اختلال های پردازش شنیداری مرکزی:
توصيف:
اختلال های پردازش شنيداری مرکزی بنا به تعريف ،اختلال هايي هستند که در پردازش پيام های شنيداری نمی توان به کاهش شنوايي محيطی و يا اختلال هوش نسبت داد.
بزرگسالان نيزممکن است در اثر بيماری هايي هم چون سکته مغزی و يا بيماری مالتپيل اسکلروز(MS)،به طور اکتسابی به اين اختلال ها مبتلا گردند.
علت شناسی:
علت خاصی برای اين اختلال ها شناخته نشده است.
اختلال های گفتاری و زبانی:
-
ناتوانی در امر توليد صداهای دوره ی نوزادی ،غان و غون و يا عدم تکامل اين صداها به آوا سازی های پيچيده تر.
کاهش توجه در توانايي درک ويژه به محرک های شنوايي.
-
وجود مشکلاتی در امر تبديل اطلاعات شنيداری دريافت شده به عملکرد های يادگيری ،حافظه و زبانی.
-
بی ثباتی در پاسخ های ارائه شده به صوت.
-
اختلال هايي در توليد صدا.
-
اختلال هايي در پيروی از دستورات .
-
اختلال هايي در بازگشايي رمز های شنيداری.
-
اختلال های جنبه بيماری گفتار.
-
اختلال پريده گويي و لکنت.
اختلال های همراه با بيماری و ساير مشکلات:
-
اختلال احساس بيزاری از صدا
-
حواس پرتی
-
اختلال رفتاری در مکان های پر سر وصدا
-
مشکلاتی در تعيين توالی کارها
-
بی نظمی و پريشانی خاطر
-
فراموش کاری
-
اختلال های حافظه
-
ارائه پاسخ های ناپايدار
-
اختلال های پردازش شنیداری مرکزی ممکن است همراه با اختلال بيش فعالی ناشی از کمبود توجه نيز ديده شوند.
شيوه های مداخله:
-
برای برقراری راهبردهايي در خانه(مانند کاهش ميزان صدای زمينه ای،حفظ تماس چشمی به هنگام صحبت کردن با کودک و استفاده از فرامين کوتاه و ساده)،اموزش لازم رابه والدين ارائه نماييد.
-
والدين را به اجرای برنامه ثابتی در منزل ترغيب نماييد.
-
تمرين های لازم در مورد” چگونگی “گوش دادن را به دانش اموزان بیاموزيد.
-
برای استفاده از سمعک و يا سيستم اف ام(FM) با اموزگاران کلاس و کارشناسان شنوايي سنجی مشورت کنيد.
-
تلاش کنيد که در تمامی ساعات مدرسه ،روند يکسانی در برنامه های کودکان مبتلا حاکم باشد.به اين معنا که به معلمان آموزش دهيد تا از نظر محل نشستن در کلاس ،اولويت را به اين کودکان داده،تمامی تکاليف را به صورت مکتوب بنويسيد و در پايان روز تکاليف جلسه آينده را مرور نماييد.
-
برای يافتن راهکار های موفق ،کودک را در گروه مربوط یه خود فعال سازيد و بگنجانيد.
-
تمرين های مهارت های درک واجی را با دانش اموز تمرين کنید.
-
مطالب اموزشی را به صورت ديداری ارائه دهيد.
-
از دانش اموز بخواهيد قبل از انجام هر وظيفه دستورات مربوطه را بازگو نمايد.
-
صداهای زمينه ای را به تدريج با گوش دادن به فرامين يا دستورعمل ها،تلفيق کرده و بدين ترتيب نسبت به صدا حساسيت زدايي کنيد.
اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان