درک بصری در کودکان:
درک بصری عبارت است از توانایی کودک در درک و فهم کنشها ،تصويرها و امور ديگری که در محيط اطراف خود می بيند.
کودک کم توان ذهنی تربيت پذير در زمينه درک بصری دچار ناتوانی است،لذا فعاليت های آموزشی زير،طوری طرح ريزی شده شده اند که به رشد درک بصری اين گونه کودکان کمک کنند.
درک بصری کاملا به فرايند يادگيری زبان کودکان کم توان ذهنی تربيت پذير مربوط می باشد.بنابرين،با توجه به محدوديت های اين کودکان ،ضرورت دارد رويکردی چند حسی که متضمن شرکت تمان حواس ممکن در انجام يک فعاليت باشد،مورد استفاده قرار گيرد.برای مثال،اگر به کودک کلمه«گل»آموزش داده می شود،به او اجازه دهيد تا آن کلمه رابگوييد،گل را ببينيد،آن را لمس کند و ببويد.
تصوير ها،فيلم ها و برنامه های تلويزيونی،وسايل و روش های معمولی هستند مه توسط والدين و معلمان کودکان کم توان ذهنی تربيت پذير مورد استفاده قرار می گيرند و اغلب موجب خستگی کودکان می شوند.به احتمال زياد فقدان درک و فهم معنای تصوير،موجب خستگی کودک می شود.اين گونه کودکان آنچه را که می بينند ،درک نمی کنند.
مثل من عمل کن:
-
از کودک بخواهيد همان طور که شما قسمت های مختلف بدن خود را لمس می کنيد،او هم همين کار را از شما تقليد کند.در حالی که شکل های گوناگونی را با انگشت خود در هوا می کشيد،از کودک بخواهيد که اين عمل شمارا تقليد کند.در اين فعاليت ،ممکن است با آواز خواندن و حالتی موزون و آهنگين به کودک بگوييد:«من اين طوری دايره می سازم»
مثل من گردنبند درست کن:
-
با استفاده از مهره ها و دکمه ها يک الگو بسازيد و به تدريج بر دشواری الگو بيفزاييد.برای مثال ،مهمه ابی،مهره قرمز،سه مهره آبی،يک مهره قرمز و سه مهره آبی.
چيدن ميز:
-
از کودک بخواهيد تا با ديدن تصوير يک الگو ،ميزی را بچيند.
من….می بينم:
-
به کودک بگوييد :«من…می بينم»به اشياء گوناگون اشاره کنيد و از کودک بخواهيد نام آن شيء را بگويد.
-
به کودک بگوييد:«من دارم يک جفت…می بينم (کفش)»از او بخواهيد تا به کفش اشاره کند.
-
با نشان دادن کارت ها مصور ،برای کودک نشان های بصری فراهم کنيد.برای مثال ،به او بگوييد :«من دارم چيزی را می بينم که دراز و زرد است،آن يک ميوه است(موز).»و يا بگوييد:من دارم«يک »کفش می بينم.«دو»کفش می بينم«يک»بينی «دو»بينی مي بينم و…روی اعداد تاکيد کنيد.
چه چيزی گم شده است؟
-
چند شيء را به کودک نشان دهيد .از او بخواهيد که چشمهايش را ببندد.يکی از اشياء را پنهان کنيد آن گاه از کودک بخواهيد شيء گم شده را شناسايي کند.از شکل ها و اشياءرنگی گوناگون استفاده کنيد.
-
تصوير نا تمام پسری که برخی از قسمت های بدنش وجود ندارد،شکل های ناتمام گوناگون وتصوير هايي را که بايد جور کرد به کودک نشان دهيد.کودک بايد قسمت هايي را که وجود ندارند شناسايي کند.
پيدا کردن ويژگی مشترک:
-
کارت های مصور گوناگونی از قبيل کارت های مصور وسايل نقليه به کودک تشان دهيد.از او بخواهيد که به چرخ های يکايک وسايل نقليه اشاره کند.به همين ترتيب فعاليت مذکور را در ارتباط با موضوع های ديگر انجام دهيد،مانند حيوان ها (حيوان های دم دار)و ميوه ها (ميوه هاي درختی).
