اختلال پردازش حسی
وقتی کودکم در مدرسه آشفته می شود دیگران را میزند چه کار باید بکنم؟
کودک شما باید در رژیم حسی قرار گیرد. اگر کادر درمانی را در مدرسه دریافت نمیکند درخواست کنید. که یک کار درمانگر با معلمش درباره مشکلات حسی مشورت کند مدت زمانی را برای مشاهده کودک در کلاس اختصاص دهید. ترجیحاً در جایی که او شما را نبیند تا به این طریق نقش یک کاراگاه حسی را بازی کنید و سعی کنید عامل برانگیزاننده رفتار زدن در کودک را جزئیتر و محدود تر سازید. از یک داستان رفتار حسی استفاده کنید مانند آنچه در زیر ارائه شده است از کلماتی که برای هر صفحه داده شده است استفاده کنید و تصویر کودک خود را مطابق با هر عمل در آن صفحه قرار دهید.
صفحه ۱ دست های مهربانم روی پاها قرار گرفته و میماند. تصویر کودک با دستهای روی پا
صفحه۲ دستهای مهربان من همدیگر را به آرامی می گیرند. تصویری از کودک شما که به آرامی دستانش را در هم قرار داده است.
صفحه ۳ دستان مهربانم را با شادی به صورت متقاطع به دست کودک دیگری می زنم تصویری از کودک شما در حال زدن به دست دیگری با شادی
صفحه ۴ وقتی من دستان مهربانی دارم دوستان می خندند و کنار من می ایستند تصویری از کودکتان کنار یک دوست ایستاده است.
صفحه ۵ وقتی دستان من مهربان نیستند دوستان گریه می کنند عصبانی می شوند و با من بازی نمی کنند. تصویری از یک دوست غمگین
صفحه ۶ از این مواقع من ناکام میشوم در این هنگام من از دستانم برای فشار دادن اسباببازیها استفاده خواهم کرد. تصویری از کودک با یک اسباب بازی حسی فشاری
صفحه ۷ من به خاطر خواهند داشت که دستان مهربان داشته باشم تا دوستان لبخند بزنند و با من بازی کنند. تصویری از کودک در حال بازی با دوستانش
فرزند ۸ ساله ام در نوشتن دچار مشکل است برای کمک به او چه کار کنم؟
دست خط یکی از مهارت های فوق العاده پیچیده است. که ما به سادگی آن را کسب می کنیم وقتی مشکلات دست خط یک کودک ادامه پیدا می کند. خیلی مهم است که مهارت های پردازشی زیربنایی را در رو بررسی کنیم مهارت های دیداری پردازش دیداری حرکتی دیداری مهارتهای برنامهریزی حرکتی زیرا مهارتهای لامسه عمری و دهلیزی شالوده مهارتهای برنامهریزی حرکتی پیچیده مانند دست خط هستند.
اولاً مطمئن شوید که کودک از وضعیت بدنی مناسبی در طول نوشتن استفاده می کند برای بهبود وضعیت دهی بدن او نوشتن روی یک سطح عمودی که مچ دست او را به صورت طبیعی در حالت مناسبی قرار می دهد و روی محکم کردن شانه ها و بازوها کار میکند استفاده کنید. بازی های حرکتی ظریف قدرت انگشتان و دست را ارتقا می دهند از کودک بخواهید تمرین کند حروف را با چشمان بسته بنویسد تا یک حس جنبشی از چگونگی تشکیل حروف پیدا کند. برای کار روی مهارتهای پردازش دیداری فعالیت هایی مانند بازی های پیدا کردن کلمه ماز ها و کتابهای والدو کجاست؟ او را تشویق کنید فعالیت های توپی در فضای آزاد نیز مهارت های دیداری را ارتقا میدهد. همچنین می توانید اصطلاحاتی در ابزارهای مختلف نوشتن که در مورد استفاده کودک است ایجاد کنید از کاغذ هایی با خطوط برجسته استفاده کنید. چون باعث می شود حروف روی خط نوشته شود و از آن منحرف نگردد.
همچنین او می تواند از یک تکه کاغذ سفید در زیر خطی که در حال نوشتن روی آن استفاده کند خط را گم نکند مسائل آرگونومی مانند ارتفاع میز و صندلی و تناسب بین آن دو را حتما رعایت کنید یک جداکننده پلاستیکی می تواند جایگزین استفاده از دست برای جدا کردن حروف در حین نوشتن باشد این وسیله به شکل یک دست با انگشت سبابه اشاره کننده است به کودک کمک میکند تا حروف را در هم فشرده نکند. همچنین می توانید از اسباب بازی چوب جادویی استفاده کنید. این ابزار ها را می توانید از طریق وب سایت های درمانی مغازه های لوازم التحریر و یا از سایت wwwsuperduper.com تهیه کنید به کودک یاد دهید از انگشت سبابه دست مخالف به عنوان جداکننده بین کلمات استفاده کند میتواند از طرق مختلف در دست گرفتن مداد را امتحان کند و وزن دست خود را هماهنگ سازد تا درون داد عمقی بیشتری دریافت کند.
چرا کودک من همیشه مداد خود را در مدرسه میشکند؟
ممکن است این کودک مقدار فشار وارد شده به مداد را درک نکند یا این مشکل راهبرد کمکی برای ارضای نیاز هسی کودک باشد. به این شکل که او از این طریق از جا بلند شود و مدادش را تیز کند تا نیاز به چرخیدن در اطراف برآورده شود اگر این کار کودک غیر عمدی است که احتمالا او مقدار فشار وارده به مداد را درک نمیکند. به معلم کودک توضیح دهید که حواس لامسه و عمقی کودک درون داد کافی برایش فراهم میسازد تا فشار مناسبی را تنظیم کند. علاوه بر فعالیت های حسی راهبردهایی وجود دارد که شما و معلم می توانید به کودک کمک کنید تا این مشکل برطرف شود. از کودک بخواهید روی کاغذی که روی یک ورق فوم ورق نازک ابری قرار گرفته بنویسد به این طریق وقتی که او خیلی فشار میدهد مدادش درون فوم فرو می رود و به او بازخورد می دهد که میزان فشار وارد زیاد است به علاوه مداد اون نمیشکند!.
کودک من به زودی به مدرسه میرود چگونه میتوانم معلم را آماده سازم؟
اولاً به مدیر مدرسه توضیح دهید که قبل از شروع مدرسه ها شما نیاز دارید بدانید چه کسی معلم کودکتان است. تا با او ملاقات کنید و درباره نیازهای خاص کودکتان با او صحبت کنید حتماً در روز اول مدرسه با معلم صحبت کنید. این کار به شما کمک میکند. که از خلق هرگونه فرضیه های احتمالی توسط معلم درباره رفتار و هوش کودک شما جلوگیری کنید. برای مثال اگر کودک به زنگ مدرسه به صورت منفی واکنش نشان میدهد. برای دنبال کردن دستورالعمل ها نیاز به زمان اضافی یا مشوق ها و هدایت های فیزیکی دارد.
این مسائل را به معلم بگویید زمانی را خارج از جلسه اولیا و مربیان برای ملاقات با معلم کودک ترتیب دهید و در این جلسه این مطلب را القا کنید که این ملاقات برای کمک به معلم و همانقدر برای کمک به فرزندتان است. چون هدف بسیاری از معلمین کمک به رشد و ترقی کودکان است ممکن است معلم گیج و نگران به نظر برسد ولی سعی کنید تهاجمی برخورد نکنید. به خاطر داشته باشید معلم کودکتان بخش از تیم افرادی است که شما برای کمک کردن به کودکتان نیاز دارید برخی از نگرانیهای عمده تان را بنویسید و با معلم به مرور آنها بپردازید. اگر کودک در حال دریافت درمان است راهبردهایی را که کاردرمانگر به شما گفته است.
به معلم در میان بگذارید این مسئله را روشن کنید که شما برای پاسخگویی به هر سوالی که او درباره کودکتان داشته باشد در دسترس خواهید بود از کاردرمانگر کودک بپرسید که آیا او راضی است که شما شماره تلفن یا آدرس ایمیل را به معلم بدهید و بالاخره از علم بپرسید آیا امکان این وجود دارد که به همراه کودک تان در زمان خارج از زمان جلسه اولیا مربیان کلاس را ببینید به معلم بگویید که زمان این بازدید بسیار کوتاه خواهد بود و تقریباً حدود ۱۰ دقیقه.
چگونه مطمئن شوند که معلم در طی مکالمه همواره صحبت ها را درک کرده و همراه من است؟
پذیرش معلم از اطلاعاتی که به او داده اید. و انطباقات ای که او در کلاس برای کمک به کودک انجام می دهد. به چندین متغیر وابسته است تعداد دانش آموزان کلاس تجارب گذشته او در آموزش به یادگیرندگان مختلف شخصیت او کارآموزی او و همچنین تجارب فردی معلم به عنوان یک والد یا مراقب از عوامل تاثیرگذار است. بنابراین صحبت با معلم کودک هیچ چیزی را تضمین نمی کند. اما شما می توانید از طریق این ملاقات اطلاعات زیادی را درباره معلم به دست آورید مطرح کردن این مسائل با معلم و انتقال اینکه هدف شما کمک به او برای سازگاری با کودک و لذت بخش کردن چند هفته اول شروع مدرسه برای همه است باعث میشود. که اتحاد و دوستی معلم را جلب کنید همچنین شما تلاش خود را کرده اید تا از احتمال اینکه واکنشهای حسی کودکتان توسط معلم به عنوان بدرفتاری یا شواهدی از محدودیتهای شناختی تلقی شود جلوگیری کنید.
چگونه مطمئن شوند که معلم در طی مکالمه همواره صحبت ها را درک کرده و همراه من است؟
پذیرش معلم از اطلاعاتی که به او داده اید و انطباقات ای که او در کلاس برای کمک به کودک انجام می دهد. به چندین متغیر وابسته است. تعداد دانش آموزان کلاس تجارب گذشته او در آموزش به یادگیرندگان مختلف شخصیت او کارآموزی او و همچنین تجارب فردی معلم به عنوان یک والد یا مراقب از عوامل تاثیرگذار است. بنابراین صحبت با معلم کودک هیچ چیزی را تضمین نمی کند اما شما می توانید از طریق این ملاقات اطلاعات زیادی را درباره معلم به دست آورید مطرح کردن این مسائل با معلم و انتقال اینکه هدف شما کمک به او برای سازگاری با کودک و لذت بخش کردن چند هفته اول شروع مدرسه برای همه است باعث میشود. که اتحاد و دوستی معلم را جلب کنید همچنین شما تلاش خود را کرده اید تا از احتمال اینکه واکنشهای حسی کودکتان توسط معلم به عنوان بدرفتاری یا شواهدی از محدودیتهای شناختی تلقی شود جلوگیری کنید.
اگر معلم کودکم همکاریهای لازم را نداشته باشد چه راهکارهایی باید در پیش گرفت؟
اگر مشکلات کودک روی توانایی او در دستیابی به برنامه آموزشی تأثیر می گذارد. و ممکن است واجد شرایط برای برنامه آموزشی فردی IEPباشد. کودک باید توسط کاردرمانگر مدرسه ارزیابی شود. و سپس کار درمانگر میتواند این مساعدت ها را به عنوان بخشی از IEPکودک پیشنهاد کند از آنجا که سندIEP قانونی اجباری است. معلم مجبور است که مساعدت ها را به صورتی که درج شده است دنبال کند. اگر کودکتان واجد شرایط خدمات آموزش ویژه نباشد و یا در حال حاضر دارای برنامه آموزش فردی نباشد با مدیریت صحبت کنید. و ببینید آیا می توانید از کاردرمانگر مدرسه بخواهید تا با معلم کودک مشاورهای در این خصوص داشته باشد.
چگونه میتوانم کودک مبتلا به حساسیت حسی را برای روز اول مدرسه آماده سازنم؟
از مدیر بخواهید که کودکتان در زمان خلوت بودن کلاس گردشی در آن داشته باشد. در طول ملاقات عکسهایی از کلاس از کودک در کلاس و معلمی که کنار کودک ایستاده است بگیرید .همچنین عکس هایی از سالن غذاخوری مدیر اگر امکان دارد و همچنین هر نوع سالن یا اتاق اجتماعات بگیریم حالا با این تصاویر یک کتاب عکس ساده درباره مدرسه جدید کودک بسازید. و هر صفحه باید یک عکس بزرگ و تعدادی کلمات ساده داشته باشد. اگر شما عکس های شخصی از هر موقعیت ندارید. عکسهایی را از اینترنت دانلود کنید. در ادامه کتابی برای نمونه ارائه شده است.
من به مدرسه می روم عکسی از کودک تان در حال لبخند زدن این مدرسه جدید من است. عکسی از ساختمان مدرسه
این معلم جدید من است .عکسی ازمعلم
این کلاس من است .عکسی از کلاس
در مدرسه ما پشت میزها می نشینیم عکسی از میز ها و ما به صورت یک دایره دور هم می نشینیم. عکسی از دانش آموزان که به شکل دایره ای نشسته اند.
من در مدرسه یاد خواهم گرفت که بنویسم و بخوانم. عکسهایی از کتاب ها
من دوستان جدیدی را ملاقات خواهم کرد عکسی از یک گروه از بچه ها از اینترنت دانلود کنیم. صداهای جدیدی در مدرسه وجود خواهد داشت عکسی از یک زنگ
رفتن به مدرسه مرا خوشحال میکند عکسی از کودک تان در حال لبخند زدن.
چگونه میتوانم کودک مبتلا به حساسیت حسی را برای روز اول مدرسه آماده سازنم؟
از مدیر بخواهید که کودکتان در زمان خلوت بودن کلاس گردشی در آن داشته باشد. در طول ملاقات عکسهایی از کلاس از کودک در کلاس و معلمی که کنار کودک ایستاده است بگیرید. همچنین عکس هایی از سالن غذاخوری مدیر اگر امکان دارد. و همچنین هر نوع سالن یا اتاق اجتماعات بگیریم حالا با این تصاویر یک کتاب عکس ساده درباره مدرسه جدید کودک بسازید. و هر صفحه باید یک عکس بزرگ و تعدادی کلمات ساده داشته باشد اگر شما عکس های شخصی از هر موقعیت ندارید عکسهایی را از اینترنت دانلود کنید در ادامه کتابی برای نمونه ارائه شده است.
من به مدرسه می روم عکسی از کودک تان در حال لبخند زدن این مدرسه جدید من است. عکسی از ساختمان مدرسه
این معلم جدید من است .عکسی ازمعلم
این کلاس من است .عکسی از کلاس
در مدرسه ما پشت میزها می نشینیم عکسی از میز ها و ما به صورت یک دایره دور هم می نشینیم عکسی از دانش آموزان که به شکل دایره ای نشسته اند.
من در مدرسه یاد خواهم گرفت که بنویسم و بخوانم. عکسهایی از کتاب ها
من دوستان جدیدی را ملاقات خواهم کرد. عکسی از یک گروه از بچه ها از اینترنت دانلود کنیم صداهای جدیدی در مدرسه وجود خواهد داشت .عکسی از یک زنگ
رفتن به مدرسه مرا خوشحال میکند .عکسی از کودک تان در حال لبخند زدن
وقتی کودکم را از مدرسه برمی دارند گداخته شده است چرا؟
مدرسه برای کودکان دچار اختلال پردازش حسی یک مکان پر درخواست است. آنها ملزم هستند تا برای مدت زمان طولانی ساکت آرام و بدون حرکت باشند. سریعاً به اطلاعات دیداری و شنیداری پاسخ دهند. و سپس پذیرا و پاسخگوی تمام نشانههای اجتماعی باشند احتمالاً کودک شما بسیار سخت کار میکند. تا در مدرسه خود را هماهنگ سازد و به سادگی در زمانی که در کنار شخصی مورد امنیت و اطمینان است خود را رها می سازد و چه کسی امنتر از والدین است.
چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا فشار مربوط به مدرسه در آن کاهش یابد؟
اولاً با او صحبت کنید و این واقعیت را به او بگویید. که بعد از یک روز طولانی در مدرسه نیاز به مقداری استراحت دارد توضیح دهید. که بیشتر افراد بزرگسال نیز بعد از زمان پرکاری در روز نیاز به زمان بازآرایی دارند. با هم فهرستی از مواردی که باعث آرامش و راحتی او میشوند. و میتواند فوراً بعد از مدرسه به انجام آنها بپردازد آماده سازید برای مثال هدف های مربوط به شنیدن درمانی یا برنامه گوش دادن را در ماشین بگذارید و مجموعه ای از آهنگ های آرام بخش و تغییر دهنده حالت را فراهم کنید. تا کودک در هنگام برگشت به خانه به آنها گوش دهد یکی از سی دی های لینکهای ویتال جیر شیفتر را امتحان کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شنیدن درمانی فصل ششم را ببینید. همچنین سعی کنید نوشیدنی های میوه ای و یا دیگر نوشیدنی های غلیظ را آماده داشته باشید. تا کودک به کمک نی در ماشین بنوشد به کودک خود اجازه دهید یک آلبوم عکس از فعالیتهایی که او در خانه و یا برای لذت بردن انجام میدهد در ماشین ببیند این عمل باعث می شود. که فعالیت های جالب و تسکین دهنده برای کودک دیداری شوند و به انتقال کودک از یک محیط فشار آور کمک می کند. اگر ممکن است فوراً فعالیتی بعد از مدرسه برای کودک برنامه ریزی نکنید زیرا کودک زمانی را برای تجدید قوا نیاز دارد. ازمعلمش بخواهید که یک زنگ تفریح در میان روز برای کودک داشته باشد تا او بتواند به برخی فعالیتهای تنظیمکننده حسی خود بپردازد.
چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم که بهتر با فضای سالن غذاخوری در مدرسه کنار بیاید ؟
سالن های غذاخوری برای بسیاری از ما سردرد به همراه دارند. حال تصور کنید بر روی کودکی که اختلال پردازش حسی دارد چه تاثیری می گذارد. اگر این سالن بسیار شلوغ و آشفته کننده است ببینید. کودک شما و برخی بچه های دیگر می توانند در یک مکان آرام تر غذا بخورند. همچنین فرصت مناسبی است تا مهارت های اجتماعی کودکان در یک موقعیت گروهی کوچک ارتقاء یابد اما اگر کودک دوست دارد. که در یک سالن غذاخوری بزرگ همراه همه دوستانش باشد از او بپرسید که چیزی در آنجا او را آزار میدهد. اگر صدا و را اذیت میکند میتواند از هدفونی با یک موزیک آرام یا بدون موزیک استفاده کند. برخی کودکان با چیزهایی مهمانند جابجایی سینی غذای خود مشکل دارند.
اگر اینگونه می باشد می توانید در منزل بر روی این مهارت کار کنید. می توانید در منزل جابجایی یک سینی حاوی اشیاء مختلف را با او تمرین کنید. با بردن غذا از منزل به مدرسه را برای او مد نظر بگیرید. و مهمتر از همه اینکه به کودک خود یادآور شوید. که سالن غذاخوری محیطی شلوغ و آشفته است و به او کمک کنید تا روشهایی را برای تنظیم خود با این محیط پیدا کند. این تمرین زمینهای را برای او ایجاد میکند تا بتواند در طول زندگی خود را در محیط های مختلف تنظیم سازد.
برای من آرام بودن کودکم اهمیتی ندارد فقط نمیخواهم او از حقوق اجتماعی محروم شود چگونه میتوانم کمکش کنم؟
نکته کلیدی این است که درک کنید چگونه سیستم حسی کودکتان روی توانایی او برای ورود و خروج از موقعیتهای اجتماعی تاثیر می گذارد. اولاً با کودک درباره موقعیت های اجتماعی گفت و گو کنید. و بگویید بسیاری از کودکان و همچنین بزرگسالان در همنشینی با دیگران احساس ناراحتی می کنند به او کمک کنید. تا با استفاده از زبان خود احساساتش را بیان کند. مانند من میترسم که کسی به صورت فیزیکی با من برخورد کند. در نتیجه من از مردم دوری می کنم چون چنین لمس هایی را دوست ندارم. زمانی که درک کند چرا بعضی موقعیتهای اجتماعی او را ناراحت می کند. هر دو بهتر می توانید راهبرد های حسی و اجتماعی را پیدا کنید تا او را بیشتر توانمند سازد .
سپس با معلمش صحبت کنید و ببینید آیا یکی دو کودک وجود دارند که ظاهراً با او بهتر بازی کنند. یا پذیرای رفتارهای حسی کودک باشند وقتی این اطلاعات را کسب کردیم این روابط را ترویج دهید. به این ترتیب که با والدین آنها صحبت کنید. و برخی ترسهای کودکتان را برایشان توضیح دهید. سپس قرار یک زمان آشنایی را بگذارید نقطه مثبت این است. که شما میتوانید کمک کنید تا میزانی از این تعامل شکل بگیرد تا هر دو کودک لذت ببرند. همچنین از کاردرمانگر کودک بخواهید روی راهبردهای کار کند. که کودک با استفاده از آنها به نظر سایر بچهها جذاب دیده شود و آنها به او ملحق شوند.
