آموزش جایگاه صحیح صداهای هدف به کودک
وارد کردن صداهای هدف در فهرست آواها
زمانی که یک صدا در فهرست آواهای کودک وجود ندارد یعنی در هیچ بافتی تحریک پذیر نیست. اولین کار بعد از انتخاب صدا های هدف، عبارت است از:
- چگونگی تولید صدا به صورت مجزا به کودک
- سپس تمرین آن در تکالیف ساختاربندی شده تا زمانی که تولید صحیح آن صدا تثبیت شود.
با این کار صدا در فهرست آواها وارد می شود؛ به عبارتی این اطمینان حاصل می آید که کودک می تواند صدای هدف را به صورت قابل اعتمادی تولید کند. در مورد « تلفظ های جبرانی نادرست ناشی از عادت غلط »، این کار مستلزم یادگیری جایگاه صحیح، و تسهیل سازی شیوه و واکداری درست در هدف دهانی جدید است .
در کودکانی که مشکلات جریان هوای خیشومی اجباری ندارند، حالا هدف جدید می تواند تولید طبیعی صدا باشد. در افرادی که خروج خیشومی اجباری ندارند (مثلا به واسطه وجود فیستول یا نارسایی نرمکامی – حلقی، پایدار)، صدا ممکن است به دلیل خروج خیشومی خراب تولید شود. اما حداقل دارای جایگاه دهانی خواهد شد.
در مورد خطاهای «خروج خیشومی ناشی از یادگیری نادرست»، وارد کردن صدا در فهرست، مستلزم یادگیری هدایت جریان هوا به سمت دهان برای صدای هدف و حذف عادت به نادرست آموخته شده ی هدایت جریان هوا به سمت بینی است.
وقتی کودک توانست صدای هدف را به صورت مجزا تولید کند، زمان آن است که به سمت تولید آن در بافتهای هجایی حرکت کنید، و درمان سنتی تلفظ ( یا در صورت لزوم، رویکردهای درمان واج شناختی ) را به کار ببرید. در مورد اکثر تلفظ های نادرست در بیماران شکاف کام، درمان سنتی تلفظ مناسب و مؤثر است. به این صورت که، وقتی تولید صدا به صورت مجزا و منفرد، تثبیت شد. ان سلسله مراتب بافتی می تواند پیگیری شود. از صدای هدف در هجاها به مات، به عبارات ساختاربندی شده، و به جمله ها پیش می رویم. سپس به گفتار آزاد انتقال می دهیم.
آموزش تقابل صدای هدف دهانی صحیح در مقابل صدای خطا
نمودار جانبی را می توانید به کار ببرید تا تصویری از جایگاه های جبرانی ای (چاکنایی و حلقی) را که می خواهید تغییر دهید یا حذف کنید به کودک ( و والدین) نمایش داده . و در مورد آنها توضیح دهید. می توانید روی نمودار عملکرد دریچه ای نقاط یا جایگاههای مورد نظر در اندامهای تلفظی را به لحاظ ظاهری مقایسه کنید.
نقشه جایگاه که پیش از این توضیح داده شد، تصور هدف را در اختیارتان قرار میدهد. و به شما این امکان را می دهد که هدف را در تقابل با جایگاه خطا قرار دهید. جایگاه مورد نظر می توان متفاوتی نشانه گذاری شود یا با ماژیک مشخص شود و می توان روی جایگ علامت ضربدر زده، همان طور که در شکل ۴-۸ نشان داده شده است، ی همخوان انسدادی حلقی ناشی از عادت غلط در تقابل با همخوان انسدادی نی هدف /k/ قرار داده شده است.
همچنین نقشه جایگاه می تواند به منظور ارتقای آموزش تمیز شنیداری از طریق دیداری نیز به کار برده شود. که برای دستیابی به این هدف درمانگر زوج های متقابلی از صداهای هدف – خطا را تولید می کند. برای مثال، به کودک آموزش می دهد که، «به من بگو آیا من این صدا را در دهانم تولید می کنم با درگلویم. »
شما می توانید تصویر شماتیک تقابلها را به کار ببرید و آنها را با تولیدهای متقابل همراه کنید. همچنین، آموزش چند جانبه ای را نیز در نظر داشته باشید. درتولید صدا، مهم است به کودک آموزش دهید جایی که صدا تولید می شود و چگونگی ایجاد آن را نگاه کند، به چگونگی تولید صداها گوش کند، و چگونگی ایجاد صدا را احساس کند.
کودک باید این ویژگیهای تولیدی را در مورد صدای برف مورد نظر و همچنین در مورد تولید خطا درک کند که در نتیجه، او به طور کامل تمام مختصه های جایگاههای متقابل را می آموزد.
در کودکان و بچه های بزرگ تر توضیحات تصویری نمودار جانبی می تواند مفید و مؤثر باشد. برای مثال، اگر کودک همخوان انسدادی چاکنایی را به جای /b/ به کار می برد، جایی را که /b/ باید ساخته شود به وی نشان دهید (هم روی نمودار و هم روی لبهایتان با انگشت نشان دهید). و به او توضیح دهید که آن چگونه باید ساخته شود. لبهایتان را به هم برسانید تا جریان هوا مسدود شود.
به جایگاه خطای جانشین (انسدادی چاکنایی کودک روی نمودار و در پایین گردنتان و همچنین پایین گردن کودک اشاره کنید. سپس آن جایگاه چاکنایی را روی نمودار «علامت ضربدر بزنید».
مسلما این کار مستلزم تمرین از طرف شما به عنوان درمانگر است. و البته تولید برخی تولیدهای جبرانی نسبت به سایرین ساده تر است. توصیه ما این است که آنها را تمرین کنید و به بهترین نحوی که می توانید انجام دهید.
لینک های مرتبط با ” آموزش جایگاه صحیح صداهای هدف به کودک ”
انتخاب صدای هدف در درمان گفتار
یادگیری نحوه کار کردن ماشین گفتار
با ما همراه باشید :