اختلال ويژه زبانی(SLI):
توصيف: اختلال ويژه زبانی بنا به تعريف عبارت است از اختلالات زبانی غير منتظره و غير قابل توجيه ،در شرايطی که مهارت های شناختی،حرکتی،حسی و غير کلامی طبيعی است.بيمار مبتلا ،حتی بدون مشکلات عاطفی ،عصبی ،حرکتی،حسی،يا هوشی دچار اختلالات شديد در زبان شفاهی است.دردسته کلی اختلال ويژه زبانی ،زير گروه هايي نيز وجود دارند که شامل اختلال ويژه زبانی معنایی،کاربردی و اختلال ويژه زبانی دستوری می باشد .
-اين بيماری در مردان شايع تر است.
علت شناسی در اختلال ویژه زبانی:
در حال حاضر علت ايجاد اين بيماری ناشناخته است.البته شواهدی از نقش ناهنجاری های رشدی در قشر مغز و شواهدی از نقش ويژگیهای خاص خانوادگی(ارثی)نيز در اين اختلال وجود دارد.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
يادگيری زبان با سرعت کمتر و در طول مدت زمان بيش تری انجام می شود.
-
به کارگيری قواعد دستور زبان ،کمتر از حدی است که برای سن تقويمی بيمار انتظار می رود.مشکلاتی که در زمينه برخی قواعد دستور زبان وجود دارند،ممکن است تا دوران بزرگسالی نيز ادامه يابد.
-
حجم گنجينه واژگانی ،واجگان و تکواژهای بيماری کم تر از کودکان هم سن و سال ان هاست.
-
اگرچه کودکان دچار اختلال ويژه (زبان) قواعد دستور زبان رابه همان ترتيب ساير کودکان فرا می گيرند ،ولی سرعت فراگيری در انها کند است.
-
با افزايش طول متوسط گفته ها،قواعد دستور زبان پيچيده تر شده و سبب بروز الگوهای غير طبيعی در جمله ها می شود.
-
مشکلاتی در زمينه استفاده از زمان گذشته افعال و نشانگر های نفر سوم شخص مفرد.
-
مشکلاتی در زمينه استفاده از افعال کمکی.
-
مشکلاتی در زمينه فراگيری واژه ها و به ويژه افعال .
-
اختلال در پردازش شنيداری.
-
اختلال در حافظه کوتاه مدت.
-
ممکن است کودکان بزرگ تر اختلال هايي را در درک استعاره ها و مفاهيم انتزاعی نشان دهند.
-
مشکلاتی در زمينه پردازش شناختي .
-
به رويکرد های ديگران برای برقراری ارتباط،يا پاسخ نمی دهند يا پاسخ نامناسب می دهند.
-
مشکلاتی در زمينه مهارت های کاربردی.
-
ممکن است دچار اختلالات چشمگيری در توليد صدا باشند.
اختلال های همراه با بيماری و ساير مشکلات :
-
افزايش احتمال بروز مشکلاتی درمهارت های خواندن و يا ساير مهارت های تحصيلی.
-
اختلالات شناختی غير کلامی نيز ممکن است وجود داشته باشد.
-
مشکلاتی در زمينه برقراری کنش متقابل اجتماعی باهم سن وسالان.
شيوه های مداخله در اختلال ویژه زبانی :
-
مداخله را در اولين فرصت اغاز کنيد.
-
برای کمک به يادگيری ،از تجهيزات کمک اموزشی ديداری استفاده کنيد.
-
در مداخله های مورد نظرهدف بايد مهارت های کاربردی و مهارت های دستور زبان باشد.
-
اموزش نوشتاری رابرای ارتباط های اجتماعی مکرر به کار بگيرند.
-
کودکان را ياری دهيد تا مشارکت بيشتری در پاسخگويي و گفتگو با پاسخ های بهتری را نسبت به تلاش ديگران با او ،ارايه دهد.
حنیف امانیان