اختلال حسی دوگانه
(Dual_sensory_Impairment)
توصيف:
مرکز ملی هلن کلر(Helen keller national=HKNC)t ،فردناشنوا _نابينا را فردی با خصوصيات زير توصيف می کند:
-
دارای قدرت بينايي مرکزی حداکثر 20/200 در چشم بهتر و با عدسی های اصلاح کننده و يا با اندازه ميدان بينايي حداکثر 20 درجه در چشم بهتر (بالاترين حد ممکن ،180درجه است)و يا با افت بينايي پيش رونده ای که پيش آگهی آن به يکی ازاين دو حالت و يا هر دوی آنها مربوط می شود.
-
فرد دچار اختلال شنوايي مزمن شديدی که با بهترين تقويت شنيداری نمی توان اکثر گفتارهارا درک کند ويا فرد دچار کاهش شنوايي پيشرونده ای که پيش آگهی ان منجر به چنين حالتی گردد.
-
فردی که ترکيبی از اختلال های توصيف شده در عبارات شماری 1و 2 ،دشواری های شديدی را برای او در دستيابی به استقلال در فعاليت های زندگی روزمره،سازش های روانی و يا انجام وظايف به وجود می آورد.
نشانگان آشر ،عامل اصلی علل ناشنوايي و نابينايي در اوايل دوران بزرگسال به شمار می رود.
علت شناسی:
ناشنوايي _نابينايي در 4 گروه تقسيم بندی می گردد:
-
ناشنوايي_نابينايی مادر زادی : در کودکانی رخ می دهد که با فقدان دوگانه متولد شده و يا اين اختلالات را از اوايل دوره رشد تجربه می کنند.
از علل اين بيماری می توان به نشانگان سرخچه ی مادر زادی،ارتباط (CHARGE)_به مبحث ارتباط چارچ نيز رجوع کنيد_نارس بودن و ضربه های قبل يا پس از زايمان اشاره کرد.
-
ناشنوايي_نابينايي اتفاقی(پيش بينی نشده): در بين افرادی ايجاد می گردد که اختلال های حسی ان ها ،پس از رشد زبان رخ می دهد و از علل ان می توان به بيماری های تب دار ،ديابت مغز،ضربه ها و تجمع سموم در بدن اشاره کرد.
-
کری مادر زادی و نابينايي اتفاقی:در افرادی رخ می دهد که با کری و يا کاهش شنوايي متولد شده وپس از مدتی دچار بينايي می گردد.شايع ترين علت اين عارضه ،نشانگان آشر می باشد.
-
کوری مادر زادی و کری اتفاقی: در افرادی ديده می شود که با اختلال های بينايي متولد شده و پس از مدتی دچار کاهش شنوايي می شوند.
اختلال های گفتاری زبانی:
-
اختلال های زبانی ادراکی ،به دليل ناتوانی و يا کاهش توانايي دريافت ورودی ها(اعم از شنوايي و يا بينايي)
-
اختلال بیانی
اختلال های همراه با بيماری و ساير مشکلات:
-
افراد دچار کاهش بينايي و يا شنوايي اکتسابی ،بايد خود را با مفهوم جديدی از خويشتن ،سازگار نمايند.
-
ممکن است با محدوديت هايي در زمينه ی تجربه های زندگی روبه رو شوند.
ارزيابی اختلال حسی دوگانه :
-
روش های رسمی و غير متداول برقراری ارتباط که در حال حاضر به کار می روند. و هدف رفتار های ناسازگارانه را نيز ارزيابی کنيد.
-
نياز های ارتباطی کنونی و آينده ی بيمار را ارزيابی کنيد.
شيوه های کف دست:
-
درک لمسی (نوشتن حروف کلمه ها در کف دست)را اموزش دهيد.
-
درک لمسی امضا کردن را اموزش دهيد.
-
هم زمان با سير قهقرايي مهارت های بينايي و يا شنوايي ،به بيمار کمک کنيد تا خود را با شيوه های جديد برقرار ارتباط ،سازگار نمايد.
-
در شرايط واقعی و عملی به بیمار کمک کنيد تا از راهبرد های مختلف برقرای ارتباط بهره مند شود.
حنیف امانیان
چگونگی تأثير تحریک الکتریکی بر روی زبان و گفتار
سکته مغزی و گفتاردرمانی در گرگان
گفتاردرمانی و کاردرمانی آنلاین
تشخیص اختلالات حسی ـ پرسش و پاسخ افتراق با اختلال حسی دوگانه