بازی با چراغ:
-
چراغ قرمز به معنی توقف و چراغ سبز به معنی حرکت است.کودک قدم می زند و به تناسب به چراغ ها پاسخ می دهد.با راهنمايي شفاهی شروع کنيد .در حالی که چراغ قرمز را نشان می دهيد،بگوييد :«ايست».اين کار را با ارائه نشانه ی بصری ادامه دهيد و به کودک ياداوری کنيد تا به شما نگاه کند.
علامت توقف:
-
کودک از يک صندلی به صندلی ديگر حرکت می کند(در اين خالت ممکن است موزيکی نواخته يا پخش شود)،وقتی که علامت توقف نشان داده می شود ،او می ایستد يا می نشيند.
بازی های جور کردنی :
-
از کارت های مصوری از فعاليت اشنا و روزمره کودک استفاده کنيد.از کودک بخواهيد که فعاليت مورد نظر را به روش پانتوميم (لال بازی)نشان دهد.فعاليت های پيشنهادی،عبارتند از :به خواب رفتن،شستن دست ها،شانه کردن موی سر و با تلفن صحبت کردن.
تصوير های جور کردنی:
-
از کودک بخواهيد که دو کارت مشابه برای هر يک ار موضوع ها جور کند.موضوع های پيشنهادی،عبارتند از :مواد خوراکی ،مواد پوشاکی ،اثانیه خانه،ظروف ،وسايل،وسايل نقليه،رنگ ها و شکل ها.برای مثال،از کودک بخواهيد موضوع های بزرگ را با موضوع های بزرگ و موضوع های کوچک را با موضوع های کوچک جور کند.
بازی های جور کردنی ديگر:
-
از کودک بخواهيد که مهره های قرمز را با دکمه های قرمز و مربع هاب قرمز را با گردی های قرمز جور کند.
-
يک مجموعه کارت های جفت(برخی کارت های خط دار و برخی کارت های نقطه دار)فراهم کنيد و از کودک بخواهيد که کارت های مشابه جور کند.
-
از کودک بخواهيد که مربع های سبز را با مربع های قرمز جور کند.
جور کردن تصوير های عينی با تصوير های غير عينی:
-
تصوير های مشابهی از سيب شروع کنيد.اين فعاليت هارا با تصوير های دیگری که تا حدی با تصوير های اصلی متفاوت هستند،مثلا کمرنگ تر هستند،ادامه دهيد.آنگاه با استفاده از تصوير های نقطه چی،اين فعاليت را مشکل تر کنيد.
جور کردن نقاط با اعداد:
-
از اعدادی که در رنگ های گوناگون ونقاط رنگی متفاوت روی موکت نازک يا نمد برش داده شده اند،استفاده کنيد.به کودکان آموزش دهيد تا رنگ ها و اعداد را بايکديگر جور کنند.
بازی های شناسايي:
-
بين حالت های چهره و حالت های روانی رابطه برقرار کنيد و سپس از کودک بخواهيد که حالت روانی مورد نظر را شناسايي کند.
-
اسلايد های رنگی که در مدرسه تهيه شده است،به کودک نشان دهيد.آن گاه از او بخواهيد که شما،خودش ،ديگران و کلاس را شناسايي کند.
-
کارت هايي که اسامی گوناگون روی آنها نوشته شده است،فراهم کنيد،کودک بايد بتواند اسم خود را از ميان ان کارت ها پيدا کند.
-
نمودار يا لوحی که روی ان حروف گوناگون به طور نقطه چين ترسيم شده است به کودک نشان دهيد و آنگاه ضمن اشاره به يک حرف از او بپرسيد:«آيا اين حرف در اسم شما وجود دارد؟»همچنين از او بخواهيد که دور حروفی که در اسمش وجود دارند،دايره بکشد.
بزرگ،بزرگ تر،بزرگترين
-
کارت های مصوری از اشاء و حيوان های گوناگون با اندازه های متفاوت فراهم کنيد،مانند اسب،گربه،آن گاه به کودک بگوييد :«اين اسب بزرگ است،اين يکی از بزرگتر است،و حتی اين يکی بزرگترين اسب است.
توصيف يک اسباب بازی:
-
يک اسباب بازی را توصيف کنيد و از کودک بخواهيد حدس بزند که آن چيست؟در اين فعاليت،کارت های مصوری در ارتباط با اسباب بازی مورد نظر نشان دهيد تا کودک بتواند به آن ها اشاره کند.از کودک بخواهيد در حالی که به کارت مصوری نگاه می کند،يک اسباب بازی را توصيف کند.
1 دیدگاه