چگونه میتوانم در مدرسه سایر والدینی را که دارای کودک مبتلا به اختلال پردازش حسی هستند ملاقات کنم؟
از کاردرمانگر یا گفتاردرمانگر مدرسه پرسید. که آیا شما میتوانید در سازماندهی خدماتی برای دانش آموزان مبتلا به مشکلات حسی به او کمک کنید. اگر شما درخواست تشکیل چنین برنامه ای را دارید آماده سازماندهی آن باشید. و همچنین به سایر والدین اطلاع رسانی کنید همچنین می تواند حمایتی جهت ملاقات در مدرسه تشکیل دهید. از مدرسه بخواهید تا از دانش آموزان بخواهند که دعوت نامه هایی را برای فرزندان شان ببرند. برای ملاقات با دیگر والدینی که ممکن است با مدرسه در ارتباط نباشند . به دنبال شبکه والدین بر روی وب سایت شبکه اختلال پردازش حسی باشید. www.spdnetwork.orgاگر شما در مساعدت مدرسه دچار چالش شده اید این شبکه مکانی عالی برای شروع است.
کودک من جستجوگر حسی است به معلم من چه بگویم تا کلاس را برایش آماده کند؟
بیشتر کودکانی که جستجو گر هستند. به خصوص در محیط های جدید در همه جا حضور دارند آنها مشکل تمرکز دارند. و سریعاً از یک عمل به عمل دیگری می پردازند. بیشتر جستجوگرانه سی کننده هستند. و دوست دارند هر چیزی را که می بینند لمس کنند حتی گاهی بیشتر از یکبار این کودک کودکی است. که ممکن است م ها او را به عنوان کودک دچار نقص توجه بیش فعالی خودسر یا پرخاشگر قلمداد کنند. دائماً پیام هایی مانند دستهایت را کنار خودت نگهدار آرام بنشین و گوش کن به این کودکان داده میشود. تا وقتی که کودک یاد بگیرد و جستجوگر حسی اش را کنترل کند. به معلم بگویید که کودک شما نیاز به ساختار دارد.
به نشانه های بیرونی راهنمایی از معلم و تصاویری از اینکه چگونه بدنش را کنترل کند نیاز دارد. تا به خود و دیگران آسیب نزند. تصاویری از کارهایی که میتواند با دستهایش انجام دهد و کارهایی که نباید انجام دهد. او را در محیط جدید کلاسش هدایت خواهد کرد. ممکن است نیاز باشد به کودک چگونگی لمس کردن بدن دیگران آموزش داده شود . یعنی معلم یا والدین لمس آرام را برای کودک مدل سازی کنند . عمل دیگری که به اندازه سازمان دادن برای این کودکان مهم است. ارائه زنگ های تفریح حرکتی برنامهریزی شده به آنها است. که به او اجازه می دهد بدنش را حرکت کند و آزادانه محیط اطرافش را جستجو کند.
فرزندم اجتناب گر حسی است به معلممه چه بگویم تا کلاس را برایش آماده کند؟
چنین کودکانی اغلب محرکهای زندگی روزمره را به عنوان محرک های مصرف کننده تفسیر می کنند. و مطابق با آن ها پاسخ می دهند. محیط مناسب برای کودک اجتناب گر حسی باید کمترین درونداد حسی غافلگیرکننده را داشته باشد. و از نظر حسی آرامش دهنده باشد همچنین باید به اقداماتی برای آمادگی این کودکان در برابر هر نوع تغییری اندیشید. مانند ارائه دروندادهای دیداری تصاویر یا شنیداری تسکین دهنده برای نشان دادن زمان انتقال به یک فعالیت یا مکان جدید معلم باید بداند. که این کودک ممکن است در واکنش به یک شخص یا فعالیت جدید عقب نشینی کند و یا به صورت منفی واکنش نشان دهد همچنین به معلم بگویید که جهت قرار دادن کودک در یک موقعیت جدید بدون حمایت کافی عجله نکند.
کلاس های خلاقیت و سفاگری کودکان
گرگان
09909501428 —09901417763
32326671
32323907
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان