استفاده کنید.
ج)با کودک حرف بزنید و در حال حرف زدن به او نگاه کنید.
د)از حرف زدن کودکانه خودداری کنید.
ه)پی گیر و شکیبا باشید.
همیشه گفتار را با تفریح توأم کنید.به خاطر داشته باشید ارتباط ناخوشایند،یک تجربه ناخوشایند به وجود می آورد که در نتیجه ممکن است کودک را از تلاش برای حرف زدن دلسرد کند.
نیاز به ارتباط کلامی ایجاد کنید.اشاره های بی صدا پاداش را پاداش ندهید.
یک مجموعه لغات واژگان مفید به وجود آورید و به جای بیان واژه ها، آن ها را به طور عملی به کار ببرید .به دفعات ،تکرار و تمرین کنید و مکررا پاسخ های مطلوب راپاداش دهید.
هدف های رشد زبان برای کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر
مهم ترین هدف های رشد زبان به رشد زیر می باشند:
-
کودک باید بتواند واژه هایی را که جنبه حفاظتی و ایمنی دارند بفهمد،از قبیل :نه،دست نزن،بیا این جا و داغ
-
کودک باید بتواند نام کامل خود و اسامی اعضای خانواده ،معلم و همکلاسی هایشان را بیان کند.
-
کوک باید بتواند اصطلاحات مودبانه را به کاربرد ،از قبیل :متشکرم لطفا،ببخشید خوش آمدید سلام خدافظ.
-
کودک باید بتواند به یک پیام کوتاه یا یک فرمان ساده گوش کند و به ان پاسخ دهد.
-
کودک باید بتواند به سادگی درباره خود حرف بزند.
-
کودک باید بتواند یک پیام به تلفن جواب دهد.
-
کودک باید بتواند یک پیام کوتاه را منتقل کند.
-
کودک باید بتواند به یک داستان کوتاه گوش دهد و آن را بازگو کند،سوال های متناسب بپرسد و احتمالا از خودش یک داستان کوتاه بسازد.
رشد زبان برای کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان