5 اصل مهم گفتار درمانی در درمان کودکان اوتيسم:
آشنايی با هر کودک اوتيسم با کودک اوتيسم ديگر متفاوت می باشد.
در واقع هرکودک اوتيسم نقاط قوت و نياز های ارتباطی متفاوتی دارد،به همين دليل است که وجود يک برنامه جامع درمانی که برای همه کودکان اوتيسم مفيد باشد غير ممکن می باشد.
در درمان کودکان اوتيسم 5 اصل مهم است ک رعايت انها برای درمانگر موجب بهبود عملکرد شده و واجب است:
5 اصل مهم گفتاردرمانی در اوتیسم
1_برقرار کردن ارتباط عملکردی و خود به خودی:
برای هر درمانگر اولين هدف در برخورد با کودک اوتيسم بايد اين باشد که تشخيص دهد ايا کودک توانايی برقراری اگه ارتباط عملکردی و خود به خودی را دارد ؟اگر چه کودک اين توانايي را دارد عالی است و اگر ندارد همين جا متوقف بشويد و عبور نکنيد، این مرحله بايد کامل باشد.
2_درمانگر بايد دستور عمل های اجتماعی را در تنظيمات مختلف در طول روز ارائه بدهد.
از ديگر مواردی که بايد در برنامه های درمان و اموزشی کودک اوتيسم باشد اموزش های اجتماعی می باشد.
کودمانی که مبتلا به اختلال اوتيسم هستند ،توانايی کمی در درک رفتار قابل قبول اجتماعی دارند. انها برای رفتار درست در موقعيت های مختلف اجتماعی مشکل دارند
امورش مستقيم رفتار های مناسب و قابل قبول از نظر اجتماعی مانند :(کودکان بايد ياد بگيرند که چه رفتار هااي مناسب چه محيط هايي است.)بايد از اهداف مهم درمانگران باشد.
چند استراتژی ثابت شده(اموزش رفتار اجتماعی) برای کودکان اوتيسم:
1_پشتيبانی ديداری
2_داستان های اجتماعی .(کتاب های اموزشي مناسب که برای کودکان طراحی شدند)
3_مدلسازی ويدئو(مشاهده فيلم های آموزشی)
3_هدف قرار دادن تعاملات همراه .
در اين مرحله بايد تعامل کودک اوتيسم با همسالان خودش را هدف قرار بدهيم،چرا که کودکان مبتلا به اوتيسم در تشخيص و ارتباط بسيار مشکل دارند .
درمانگر بايد به ميزان قابل توجهي مهارت برقراری ارتباط ،(بسته به سن سطح رشد کودک)را هدف خودش قرار دهد.
برخی مهارت ها برای کودکانی که تازه اموزش تعامل با همسالان خود را آغاز کرده اند:
1_مهارت بازی:اموزش چگونگی بازی به کودک با کودکان ديگر.
2_پاسخ دادن به نام:اموزش پاسخ دادن کودک وقتی کسی نام او را صدا می زند.
3_توجه مشترک را ايجاد کنيد:کمک به کودک برای هماهنگ شدن با افراد اطراف خود.
4_اموزش و پشتيبانی از ساير بزرگسالان
کمک به والدين برای ارتباط موثر تر و اموزش به انها.
معمولا والدين خواستار اين هستند که کودک تايم بيشتری را با گفتار درمان خود بگذراندچرا که گفتار درمان ارتباط بهتری با کودک برقرار ميکند ،بنابرين گفتار درمان بايد به والدين هم اموزش لازم را بدهد تا ان ها نيز بتوانند ارتباط موثر تری با کودک خود داشته باشند.
5_مهارت های ارتباطی در سايرزمينه ها بهبود يابد.
سرانجام درمانگر بايد ساير مهارت های ارتباطی که کودک اوتيسم را تحت تاثير قرار می دهد را به او اموزش دهد.
چند زمينه که ممکن است نياز به پرداختن داشته باشد :
1_خطاهای صدای گفتاری
2_خطاها در دستور زبان
3_مشکلات پرسش و پاسخ به سوالات
4_دشواری با زبان مجازی
در این مقاله با 5 اصل مهم گفتاردرمانی در اوتیسم آشنا شدید به مطالب زیر نیز مراجعه نمائید…