اختلالات روانی گفتار در نوجوانان و بزرگسالان:
تعريف:«لکنت زبان» ،با توقف هايي در جريان گفتار مشخص می گردد که طول مدت و يا فراوانی آنها به گونه ای کاملا غير طبيعی و زياد است.لکنت زبان نوجوانان مانند دیگر سنین در یکسری ویژگی ها برابرند.اين توقف ها معمولا به صورت های زير ديده می شوند:
-
تکرار اصوات ،هجاها و يا کلمات تک هجايي
-
کشيده گويي صداها
-
“گيرهايي» در جريان هوا يا توليد آوا ها به هنگام گفتار
ميزان شيوع اين بيماری در طول سالهای مدرسه،حدود 1درصد برآورد می گردد.
اگر چه نسبت ابتلای دختر و پسر در سنين بسيار پايين ،تقريبا يکسان است.ولی نسبت جنس مذکر به مونث به تدريج افزايش يافته،در کلاس اول به رقم 3به 1 می رسد.
علت:
مواردی از لکنت زبان عصبی در سن بزرگسالی ديده می شود که در برخی موارد ،پس از صدمات عروقی مغز رخ می دهد.
اما در مجموع هنوز هيچ علت واحدی برای گفتار لکنتی کشف نشده است هرچند که نظريه های متعددی در اين باره مطرح شده است.
مطابق با يکی از نظريه ها لکنت زبان با نوعی زمينه ژنتيکی همراه می باشد.
به علاوه ،پژوهشگران نشان داده اند افراد دچار لکنت هنگام تکلم نيز فعاليت های غضلانی بيشتری را از خود به نمايش می گذارند.
در ساير نظريه ها مسائلی چون هماهنگی حسی_حرکتی ،تفاوتهای موجود در امر پردازش های شنيداری مرکزی و تفاوتهای موجود در نقش نيمکره غالب در فرايند زیان مطرح گرديده است.
اختلال های گفتاری و زبان:
-
تکرار صداها،هجاها ويا کلمات تک هجايي
-
کشش مصوت هاو صامت ها
-
مکث هايي مانند توقف جريان هوا يا صدا
-
رفتارهای ثانويه ،به شکل رفتار های گريزی(يعنی چشمک زدن،تکان دادن سر،ادای آه)و رفتار های اجتنابی ازنوع تغيير کلمات و موقعيت های اجتنابی
اختلال های همراه با بيماری و ساير مشکلات:
-
احساسات منفی داشتن درباره خود و توانايي گفتاری
-
اکثر داروهای ضد افسردگی،لکنت زبان را تشديد می کنند
تشخيص:
-
با استفاده از پرسشنامه عملکرد گفتاری،ميزان درک بيماران از عملکرد گفتاری خودش را قبل از درمان و پس ازدرمان ارزيابی کنيد.
-
نمونه ای از گفتار را به دست اورده و تحليل کنيد.
-
لکنت زبان را ازپرده گويي افتراق دهيد.
-
با بهره گيری از تکنيکهای متنوع هنگام ارزيابی ،به شيوه های آزمايشی_درمانی پرداخته و پاسخ های بيماران را ارزيابی کنيد.
شيوه های مداخله:
-
به عنوان متخصص بالينی ،بايد با اصول درمان اصلاح لکنت و درمان روانی گفتار ،آشنا باشيد.بر اساس نياز های هر بيمار ،درباره اجرای دوره ای درمان تصميم گيری کنيد که در ان،يکی از اين رويکرد ها و يا ترکيبی از هر دو رويکرد به کار رود.
-
نوجوانان و بزرگسالان را وادار سازيد تا اهداف درمانی مخصوص به خود را تعيين نمايند.
-
در طول جلسات درمان،به مسائل متناسب با سن بيمار بپردازيد.
-
به هنگام درمان نوجوانان ،به ارتقای مهارتهای علمی ،اجتماعی و گفتاری بپردازيد.
-
مشاوره هايي را در ارتباط با جنبه های عاطفی لکنت ربان ارائه کنيد.
-
بيمار را در يک برنامه درمانی جامع و مداوم شرکت دهيد.
-
به بيماران کمک کنيد تا به لحظه اغاز لکنت خود پی برده،موارد جايگزينی و اجتناب را شناسايي نمايند.
برنامه درمانی لکنت زبان_لیدکامب
انواع روش های درمانی لکنت زبان
درمان کودکان دارای لکنت:برنامه افزایش طول گفته