تقویت تماس چشمی و رفتارهای مربوط به تقويت نگاه کردن(ارتباط چشمی )در کودکان:
در صورتی که کودک هنوزاز زبان استفاده نمی کند،قرار دادن او در معرض تجربه های متنوع نگاه کردن بسيار اهميت دارد.آموزش نگاه کردن بايد در دوره خردسالی شروع شود و به طور نامحدودی ادامه داشته باشد.
اگرکودک به چشم هايش توجه کند،به طور معمول به گوش هايش نيز توجه می کند.
جلب توجه کودک به سوی خودتان:
وقتی کودک به سوی شما نگاه می کند،اورا پاداش دهيد.
از هرشيوه جلب توجه می توان استفاده کرد:
-
کودک را با نام کوچک صدا کنيد
-
دستهايتان را به هم بزنيد
-
چراغ را روشن و خاموش کنيد
روش های جلب توجه را در قسمت های مختلف اتاق به کار ببريد.پنهان نشويد،قابل رؤيت باشيد.کودک بايد قادر باشد شمارا با چشمهايش تعقيب کند.
اگر کودک پاسخ نميدهد ،به اونزديک تر شويد .روش های جلب توجه را تکرار کنيد تا اين که کودک به شما نگاه کند.اين تمرين ها را به صورت بازی های شادی اور اجرا کنيد.
جلب توجه کودک به سوی صورت خودتان:
-
کودک را در دامنتان بگيريد.
-
با او غان و غون کنيد
-
اوراغلغلک بدهيد
-
با او بخنديد
کمی مکث کنيد و به کودک فرصت بدهيد تا پاسخ دهد.بعد از اين که کودک به شما نگاه کرد ،اعمالتان را تکرارکنيد.
بازی با توپ:
توپ را بغلتانيد،شما و کودک دنبال ان بخزيد يا بدويد و بگوييد:توپ کجاست؟يا توپ را پيدا کن.سپس وقتی که توپ را پيدا کرديد يا
گرفتيد،بگوييد: توپ اينجاست.
استفاده از اينه برای خود يابی:
يک اينه بزرگ کنار ديوار اتاق قرار دهيد.خودتان مقابل اينه بايستيد يا بنشينيد و با دست ها و صورتتان بازی کنيد.بايد مطمعن باشيد کودک به انچه شما انجام می دهيد توجه دارد.در حالی که قسمت های مختلف بدن را لمس می کنيد،هر يک از انها را نام ببريد.اگر کودک خودش به طرف ايينه نزديک نمی شود،او را نزديک يک ايينه بياوريد.
دست ها نام ببريد ،آنهارا روی ايينه بگذاريد ،انگشتانتان را تکان دهيد و از کودک بخواهيد تا به دست هايش نگاه کند.وقتی کودک نشان دهيد و از کودک بخواهيد تا به دست هايش نگاه کند.وقتی کودک نشان دادکه تا حدی کلمه ی دست هارا فهميده است(با تکان دادن دست هايش ،وقتی که شما واژه دست ها را می گوييد)،اين تمرين را به همين ترتيب برای ساير قسمت های بدن مانند بينی ،دهان ،چشم ها،گوش ها و پاها ادامه دهيد،به کودک اجازه دهيد ازادانه مقابل آيينه بازی کند.
وقتی کودک با ايينه آشنا شد،با او بازی (بينی علی کجاست؟) (بينی علی اينجاست) را بازی کنيد.با انگشت خود به عضو مورد نظر اشاره کنيد.
جلب توجه کودک به سمت غذا:
تا کودک به غذا نگاه نکند،به او غذا ندهيد.اين روش را همواره مد نظر داشته باشيد.از جهت های گوناگون به کودک غذا بدهيدتا بدين ترتيب توجه کودک به سوی غذا جلب شود.
جلب توجه کودک به سوی اشياء صدادار:
اگرکودک پاسخ نمی دهد ،با گفتن (اين جارا نگاه کن)او را تشويق کنيد.بعد از ان که کودک پاسخ مناسب به يکی از اشياء صدادار داد،
فعاليت های خود را با اشياء گوناگون صدادار تکرار کنيد.البته انتظار نداشته باشيد که فورا نتيجه بگيريد.از اشياء صدادار مورد کودک استفاده کنيد و در يک زمان فقط يک شيئی صدادار را به کار ببريد.
زنگ بزنيد(از جغجغه،سنتور اسباب بازی و امثال آن استفاده کنيد)مکث کنيد ،به کودک فرصت دهيد تا به زنگ نگاه کند. اگر کودک نگاه کرد يا تلاش کرد که نگاه کند به عنوان پاداش مجددا زنگ را به صدا در آوريد.
نگاه کردن و دسترسی يافتن به اشياء:
يک اسباب بازی را دردسترس کودک نگه داريد .توجه او را با صدازدن نامش جلب کنيد. اگر لازم شد دست و صورت اورا به طرف اسباب بازی هدايت کنيد.
نام بردن تصوير:
به کودک اموزش دهيد تا به تصاويری اشاره کند. خودتان به تصويری اشاره کنيد و سپس نام انها را ببريد (برای مثال گربه)و از کودک بخواهيد که به گربه اشاره کند.
اين روش را با گربه های ديگر به کار ببريد .می توانيد از تصوير های ديگر نيز استفاده کنيد.از کودک بخواهيد که تصوير گربه مورد نظر را شناسايي کند.
از کودک بخواهيد که يک گربه اسباب بازی را با تصوير گربه مورد نظر تطبيق دهد.به پشت و جلوی گربه اشاره کنيدو بگوئيد:گربه،گربه.
يک گربه پارچه ای يا نمدی برای اين که کودک بتواند ان را لمس کند بسيار مفيد است.صدای گربه در بياوريد،ميوميو،اما انتظار نداشته باشيد که کودک آن صدارا تکرار کند.
عالی بود