درک بصری در کودکان:
درک بصری عبارت است از توانایی کودک در درک و فهم کنشها ،تصویرها و امور دیگری که در محیط اطراف خود می بیند.
کودک کم توان ذهنی تربیت پذیر در زمینه درک بصری دچار ناتوانی است،لذا فعالیت های آموزشی زیر،طوری طرح ریزی شده شده اند که به رشد درک بصری این گونه کودکان کمک کنند.
درک بصری کاملا به فرایند یادگیری زبان کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر مربوط می باشد.بنابرین،با توجه به محدودیت های این کودکان ،ضرورت دارد رویکردی چند حسی که متضمن شرکت تمان حواس ممکن در انجام یک فعالیت باشد،مورد استفاده قرار گیرد.برای مثال،اگر به کودک کلمه«گل»آموزش داده می شود،به او اجازه دهید تا آن کلمه رابگویید،گل را ببینید،آن را لمس کند و ببوید.
تصویر ها،فیلم ها و برنامه های تلویزیونی،وسایل و روش های معمولی هستند مه توسط والدین و معلمان کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب موجب خستگی کودکان می شوند.به احتمال زیاد فقدان درک و فهم معنای تصویر،موجب خستگی کودک می شود.این گونه کودکان آنچه را که می بینند ،درک نمی کنند.
مثل من عمل کن:
-
از کودک بخواهید همان طور که شما قسمت های مختلف بدن خود را لمس می کنید،او هم همین کار را از شما تقلید کند.در حالی که شکل های گوناگونی را با انگشت خود در هوا می کشید،از کودک بخواهید که این عمل شمارا تقلید کند.در این فعالیت ،ممکن است با آواز خواندن و حالتی موزون و آهنگین به کودک بگویید:«من این طوری دایره می سازم»
مثل من گردنبند درست کن:
-
با استفاده از مهره ها و دکمه ها یک الگو بسازید و به تدریج بر دشواری الگو بیفزایید.برای مثال ،مهمه ابی،مهره قرمز،سه مهره آبی،یک مهره قرمز و سه مهره آبی.
چیدن میز:
-
از کودک بخواهید تا با دیدن تصویر یک الگو ،میزی را بچیند.
من….می بینم:
-
به کودک بگویید :«من…می بینم»به اشیاء گوناگون اشاره کنید و از کودک بخواهید نام آن شیء را بگوید.
-
به کودک بگویید:«من دارم یک جفت…می بینم (کفش)»از او بخواهید تا به کفش اشاره کند.
-
با نشان دادن کارت ها مصور ،برای کودک نشان های بصری فراهم کنید.برای مثال ،به او بگویید :«من دارم چیزی را می بینم که دراز و زرد است،آن یک میوه است(موز).»و یا بگویید:من دارم«یک »کفش می بینم.«دو»کفش می بینم«یک»بینی «دو»بینی می بینم و…روی اعداد تاکید کنید.
چه چیزی گم شده است؟
-
چند شیء را به کودک نشان دهید .از او بخواهید که چشمهایش را ببندد.یکی از اشیاء را پنهان کنید آن گاه از کودک بخواهید شیء گم شده را شناسایی کند.از شکل ها و اشیاءرنگی گوناگون استفاده کنید.
-
تصویر نا تمام پسری که برخی از قسمت های بدنش وجود ندارد،شکل های ناتمام گوناگون وتصویر هایی را که باید جور کرد به کودک نشان دهید.کودک باید قسمت هایی را که وجود ندارند شناسایی کند.
پیدا کردن ویژگی مشترک:
-
کارت های مصور گوناگونی از قبیل کارت های مصور وسایل نقلیه به کودک تشان دهید.از او بخواهید که به چرخ های یکایک وسایل نقلیه اشاره کند.به همین ترتیب فعالیت مذکور را در ارتباط با موضوع های دیگر انجام دهید،مانند حیوان ها (حیوان های دم دار)و میوه ها (میوه های درختی).
بازی با چراغ:
-
چراغ قرمز به معنی توقف و چراغ سبز به معنی حرکت است.کودک قدم می زند و به تناسب به چراغ ها پاسخ می دهد.با راهنمایی شفاهی شروع کنید .در حالی که چراغ قرمز را نشان می دهید،بگویید :«ایست».این کار را با ارائه نشانه ی بصری ادامه دهید و به کودک یاداوری کنید تا به شما نگاه کند.
علامت توقف:
-
کودک از یک صندلی به صندلی دیگر حرکت می کند(در این خالت ممکن است موزیکی نواخته یا پخش شود)،وقتی که علامت توقف نشان داده می شود ،او می ایستد یا می نشیند.
بازی های جور کردنی :
-
از کارت های مصوری از فعالیت اشنا و روزمره کودک استفاده کنید.از کودک بخواهید که فعالیت مورد نظر را به روش پانتومیم (لال بازی)نشان دهد.فعالیت های پیشنهادی،عبارتند از :به خواب رفتن،شستن دست ها،شانه کردن موی سر و با تلفن صحبت کردن.
تصویر های جور کردنی:
-
از کودک بخواهید که دو کارت مشابه برای هر یک ار موضوع ها جور کند.موضوع های پیشنهادی،عبارتند از :مواد خوراکی ،مواد پوشاکی ،اثانیه خانه،ظروف ،وسایل،وسایل نقلیه،رنگ ها و شکل ها.برای مثال،از کودک بخواهید موضوع های بزرگ را با موضوع های بزرگ و موضوع های کوچک را با موضوع های کوچک جور کند.
بازی های جور کردنی دیگر:
-
از کودک بخواهید که مهره های قرمز را با دکمه های قرمز و مربع هاب قرمز را با گردی های قرمز جور کند.
-
یک مجموعه کارت های جفت(برخی کارت های خط دار و برخی کارت های نقطه دار)فراهم کنید و از کودک بخواهید که کارت های مشابه جور کند.
-
از کودک بخواهید که مربع های سبز را با مربع های قرمز جور کند.
جور کردن تصویر های عینی با تصویر های غیر عینی:
-
تصویر های مشابهی از سیب شروع کنید.این فعالیت هارا با تصویر های دیگری که تا حدی با تصویر های اصلی متفاوت هستند،مثلا کمرنگ تر هستند،ادامه دهید.آنگاه با استفاده از تصویر های نقطه چی،این فعالیت را مشکل تر کنید.
جور کردن نقاط با اعداد:
-
از اعدادی که در رنگ های گوناگون ونقاط رنگی متفاوت روی موکت نازک یا نمد برش داده شده اند،استفاده کنید.به کودکان آموزش دهید تا رنگ ها و اعداد را بایکدیگر جور کنند.
بازی های شناسایی:
-
بین حالت های چهره و حالت های روانی رابطه برقرار کنید و سپس از کودک بخواهید که حالت روانی مورد نظر را شناسایی کند.
-
اسلاید های رنگی که در مدرسه تهیه شده است،به کودک نشان دهید.آن گاه از او بخواهید که شما،خودش ،دیگران و کلاس را شناسایی کند.
-
کارت هایی که اسامی گوناگون روی آنها نوشته شده است،فراهم کنید،کودک باید بتواند اسم خود را از میان ان کارت ها پیدا کند.
-
نمودار یا لوحی که روی ان حروف گوناگون به طور نقطه چین ترسیم شده است به کودک نشان دهید و آنگاه ضمن اشاره به یک حرف از او بپرسید:«آیا این حرف در اسم شما وجود دارد؟»همچنین از او بخواهید که دور حروفی که در اسمش وجود دارند،دایره بکشد.
بزرگ،بزرگ تر،بزرگترین
-
کارت های مصوری از اشاء و حیوان های گوناگون با اندازه های متفاوت فراهم کنید،مانند اسب،گربه،آن گاه به کودک بگویید :«این اسب بزرگ است،این یکی از بزرگتر است،و حتی این یکی بزرگترین اسب است.
توصیف یک اسباب بازی:
-
یک اسباب بازی را توصیف کنید و از کودک بخواهید حدس بزند که آن چیست؟در این فعالیت،کارت های مصوری در ارتباط با اسباب بازی مورد نظر نشان دهید تا کودک بتواند به آن ها اشاره کند.از کودک بخواهید در حالی که به کارت مصوری نگاه می کند،یک اسباب بازی را توصیف کند.
1 دیدگاه