تداعی بصری:
تعريف:
تداعی بصری عبارت است از توانايي کودک در زمينه ارتباط دادن نمادهای بصری به طريق معنادار.
کودک کم توان ذهنی تربيت پذير در زمينه تداعی بصری دچار ناتوانی است.وقتی که تصوير کلاهی ميان دو تصوير ديگر(برای مثال،تصوير يک اتوبوس و تصوير سر يک انسان)به کودک عرضه می شود،او قادر نيست ميان کلاه و جای مناسب آن يعنی سر انسان ارتباط برقرار کند.
تداعی بصری ،نقش بسيار مهمی را در رشد زبان کودکان کم توان ذهنی تربيت ايفا می کند.اگر کودک بتواند تداعی ساده ای را در ذهنش ايجاد کند،به خاطر سپردن برای او آسان تر خواهد بود.
بدين ترتيب يک تصوير،تصوير ديگری را به ياد او خواهد آورد و با انجام اين کار حافظه کودک تحريک و تقويت می شود.
بازی های جور کردنی:
-
به کودک بگوييد :«همه توپ ها را در اين جعبه و همه مکعب هارا در آن جعبه بگذار !همه توپ های آبی را در اين جعبه و همه ی توپ های قرمز را در آن جعبه بگذار!همه ی حلقه ها را در جعبه گرد و همه ی مربع عا را در جعبه مربع بگذار!همه ی حلقه های آبی را در جعبه آبی و حلقه های قرمز را در جعبه قرمز بگذار!»
-
کارت های مصوری از پوشاک زمستانی و تابستانی به کودک نشان دهيد.به کودک بگوييد:«همه ی کارت های مصور پوشاک زمستانی را اين جا و همه ی کارت های مصور پوشاک تابستانی را آن جا بگذار!»
شما ممکن است از نشانه های بصری از قبيل تصوير يک آدم برفی و يا يک استخر شنا استفاده کنيد.
جفت ها:
-
دو کارت مصور مشابه فراهم کنيد تا کودک آن ها را با يکديگر جور کند،مانند:کارت مصور دو فنجان و دو قاشق .دو کارت مصور از يک موضوع ،يکی کارت مصور رنگی و ديگری کارت مصور سياه و سفيد ،تهيه کنيد.کودک بايد دو تصوير را با يکديگر جور کند.دوکارت مصور از يک موضوع ،يکی کارت مصور رنگی و ديگری کارت مصور نقطه چين فراهم کنيد.کودک بايد دو تصوير را با يکديگر جور کند.
جور کردن:
-
لباس های گوناگون را بين کودکان رد و بدل کنيد.وقتی که پيرهن مطرح می شود،کودک بايد به پيراهن خود اشاره کند.
چه لباسی بپوشيم
-
از کودک سوال کنيد:«چه چيزی را بر سرتان می گذاريد؟و يا چه چيزی را به پا می کنيد؟»کودک بايد لباس و شیء مربوط را از ميان انبوهی از لباس ها و اشياءانتخاب کند.
بازی های جور کردنی ديگر:
-
تصوير يک کارگر را به کودک نشان دهيد و از او بخواهيد تا اين تصوير را با کاری که کارگر انجام می دهد و يامحلی که کار می کند،جور نمايد.برای مثال شير_شير فروش،نامه _نامه رسان،پرستار_بيمارستان،آرايشگر_آرايشگر.
-
تصوير هايي از حيوان ها و تصويرهايي از محل زندگی آن ها به کودک نشان دهيد.از کودک بخواهيد که حيوان مورد نظر را با محل زندگی يا نوع خانه اش جور کند.
-
وسايل مبلمان عروسکی فراهم کنيد و از کودک بخواهيد که مبلمان مناسب هر اتاق را در يک خانه عروسکی جور کند.برای هر يک از اتاق ها از رنگ خاصی به عنوان نشانه بصری استفاده کنيد.سپس اين فعاليت را بدون ارائه نشانه بصری(رنگ اتاق)انجام دهيد.
-
مجموعه ای از اشياء گوناگون از فروشگاه های مختلف فراهم کنيد.برای مثال،اشيايي از مغازه کفاشی و اشايي از اداره پست.کودک بايد شيء ارائه شده را با تصوير فروشگاه مربوط جور کند.
تداعی بصری ساده:
-
کارت های مصور گوناگون رامخلوط کنيد و از کودک بخواهيد آن ها را با يکديگر مرتبط سازد.برای مثال،از او بخواهيد آن ها را با يکديگرمرتبط سازد. برای مثال،از او بخواهيد قسمت های بدن را با لباس مناسب مرتبط سازد،مانند:کلاه_سر،کفش_پا،عينک_چشم.
-
يک «جعبه شادمانه»و يک«جعبه غمگنانه»حاوی کارت های مصوری که بيانگر حالت های شادی و غم باشد،فراهم کنيد.کارت های مصور گوناگون (شاد و غمگين)در اختيار کودک قرار دهيد.او بايد کارت های مذکور را بر حسب هر يک از حالت های شاد و غمگين دسته بندی کند و داخل جعبه مربوط بيندازد.آن گاه با ارائه «کارت های کنشی»بر ميزان دشواری اين فعاليت بيفزاييد.بدين ترتيب کودک بايد کنش خاصی را با جعبه مربوط مرتبط سازد.برای مثال،تصوير کودکی که از دوچرخه افتاده يا کودکی که انگشتش را بريده است بايد داخل جعبه غمگنانه گذاشته شود.
چه چيزی گم شده است؟
-
چند شیءرا داخل جعبه ای قرار دهيد.يکی از انها را پنهان کنيد و سپس از کودک بخواهيد که شیء پنهان شده را شناسايي کند.تصويرپسريادختری را به طور نقطه چين بکشيد.برخی از قسمت های بدن را حذف کنيد يا نکشيد. کودک بايد بتواند قسمت های حذف شده را شناسايي کند.
پيدا کردن تفاوت ها:
-
تصوير های مشابهی با تفاوت های آشکار فراهم کنيد(برای مثال تصوير دو پسر با پيرهن های متفاوت).اين فعاليت را با استفاده از تصوير های مشابهی که تفاوت های آن ها کمتر آشکار است،ادامه دهيد.
-
دو توپ قرمز و يک مکعب سبز تهيه کنيد.از کودک بخواهيد که شیء متفاوت را از دو شیء ديگر را انتخاب کند.آن گاه با استفاده از اشياء گوناگون که رنگ مشابه دارند،بر ميزان دشواری اين فعاليت بيفزاييد(برای مثال،دو توپ قرمز و يک مکعب قرمز)
-
دو شيء گرد و يک شيء مثلثی شکل فراهم کنيد.از کودک بخواهيد که شيء متفاوت از دو شيء ديگر را انتخاب کند.دو شیء صدادار و ي: شیءمعمولی يا شیءای که صدادار نيست تهيه کنيد.از کودک بخواهيد که شیء متفاوت از دو شیء ديگر را انتخاب کند و تفاوت های آن هارا بيان نمايد.تفاوت اشياءمی تواند از جنبه های گوناگون باشد،برای مثال:ساختمان اشياءاندازه ،شکل،رنگ و وزن.
متضاد:
-
مفاهيم متضاد رو_زير،داخل _خارج،بالا_پايين،تميز_کثيف،سرد_گرم،بزرگ_کوچک،و نظاير آن را به کودک اموزش بدهيدو برای اين منظور از کارت های مصور مناسب استفاده کنيد.
قصه های کوتاه متوالی:
-
سه يا چهار کارت مصور که بيانگر يک قصه کوتاه باشد به کودک ارائه دهيد.نظم کارت ها را به هم بزنيد و آن گاه از کودک بخواهيد که آن هارا برحسب توالی مورد نظر مرتب کند.
درمان ناتوانی کودکان از طریق بازی
(بازی کودک)نمونه هایی از بازی های حسی برای کودکان
هماهنگی دو طرفه بدن کودک در فرآيند رشد
وبلاگ رسمی لکنت زبان _ تداعی بصری
صفحه رسمی کلینیک یاشا در اینستاگرام
تقویت تماس چشمی و رفتار های مربوط به تقویت نگاه کردن در کودکان
بهترین کلینیک که انصافا بدون هیچ ریاکاری مشغول به کار است.
نکته قابل توجه در کلینیک یاشا همکاری تیمی ۱۰۰ در ۱۰۰ دیده میشه
سپاس از مدیریت بسیار خوب جناب دکتر امانیان